فعالیت‌های قرآنی رسانه‌محور دنبال شود
کد خبر: 4204256
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
معاون قرآن اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکزی:

فعالیت‌های قرآنی رسانه‌محور دنبال شود

علیرضا حاج‌علی بیگی استفاده از ابزار رسانه برای توسعه فرهنگ و فعالیت‌های قرآنی را مهم توصیف کرد و گفت: نداشتن رسانه قوی یکی از مشکلات جامعه مذهبی و قرآنی است. متأسفانه رسانه مؤثر و نیمه‌حرفه‌ای در تولید محتوا نداریم.

علیرضا حاج علی بیگی، معاون قرآن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، علیرضا حاج‌علی بیگی، معاون قرآن اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، عصر جمعه، 18 اسفند ماه، در نشست مجمع عمومی سالیانه اتحادیه مؤسسات قرآنی که در سالن شهید «شبان» استانداری برگزار شد، هدف اصلی فعالیت اتحادیه‌ها را پیگیری منافع صنفی دانست و با اشاره به اینکه این نگاه در حوزه فرهنگ و قرآن با سایر بخش‌ها متفاوت است، گفت: اتحادیه قرآنی با توجه به رسالت خطیر خود، علاوه بر توجه به منافع صنفی سعی دارد ساز‌و‌کارهای مناسب و پررنگی را جهت نقش‌آفرینی در جامعه ایفا کند.

وی با بیان اینکه اتحادیه مؤسسات قرآنی امروز طرح و برنامه‌های خوبی در عرصه‌های مختلف برای خود تعریف کرده و پیش می‌برند، اظهار کرد: تلاش و نقش‌آفرینی مناسب اتحادیه در سطح جامعه بلعث می‌شود که سال‌های آینده اتحادیه‌ای به مراتب قوی‌تر از امروز داشته باشیم.

آموزش؛ مقدمه‌ای برای تعمیق فرهنگ قرآنی

حاج‌علی بیگی ادامه داد: هدف ما رشد و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه است و مؤسسات قرآنی می‌توانند بستر آموزش را فراهم کنند تا مقدمه‌ای برای ترویج، تحکیم و تعمیق فرهنگ قرآنی در جامعه باشد. در طول سال‌ها و دهه‌های اخیر اقدامات خوبی در این راستا شکل گرفته که بازذهم جای کار دارد.

وی با اشاره به اینکه جامعه قرآنی یا مناسبت‌های حاکم در جامعه قرآنی را باید تقویت کرد، اضافه کرد: بسیاری از مردم حتی آن‌هایی که از نظر نگاه و سلیقه‌ با ما در دین تفاوت دارند، متدین هستند. گاه رفتار تعداد معدودی از مردم را به کل جامعه تعمیم می‌دهیم که درست نیست. اگر مشکلاتی وجود دارد علتش باید با خردورزی، تأمل و بدون شتاب‌زدگی بررسی شود تا بتواند حل شود.

حاج‌علی بیگی در تکمیل توضیحات خود گفت: جامعه ما جامعه‌ای دینی است و در نظام اجتماعی حتی بین جوانان دین حرف اول را می‌زند، اما آن‌طور که باید نتوانستیم آن را به‌روزرسانی کنیم و برای آن باید فکر کرد. با وجود تهاجم دشمن اگر برنامه‌های فرهنگی و قرآنی متناسب با ذائقه نسل امروز صورت گیرد، قطعاً نوجوانان و جوانان به آن سمت گرایش خواهند داشت.

وی تصریح کرد: نسل امروز با وجود تفاوت‌هایی که با نسل قبل دارد، نسلی دین‌باور هستند، البته شاید استثناهایی باشد، اما برخی کوتاهی‌ها از سوی ما بوده و شایسته است هر یک به سهم خود در این مسیر ایفای نقش کنیم. مقام معظم رهبری بارها در مورد تهاجم فرهنگی گوشزد فرمودند؛ از این‌رو تهاجم بسیار است و در شرایط عادی به سر نمی‌بریم.

ضرورت نوآوری در روش‌های آموزشی

حاج‌علی بیگی ضرورت نوآوری در روش‌های آموزشی را متذکر شد و گفت: روش‌های آموزشی و برنامه‌های سنتی نیاز نسل نوجوان و جوان را پاسخ نداده و مخاطب با این روش‌ها ارتباط برقرار نمی‌کند. مشکل آنان با روش است، نه محتوا و درون‌مایه. روش‌ها را باید به‌روزرسانی کرد و در این مسیر از انسان‌های خلاق، خوش‌فکر با برنامه‌های بلندمدت استفاده کرد. اگر این اتفاقات رخ دهد در بلندمدت نتیجه مطلوب آن را شاهد خواهیم بود.

وی بیان کرد: شاهدیم در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها با انجام کارهای نوین قرآنی جمعیت بسیاری به حوزه قرآن و آموزش رشته‌هایی نظیر حفظ متمایل شده‌اند. باید نیاز نوجوان و جوان را شناخته و برای او برنامه‌ریزی کرد. در استفاده از قابلیت هنر و رسانه مشکل داریم، اگر پرداختن به این مهم را جدی گرفته بودیم کارها بهتر پیش می‌رفت.

حاج‌علی بیگی با طرح این پرسش که آیا فعالیت‌های قرآنی طی این سال‌ها به اندازه حوزه موسیقی به‌روز شده است؟ تصریح کرد: متأسفانه گاه در بازدیدها شاهدیم روش‌های آموزشی بوی کهنگی داده و پاسخگوی نیاز جامعه هدف نیست.

وی استفاده از ابزار رسانه برای توسعه فرهنگ و فعالیت‌های قرآنی را مهم توصیف کرد و افزود: نداشتن رسانه قوی یکی از مشکلات جامعه مذهبی و قرآنی است. متأسفانه رسانه مؤثر و نیمه حرفه‌ای در تولید محتوا نداریم. خیلی از پیام‌های الهی را می‌توان با ساخت تصاویر یا صورتک در فضای مجازی بازنشر داد. انجام این کارها در جذاب‌سازی مؤثر است.

این مقام مسئول در پایان گفت: تا همه ما جامعه قرآنی منسجم نباشیم و تمام هم‌و‌غم ما انجام فعالیت‌های قرآنی نباشد کارها به خوبی پیش نخواهد رفت. حتی معلم مدارس باید فعالیت آموزشی خود در حوزه قرآن را خارج از چارچوب خشک مدرسه‌ای دنبال کند. بدون تردید اگر اتحاد و انسجام رخ دهد شاهد موفقیت‌های بیشتر خواهیم بود. با برگزاری نشست‌های متعدد شاهد رشد کمّی و کیفی مؤسسات قرآن هستیم.

انتهای پیام
captcha