بیست‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی پایان یافت
کد خبر: 1360694
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۲
با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و قرائت بیانیه پایانی؛

بیست‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی پایان یافت

گروه سیاسی: بیست‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، یکشنبه‌شب با سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و قرائت بیانیه پایانی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،  بیست‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که از روز جمعه، با حضور بیش از 380 میهمان خارجی از 58 کشور و با  شعار «قرآن کریم و نقش آن در وحدت امت اسلامی»، آغاز شده بود، یکشنبه‌شب(29 دی‌ماه) در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی به پایان رسید.

این مراسم با پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و سپس آیت‌الله اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برنامه مراسم اختتامیه را به زبان عربی اعلام کرد.

حجت‌الاسلام محمدحسن اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، اولین سخنرانی مراسم اختتامیه بود که در مطالب خود بر محوریت قرآن کریم در حل مسائل جهان اسلام تأکید کرد و گفت: پیامبر(ص) قرآن را به عنوان یادگار خویش در بین مسلمانان گذاشته‌اند.

وی با اشاره به آیات متعدد درباره شأن قرآن گفت: قرآن نازل شده تا انسان را از ظلمت و تاریکی‌ها نجات دهد و از همان ظهور اسلام نقش هدایت‌گر خود را به نمایش گذاشته است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت‌(ع) اضافه کرد: محوریت قرآن در طول 23 سال عمر شریف پیامبر، در قرون اول و دوم حتی تا قرون شش وهفت هجری به خوبی آشکار است.

همچنین «خیلیل حمدان» به نمایندگی از نبیه بری در این مراسم حضور یافت و در سخنانی برنقش امام خامنه‌ای در پیشبرد اهداف دولت اسلامی که همان خط مشی امام راحل است، تأکید کرد وگفت: امام خمینی همیشه بر وحدت تأکید می‌کرد و اکنون این همایش حول محور قرآن و نقش آن در وحدت اسلامی برگزار شده است و بیش از هر بحث دیگری، اهمیت برگزاری چنین همایش‌هایی محسوس است.

در بخش بعدی مراسم مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان و عضو مجلس خبرگان رهبری در سخنانی تصریح کرد: در شرایطی که دشمنان هرگز راضی نیستند که ما کنار هم قرار بگیریم و می‌خواهند همواره مقابل هم باشیم، برگزاری چنین کنفرانسی نعمت بزرگی است.

آیت‌الله اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در ادامه گزارشی از روند برگزاری کنفرانس ارائه کرد و گفت: محور عمده همایش و سخنرانی‌ها مقابله با جریان‌های تکفیری و افراطی و تأکید بر ضرورت اجماع حول مشترکات و برنامه‌ریزی مرکز دینی از جمله الازهر و علمای قم و نجف و ... برای مقابله با جریان‌های  تفکیری بود.

وی تأکید کرد: اگر این نهادها و علما تصمیم واحدی برای مقابله با جریان‎های تکفیری نگیرنند، نمی‌توان اقدام مؤثری در این راستا انجام داد.

اراکی در ادامه گزارشی از کمیسیون‌های 6 گانه ارائه و بر پیگیری تصمیم‌های اتخاذ شده تأکید کرد.

برنامه بعدی مراسم اختتامیه، تجلیل ازشخصیت‌های تقریبی بود که بر این اساس با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مرحوم آیت‌الله معرفت، فقیه و مفسر قرآن و صاحب کتاب «التمهید» و مولانا قاضی حسین احمد، از شخصیتهای برجسته پاکستانی و رهبر سابق حزب جماعت اسلامی پاکستان به مورد تجلیل قرار گرفتند.

همچنین در مراسم اختتامیه بیست‎و‎هفتین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی برترین‌های کتاب تقریب معرفی شدند و از کتاب محمد (ص) از «ابراهیم حسن بیگی» که به شیوه داستانی نوشته شده است و آقای «شهره تبار» ناشر و مترجم این کتاب به زبان انگلیسی، تجلیل شد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سخنران اصلی مراسم اختتامیه بود که در سخنان خود تأکید کرد: هیچ یک از ادوار هفته وحدت تاکنون بی نتیجه نبوده است و طی این دوره‌ها قلوب مسلمانان به هم نزدیک شده وشبهات بسیاری برطرف شده است اما هنوز فاصله بسیاری با اهداف اولیه کنفرانس و مجمع جهانی تقریب داریم و تحقق این امر تلاش مضاعف دبیرخانه را می‌طلبد.

وی متذکر شد: متأسفانه شرایط امروز جهان اسلام خطرناک است و در مسیر ضد وحدت پیش می‎رود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اختلاف نظر برای کسانی که دارای تفکر هستند موضوعی طبیعی است، اظهار کرد: هیج جا در معارف اسلامی نداریم که اختلاف نظر باید حذف شود، لذا راهی که باید در پیش گرفت جلوگیری از تنازع است.

هاشمی رفسنجانی همچنین تصریح کرد: این مسئله که چه کسی خلیفه اول بوده، یک موضوع تاریخی است اما هریک از شیعه و سنی راه خود را می روند و نباید کسی به دیگری تهمت بزند و مناسک دیگری را زیر سؤال ببرد.

وی همچنین پیشنهاد کرد که رسانه مشترک میان مذاهب اسلامی تشکیل شود و شخصیت‌های معتبر شیعه و سنی در حضور داشته باشند.

قرائت بیانیه پایانی بیست‎و‎هفتمین کنفرانس بین‎المللی وحدت، بخش بعدی مراسم اختتامیه بود که در بخشی از این بیانیه آمده است: شرکت کنندگان در کنفرانس با توجه به مسلمات قران کریم و سنت شریف پیامبر اکرم تاکید داشتند که اسلام گرد هم آوردنده اهل قبله است و گواه آن شهادتین است که حافظ خون گوینده این دو مطلب است همچنین براین عقید ه هستند که تقریب مذاهب اسلامی گام مهمی در جهت تحقیق وحدت امت در تمام زمینه هاست و مذاهب اسلامی که به ارکان دین مبین اسلام و اصول ایمان دارند هیچ مطلب معلومی از دین را منکر نیستند و پیروان دین مبین اسلام در جمع امت اسلامی واحده را تشکیل میدهند و خون آنها یاریکدیگر است و کمترین آنها مورد توجه تمام آنهاست و نسبت به دیگران دست واحدی را تشکیل میدهند و برا ی تحقق اهداف والای اسلامی با هم همکاری میکنند و اختلاف سیاسی میان آنها نباید باعث بروز اختلافات عقیده ای و تاریخی و فقهی آنها شود و برانگیختن هرگونه فته مذهبی و نژادی به نفع دشمنان امت اسلام است و تحقق بخش توطئه های فریبکارانه دشمنان ملت است و موجب تقویت دسیسه اشغال سرزمین ها از سوی آنان میگردد و ضروری است با هر وسیله ای با آنان مقاومت کرد.

در پایان مراسم اختتامیه نیز گزارشی از کمیسیون‎های 6 گانه کنفرانس ارائه شد.

captcha