اختلافات مسلمانان نتیجه نافرمانی از قرآن و پیروی از هوای نفس است
کد خبر: 1360933
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷
پژوهشگر اسلامی از لندن:

اختلافات مسلمانان نتیجه نافرمانی از قرآن و پیروی از هوای نفس است

گروه بین‌الملل: وجود اختلافات میان مسلمانان به عنوان پیروان قرآنی که منشأ وحدت و برادری است، ناشی از پیروی از هواهای نفسانی و وساوس شیطانی است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی الحکیم، پژوهشگر و متفکر اسلامی در لندن در بیست‌و‌هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در سخنرانی خود با موضوع «ندای قرآن برای هدف واحد: اخلاق اختلاف‌نظر» به بیان این مطالب پرداخت.



حکیم در ادامه گفت: با وجود این واقعیت که همه انسان‌ها فطرتاً بی‌ریا، صلح‌جو و درستکار هستند، هنگامیکه انسان‌ها بر اساس منطق، فکر و فطرت خود عمل نمی‌کنند، هواها و هوس‌ها که از وسوسه‌های شیطانی نشئت می‌گیرند، شروع به ایجاد ناسازگاری و اختلافات می‌کنند.



وی افزود: در مورد مسلمانان نیز وضع به همین منوال است؛ به عنوان پیروان قرآنی که همگان را به وحدت دعوت می‌کند، اگر پیرو هواها و امیال شخصی خود شوند، از صراط مستقیم که دوستی و برادری جزو آن است، منحرف خواهند شد.



علی حکیم گفت: قرآن کریم با هدف اتحاد انسان‌ها برای رسیدن به یک هدف واحد که راه آن با دنبال کردن صراط مستقیم هموار می‌شود، نازل شد. هیچ‌کس نمی‌تواند، ادعا کند که قرآن کریم نازل شد تا مسلمانان را درگیری، نزاع و کشم کش کند و این درگیری‌ها حاصل تبعیت انسان از نفس سرکش است.



این اندیشمند مسلمان ادامه داد: بشریت در ابتدا یک امت واحد بودند چنانچه خداوند در قرآن کریم در آیه 19 سوره یونس می‌فرماید: «و (در آغاز) همه مردم امت واحدی بودند سپس اختلاف کردند، و اگر فرمانی از طرف پروردگار تو (درباره عدم مجازات سریع آنان) نبود، در آنچه اختلاف داشتند میان آنها داوری می‏کرد». اما پیروی از وساوس شیطانی این امت واحد را که در نتیجه توسعه بشری، از هم دور شده بودند، به اختلاف و نزاع کشانید.



انسان‌ها فطرتاً خواهان محبت و خیر و خوبی هستند



حکیم تأکید کرد: اگرچه انسان‌ها فطرتاً خواهان محبت و خوبی هستند، هرگونه اختلاف و کشمکشی که میان آن‌ها اتفاق می‌افتند نتیجه پذیرفتن پیشنهادهای شیطانی و هواهای نفسانی است. حضرت علی (ع) در این ارتباط می‌فرماید: هیچ‌چیز شما را از یکدیگر جدا نخواهد کرد مگر نیات بد و افکار پلید.



وی افزود: این دو عامل که منجر به اختلاف میان انسان‌ها می‌شود به طور قطع دام‌های شیطانی هستند. انسان‌های درستکار می‌بایست از راه حق منحرف نشوند و تا زمانیکه اجتماع از حق تبعیت می‌کند، همراه با اجتماع باشند. اما اگر اجتماع از حق فاصله بگیرد، انسان‌های درستکار موظفند که هیچ نگویند مگر کلام حق.



وی تأکید کرد: بر افراد درستکار واجب است که در زمان فاصله گرفتن اجتماع از حق و درستکاری، بدون ایجاد تنش‌هایی که منجر به آسیب رسیدن به افراد شود، به صورت غیرعلنی از بد و ناحق پیروی نکنند.



حکیم گفت: وحدت و یکدلی تنها راه رسیدن به پیروزی است در حالیکه اختلافات و تنش‌ها منتهی به شکست و سقوط خواهد شد.



علی حکیم، پژوهشگر و متفکر مسلمان مقیم لندن در پایان گفت: پیروزی از آن کسانی است که با هم متحد هستند حتی اگر حق با آن‌ها نباشد و شکست از آن کسانی است که متفرق شده‌اند حتی اگر حق با آنان باشد.

captcha