اعلام جزئیات کنفرانس بین‌المللی وحدت/ بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق
کد خبر: 1352576
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۳
رویدادهای مهم سیاسی هفته/

اعلام جزئیات کنفرانس بین‌المللی وحدت/ بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق

گروه سیاسی: نشست احزاب با وزیر کشور، بررسی مرگ ماجد در دستور کار ایران، اعلام زمان توزیع رایگان سبد کالا، تشریح جزئیات کنفرانس بین‌المللی وحدت و بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق از جمله مهم‌ترین اخبار سیاسی طی روز‌های گذشته هفته جاری بود.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حوزه سیاسی دراین هفته شاهد رویدادهای متنوعی بود؛ از میهمانان داخلی و خارجی مجلس تا خبرهایی از یارانه‌های نقدی و غیر نقدی.



در ادامه نگاهی کوتاه خواهیم داشت به بخشی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی هفته:



 



نشست احزاب با وزیر کشور



اولین نشست هم‌اندیشی احزاب و تشکل‌های سیاسی با حضور بیش از 60 حزب با حضور رحمانی فضلی در محل وزارت کشور برگزار شد. در این نشست نمایندگان بیش از 35 حزب به بیان دیدگاه‌های خود در مورد فعالیت حزبی، یارانه احزاب، احیای خانه احزاب و اصلاح قانون احزاب پرداختند.



وزیر کشور نیز در این نشست بر حمایت دولت تدبیر و امید از احزاب تأکید کرد.



رحمانی فضلی اظهار کرد: همان‌گونه که برنامه خود را در مجلس ارائه دادیم و منطبق با برنامه رئیس‌جمهور بود، اصل تحزب و حمایت و تقویت آن مبنای کار ماست.



 



مأموریت ابوترابی‌‌فرد به کمیسیون عمران



پس از اینکه زلزله‌ای به بزرگی 1/5 ریشتری در منطقه بستک در استان هرمزگان به وقوع پیوست، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به خرابی‌های گسترده در این منطقه اظهار کرد: از مسئولان انتظار داریم با برنامه‌ریزی درست نسبت به بازسازی و نوسازی مناطق آسیب‌دیده اقدام کند؛ همچنین کمیسیون عمرانی مجلس با اعزام هیئتی به بستک بحث ارائه خدمات و بازسازی و نوسازی این شهر را رصد کند.



 



بررسی مرگ ماجد در دستور کار ایران



پس از اینکه یکی از اینکه عامل انفجار در مقابل سفارتخانه ایران در بیروت به طرز مشکوکی کشته شد، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی، از سفر هیئتی از ایران برای بررسی مرگ مشکوک ماجد الماجد به بیروت خبر داد و گفت: تیم ایرانی باید به آنجا برود تا با بررسی موضوع ابعاد مختلف آن را روشن کند.



حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه نیز در این رابطه اظهار کرد: یک هیئت قضایی - تحقیقاتی از طرف وزارت‌خانه‌های امور خارجه و دادگستری ایران برای کالبدشکافی جسد «ماجد الماجد» و بررسی دقیق‌تر ابعاد این مسئله به زودی عازم بیروت می‌شود.



 



افزایش کارشناسان فنی تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5



علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی از تقویت و افزایش کارشناسان فنی در تیم مذاکره‌کننده خبر داد و گفت: با اجازه رئیس‌جمهور تعداد کسانی که در گروه مذاکره‌کننده در سطح کارشناسی هستند از سوی سازمان انرژی اتمی افزایش یافته است. از آنجایی که از حالا به بعد وارد مسائل جزیی و تخصصی از جمله چرخه سوخت و راکتور آب سنگین می‌شویم. از این رو نیاز به تخصص‌های مختلف است که اگر مسائلی در موضوع اجرا مطرح شد بتوان روش های مختلف را با مشورت‌های لازم ارائه کرد.



 



اعلام زمان توزیع سبد کالا



مدیر اجرایی طرح سبد کالایی آخرین جزئیات این سبد را تشریح کرد و گفت: این سبد بصورت رایگان و از اول بهمن ماه از سوی دولت به جامعه هدف در قالب هدیه تقدیم می‌شود.



بر اساس اعلام دولت قرار است در دو نوبت به شهروندان سبد کالایی به ارزش 800 هزار ریال واگذار شود.



کارمندان، بازنشستگان، مستمری‌بگیران، کارگران تامین اجتماعی، طلاب، دانشجویان و خبرنگاران این سبد را دریافت می‌کنند. البته این سبد جایگزین یارانه‌های نقدی نخواهد شد، چرا که رئیس‌جمهور در اولین جلسه استانداران دولت اعتدال گفت: یارانه نقدی برای آنهایی که باید یارانه بگیرند قطع نخواهد شد. دولت ممکن است سبد کالایی هم بدهد اما یارانه نقدی را قطع نمی‌کند.



جلسه این هفته هیئت وزیران نیز به بررسی موضوع هدفمندی یارانه‌ها اختصاص یافت و اعضای دولت ضمن بررسی وضعیت و ارزیابی چگونگی اجرای مرحله قبل و میزان دستیابی به اهداف اصلی طرح، دیدگاه‌های خود را درباره چگونگی اجرای گام بعدی ارائه کردند.



 



تصویب کلیات لایحه بودجه در تلفیق



اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1393 در جلسات خود کلیات این لایحه را با 39 رأی موافق، 5 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 45 آرای مأخوذه، به تصویب رساندند.



 



زمان و مکان اولین سفر استانی دولت



پس از مطرح شدن بحث‌های فراوان در مورد انجام سفرهای استانی، رئیس‌جمهور در دولت یازدهم و چگونگی آن، تصمیم قطعی در این خصوص اتخاذ شد. بر این اساس اولین سفر استانی رئیس دولت تدبیر و امید چهارشنبه هفته آینده، 25 دی‌ماه به خوزستان انجام خواهد شد.



 



تلاش برای بهبود مناسبات ایران و انگلیس



جک استراو، وزیر امور خارجه اسبق انگلیس و رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس ـ ایران این هفته وارد تهران شد تا با مسئولان کشور دیدار و گفت‌وگو کند. وی با اشاره به روابط دو کشور طی سال‌های گذشته گفت: این مطلب واقعیت دارد که روابط دو کشور در گذشته از نوساناتی برخوردار بوده اما آنچه مسلم است، تلاش برای بهبود مناسبات در چارچوب منافع متقابل است و پارلمان‌ها در این زمینه نقش مهمی ایفا‌ می‌کنند.



البته قرار است این هیئت پارلمانی روز پنج‌شنبه، 19 دی‌ماه نیز با فرزندان شهدای ترور در مجلس دیدار کنند تا پیام این خوانده‌ها نیز به دولتمردان انگلیس برسد.



 



حضور 380 شخصیت خارجی در کنفرانس وحدت



آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن تشریح برنامه‌های بیست‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، از حضور 380 شخصیت جهان اسلام از 58 کشور در این کنفرانس خبر داد. قرار است حدود هزار نفر از علمای اهل تسنن و تشیع ایرانی نیز در این کنفرانس حضور یابند.



بیست‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی قرار است طی روزهای 27، 28 و 29 دی‌ماه با شعار «قرآن کریم و نقش آن در وحدت امت اسلامی» در تهران برگزار شود.



 



عراقچی پنج‌شنبه و جمعه با اشمید دیدار می‌کند



سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه گفت: در روزهای پنج‌شنبه و جمعه با هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور بررسی مسائل باقی مانده و اختلافات جزیی که در نشست کارشناسان ایران و 1+5 درباره اجرای توافق ژنو باقی مانده است گفت‌وگو خواهم کرد.



 



سومین کارت زرد مجلس نهم به دولت یازدهم



علی جنتی این هفته راهی بهارستان شد تا با پاسخگویی به سؤالات مطرح شده از سوی حجت‌الاسلام رسایی، منتخب مردم تهران در مجلس، نمایندگان را قانع کند، اما در این امر ناکام ماند و کارت زرد دریافت کرد. این سومین کارتی بود که مجلس نهم به دولت یازدهم داد. پس از این نیز وزرای اقتصاد و علوم از خانه ملت کارت زرد گرفته بودند.



حجت‌الاسلام رسایی از وزیر ارشاد پرسیده بود، دلیل تساهل و تسامحی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر توهین به مقدسات از یک طرف و از سوی دیگر ترویج اباحه‌گری در پرداختن به موضوعات محل اختلاف و غیر ضروری در پیش گرفته، چیست؟



وکلای ملت پس از استماع پاسخ‌های وزیر و توضیحات رسایی با 105 رأی موافق، 97 رأی مخالف و 18 رأی ممتنع از 224 نماینده حاضر در جلسه، توضیحات وزیر ارشاد را قانع‌کننده نداستند.

captcha