حضور 380 شخصیت خارجی در کنفرانس وحدت/ دیدار میهمانان با رهبر معظم انقلاب
کد خبر: 1351897
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳
آیت‌الله اراکی اعلام کرد:

حضور 380 شخصیت خارجی در کنفرانس وحدت/ دیدار میهمانان با رهبر معظم انقلاب

گروه سیاسی: دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی امروز در نشستی خبری ضمن تشریح برنامه‌های بیست‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، از حضور 380 شخصیت جهان اسلام از 58 کشور در این کنفرانس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست خبری آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به منظور تشریح برنامه‌های  بیست‌وهفتمین کنفرانس وحدت اسلامی، پیش از ظهر امروز، 17 دی‌ماه در سالن کنفرانس این مجمع برگزار شد.

در این نشست آیت‌الله اراکی با بیان اینکه در هفته وحدت 3 برنامه مهم در دستور کار مجمع قرار دارد، گفت: عمده‌ترین برنامه‌ای که برای این ایام در نظر گرفته شده، برگزاری کنفرانس وحدت طی روزهای 27، 28 و 29 دی‌ماه در تهران است.

وی افزود: در این کنفرانس، علاوه بر حضور اعضای مجمع‌التقریب، از شخصیت‌های برجسته و مؤثر جهان اسلام نیز دعوت شده است تا به بررسی اوضاع و مسائل مربوط به مسلمانان جهان و کشورهای اسلامی پرداخته شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب ادامه داد: جشن بزرگ میلاد پیامبر رحمت(ص) نیز در این ایام در نقاط مختلف جهان برگزار خواهد شد؛ برپایی شب شعرهای نبوی نیز سومین برنامه مهمی است که مجمع تقریب مذاهب اسلامی در این ایام در نظر گرفته است.

وی به تشریح جزئیات برگزاری بیست‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی پرداخت و گفت: برای این کنفرانس از شخصیت‌های سرشناس و اثرگذار نقاط مختلف جهان و تعداد زیادی از شخصیت‌های اهل سنت و شیعه دعوت شده‌اند.

آیت‌الله اراکی با بیان اینکه شخصیت‌هایی از 58 کشور به این کنفرانس دعوت شده‌اند، خاطرنشان کرد: دعوت‌شدگان خارجی از کنفرانس 380 نفر و دعوت شدگان داخلی نزدیک به هزار نفر هستند که شامل علمای اهل سنت و شیعه می‌شوند.

وی ادامه داد: میهمانان خارجی کنفرانس وحدت از روز پنج‌شنبه، 26 ماه جاری وارد تهران خواهند شد و اولین برنامه ما زیارت مرقد مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب خواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهبگفت: افتتاحیه بیست‌وهفتمین کنفرانس وحدت اسلامی صبح روز جمعه، 27 دی با سخنرانی رئیس‌جمهور خواهد بود، همچنین در این مراسم از بیانات، ارشادات و رهنمودهای مراجع عظام تقلید و شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام استفاده خواهیم کرد.

 آیت‌الله اراکی از برگزاری جشن بزرگ میلاد پیامبر اعظم(ص) خبر داد و گفت: این مراسم عصر روز جمعه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) با حضور شرکت‌کنندگان در کنفرانس وحدت برگزار می‌شود؛ علاوه بر تهران، این جشن در نقاط مختلف ایران و جهان برگزار خواهد شد.

وی افزود: طی روزهای شنبه و یک‌شنبه کمیسیون‌های 6گانه در کنار اجلاس عمومی تشکیل جلسه خواهند داد که به مسائل مختلف جهان اسلام، وحدت مسلمین و دیپلماسی وحدت می‌پردازند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب در مورد کمیته «مساعی حمیده» گفت: این کمیته سال گذشته تشکیل شد که امسال گزارش فعالیت‌های آن به منظور اعلام نظر در مورد ادامه فعالیت‌هایش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی همچنین اظهار کرد: تشکیل اتحادیه زنان مسلمان نیز سال گذشته تصویب شد که طی یک سال گذشته هیئت امنای این اتحادیه تشکیل شد تا به تدوین اساسنامه بپردازند؛ این کار صورت گرفت و به تصویب هیئت امنا رسید و هم‌اکنون «طوبی کرمانی» به عنوان دبیرکل اتحادیه زنان مسلمان در حال فعالیت است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب دیدار با رهبر معظم انقلاب را از دیگر برنامه‌های این کنفرانس عنوان کرد و گفت: شرکت‌کنندگان در کنفرانس وحدت اسلامی در پایان کنفرانس بیست‌وهفتم با رهبر معظم انقلاب  دیدار خواهند داشت.

آیت‌الله اراکی در بخش دیگری از سخنان خود به دستور کار کمیسیون‌های تخصصی کنفرانس وحدت اشاره کرد و گفت: در این کمیسیون‌ها تلاش می‌شود موضوعات مربوط به جنگ‌های طایفه‌ای، مقابله با جریان تکفیری، خشونت و ترور بپردازند.

وی افزود: یکی از کمیسیون‌ها، به بررسی و پیگیری پیشنهاد رئیس‌جمهور ایران در سازمان ملل مبنی بر «جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری» می‌پردازد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب تجلیل از سه شخصیت برجسته تقریبی جهان اسلام را از دیگر برنامه‌های جانبی کنفرانس بیست‌وهفتم عنوان کرد و گفت: مرحوم شهید البوطی، آیت‌الله معارف و مرحوم قاضی حسین احمد که سه تن از شخصیت‌های مؤثر تقریبی در جهان اسلام بودند، در این مراسم تجلیل می‌شوند.

آیت‌الله اراکی ادامه داد: همچنین از چند جلد کتاب که در موضوع تقریب نگاشته شده تجلیل به عمل خواهد آمد؛ به ویژه کتاب «محمد(ص)» که از نویسنده و مترجم آن به زبان انگلیسی تجلیل می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی را سخنران مراسم اختتامیه بیست‌وهفتمین کنفرانس وحدت عنوان کرد.

وی در ادامه، در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در مورد اهم فعالیت‌های کمیته صلح (مساعی حمیده) گفت: این کمیته شامل 4 کارگروه فرعی است که به مسائل مربوط به سوریه، مصر، عراق و کشورهای جنوب شرقی آسیا می‌پردازند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب افزود: این 4 کمیته اقدامات زیادی انجام داده و امیدواریم بتوانیم در آینده گام‌های مؤثری از این کارگروه‌ها را شاهد باشیم.

وی اظهار کرد: در سوریه تلاش‌هایی برای نزدیک‌کردن دیدگاه‌های علمای سوریه صورت گرفته است، از جمله سعی کردیم اجلاسی متشکل از علمای موافق و مخالف سوری برگزار کنیم.

خبرنگار دیگری در مورد شخصیت‌های دعوت شده از فلسطین و توجه کنفرانس آتی وحدت اسلامی به موضوع فلسطین سؤالی مطرح کرد که آیت‌الله اراکی گفت: چند شخصیت برجسته از این کشور دعوت شده‌اند و کمیته‌ای نیز به منظور بررسی مسائل مربوط به فلسطین تشکیل خواهد شد.

وی از برگزاری اجلاسی با موضوع فلسطین خبر داد و گفت: اجلاس بین‌المللی مسجدالاقصی نیز به زودی به منظور بررسی اوضاع فلسطین با حضور شخصیت‌های برجسته جهان اسلام در تهران برگزار خواهد شد.

captcha