دولت نمی‌بایست حل معضل تورم را بر خروج از رکود ارجحیت می‌داد
کد خبر: 1443439
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳
عضو کمیسیون صنایع مجلس:

دولت نمی‌بایست حل معضل تورم را بر خروج از رکود ارجحیت می‌داد

گروه اقتصاد: منصوری‌بیدکانی گفت: بحث خروج از رکود، بر کنترل تورم اولویت داشت و اگر دولت از ابتدا به جای تلاش برای حل مشکل تورم به سمت حل معضل رکود می‌رفت و می‌توانستیم افزایش تولید و اشتغال را در اقتصاد خود داشته باشیم.

مجید منصوری‌بیدکانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به بحث درباره عملکرد اقتصادی یکسال گذشته دولت یازدهم پرداخت و اظهار کرد: دولت یازدهم در یکسال گذشته در مدیریت تورم و کنترل نقدینگی موفق بوده است اما تورم را از بین نبرده است. همچنین در پیشگیری از افزایش این دو موفق بوده اما در زمینه رکود اقتصادی هیچ‌گونه موفقی به دست نیاورده و این رکود همچنان بر اقتصاد حاکم است.

وی ادامه داد: ما اکنون نیازمند یک همت هستیم که بتوانیم از رکود خارج شویم، در غیراینصورت اکنون اقتصاد ما مرتب در حال کوچک شدن و اشتغال در حال کم شدن است و موضوع بیکاری، یک معضل جدی برای جامعه است و  بیشتر از بحران‌های خارجی می‌تواند کشور را تهدید کند و تهدید بیکاری، یک تهدید جدی است که دولت باید توجه خاصی به آن داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل اولویت دادن به کنترل تورم به جای خروج از رکود از جانب دولت در یکسال گذشته اظهار کرد: من خیلی به این موضوع اعتقاد ندارم و به نظرم بحث خروج از رکود، بر کنترل تورم اولویت داشت و اگر دولت از ابتدا به جای تلاش برای حل مشکل تورم به سمت حل معضل رکود می‌رفت و می‌توانستیم افزایش تولید و اشتغال را در اقتصاد خود داشته باشیم، بسیار بهتر و کارسازتر بود؛ به این دلیل که تورم خود به خود، رشدنگر است و برای رشد و توسعه اقتصادی مقداری تورم لازم است و اگر تورمی وجود نداشته باشد اصلا رشد اقتصادی‌ای اتفاق نمی‌افتد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: البته این دولت چون تحت فشار تحریم‌ها بوده و صنایع کشور هم  مقداری آسیب‌دیده بود، بنابراین راحت‌ترین راه‌حل که کنترل تورم و کاهش نقدینگی است یا پرداختن به بدهی‌های بانکی که می‌توانست خیلی سریع بر روی آن کار کند را انتخاب کرد و به همین دلیل در این قسمت، توانست ثبات را ایجاد کند ولی در رکود چون باید سرمایه گذاری کرده و جهش را ایجاد می‌کرد، موفقیتی نداشت.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ظرفیت‌های بسته‌ای که دولت برای خروج از رکود منتشر کرده است، گفت: ما هم امیدواریم که دولت بتواند اهداف بسته خروج از رکود را محقق کرده و در این زمینه موفق شود و هم امیدواریم خودمان بتوانیم به دولت برای خروج از رکود کمک کنیم چون هدف همه ما همین است اما واقعیت این است که پازل رکود یک پازل بسیار پیچیده‌ای است. به عنوان مثال فرض کنید پتروشیمی‌ها مواد اولیه خود را به صنایع نساجی می‌دهند و به ارز آزاد هم اینکار را انجام می‌دهند اما از سوی دیگر به نساجی‌ها می‌گوئیم با ارز آزاد، مواد اولیه را خریده و نخ تولید کنید اما اجازه می‌دهیم همین نخ را با ارز مبادله‌ای وارد کنند.

منصوری‌بیدکانی ادامه داد: بنابراین، این مسائل پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و همانند یک بسته کامل است که باید همه آنها را با هم مورد توجه قرار دهیم و اقتصاد ما چنین حالتی پیدا کرده است ما امیدواریم همه جای این بسته، از جمله بانک‌ها، فرآیندها، قوانین، تعرفه‌ها، ائین‌نامه‌ها و.... با هم حرکت کنند و به صورت دقیق هم‌پوشانی داشته باشند و یکی، دیگری را نقض نکند؛ چراکه امروزه نیازمند این موضوع هستیم که با درایت، کمبودها را تشخیص داده و در راستای حل مشکلات گام برداریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان اظهار کرد: با این اوصاف، تولید، هم ضرر نکرده و هم دوام می‌آورد و به نظرم  در شرایط کنونی، دخالت صریح دولت ضروری است و اگر دولت دخالت  نکند عملا مکانیزم بازار آزاد نمی‌تواند خود به خود، اقتصاد را به تعادل برساند.

مطالب مرتبط
captcha