عزم دولت و مجلس برای پایان دادن به بنگاه‌داری بانک‌ها
کد خبر: 1454838
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷
گروسی عنوان کرد:

عزم دولت و مجلس برای پایان دادن به بنگاه‌داری بانک‌ها

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: دولت در لایحه‌ای که به مجلس ارائه داده عزم خود برای مقابله با بنگاه‌داری بانک‌ها را نشان داده است و مجلس هم در این زمینه پیشنهاداتی دارد.

حسین گروسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره لزوم خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری اظهار کرد: نظام بانکداری ما یک سیستم پوسیده و متعلق به زمان‌های بسیار قدیم است، بنابراین برای حل مشکلات بسیاری که در این سیستم وجود دارد، باید این سیستم و قانون بانکداری تغییر پیدا کرده و اگر اقتصاد ما می‌‌خواهد پیشرفت کرده و در عرصه تولید موفق باشد سیستم کنونی بانکی با آن سازگاری ندارد.

وظیفه ذاتی بانک، پشتیبانی از بنگاه‌های اقتصادی است
وی افزود: این‌که رهبر معظم انقلاب اشاره فرمودند که بانک‌ها از بنگاه‌داری خارج شوند به این دلیل است که وظیفه ذاتی بانک‌ها پشتیبانی از بنگاه‌های اقتصادی است و اگر خود بانک‌ها وارد فعالیت اقتصادی شوند، قطعا با این بهره‌هایی که از مشتریان خود دریافت می‌کنند هیچ‌کس توان رقابت با آن‌ها را ندارد، بنابراین بانک باید وظیفه بانکداری خود را انجام داده و صاحبان حقیقی و حقوقی بنگاه‌های اقتصادی هم به‌کار خودشان بپردازند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: ما امیدواریم با این بسته جدید و لایحه‌ای که  دولت به مجلس ارائه داده است و از آنجا که دولت هم به دنبال این است که بانک‌ها را به وظیفه اصلی خود یعنی بانکداری برگردانده و آنها را وادار کند املاک و مجموعه شرکت‌های خود را واگذار کنند، معضل بنگاه‌داری بانک‌ها حل شده و شاهد رنق تولید در کشور باشیم.

یشنهادات دولت و مجلس برای مقابله با فعالیت تجاری بانک‌ها
گروسی در پاسخ به این پرسش که آیا این بسته ارائه شده از جانب دولت توان پایان دادن به بنگاه‌داری بانک‌ها را دارد؟ اظهار کرد: نمی‌توانیم بگوئیم این سی ماده، همه مشکلات نظام بانکی و از جمله معضل بنگاه‌داری را حل خواهد کرد اما در ادامه ارائه این بسته پیشنهاداتی هم وجود دارد که انشاء‌لله این مشکل را حل کند. با این سی ماده‌ای که دولت ارائه داده است به نظر می‌رسد که این عزم در دولت وجود دارد که قصد پایان دادن به بنگا‌ه‌داری بانک‌ها را دارد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه مجلس برای پایان دادن به بنگاه‌داری بانک‌ها اظهار کرد: در مجلس هم این عزم برای مبارزه با فعالیت‌ تجاری بانک‌ها وجود دارد و مجلس هم پیشنهاداتی دارد که قطعا پیشنهادات دولت را کامل می‌کند و امیدواریم دولت هم بعد از تصویب این موارد، پیشنهادات بیشتری را ارائه دهند که این قوانین را تکمیل کرده و تبدیل  به بسته‌ای کامل شود.

نماینده شهریار، شهرقدس و ملارد در حانه ملت در پایان اظهار کرد: مجلس گذشته، پیشنهاداتی را برای حمایت از تولید ارائه داد  که حدود 30 تا 40 درصد از آن موارد اکنون در بسته دولت جدید ارائه شده است اما همانگونه که می‌دانیم، آنجا که بار مالی وجود دارد باید لایحه ارائه شود و به همین دلیل مجلس از دولت تقاضا کرد اما دولت قبل نپذیرفت که لایحه‌ای را به مجلس ارائه دهد اما دلت جدید حاضر به انجام اینکار شد و اگر پیشنهادی هم لازم باشد می‌توانیم در مجلس به آن اضافه کنیم و امیدواریم این موضوعات را راه برای پایان دادن به بنگاه‌داری بانک‌ها هموار کند.

مطالب مرتبط
captcha