سفر شیخ مقارئ مصر به ایران برای داوری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان
کد خبر: 1462341
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
عبایی خبر داد:

سفر شیخ مقارئ مصر به ایران برای داوری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس کمیته داوران پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان با اشاره به نکات داوری این دوره گفت: در بین داوران، شیخ مقارئ مصر نیز حضور خواهد داشت.

عبدالرسول عبایی، رئیس کمیته داوران پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به آغاز این مسابقات از یازدهم دی‌ماه، گفت: این مسابقات با حضور نمایندگانی از بیش از 50 کشور دنیا در سالن‌ همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار می‌شود.
وی در ادامه در مورد ترکیب هیئت داوران این دوره از مسابقات، افزود: ترکیب هیئت داوران این دوره از مسابقات رفته رفته در حال کامل شدن است و تا روزهای آینده چهره داوران این دوره از مسابقات به طور کامل مشخص خواهد شد. در این دوره از مسابقات برای هر بخش دو داور انتخاب شده است که یک نفر از آنها خارجی خواهد بود. همچنین هماهنگی‌های نهایی برای حضور داوران ایرانی در این مسابقات صورت گرفته است.

ارزیابی از شرکت‌کنندگان خارجی مسابقات
رئیس کمیته داوران پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان تصریح کرد: در بحث آیین‌نامه داوری، تغییرات چندانی نسبت به سال‌های گذشته به وجود نیامده است، در بحث سطح شرکت‌کنندگان خارجی حاضر در این مسابقات نیز ارزیابی‌هایی توسط کمیته‌ای که به این منظور تشکیل شده است صورت گرفته است، ارزیابی از قبل از شروع مسابقات به صورت غیر حضوری آغاز خواهد شد و تا زمان شروع مسابقات نیز ادامه خواهد داشت. 

حضور داورانی از 6 کشور خارجی
عبایی اظهار کرد: مسابقات در دو رشته حفظ کل و قرائت قرآن کریم برگزار ‌می‌شود و داورانی از کشورهای مالزی، اندونزی، ترکیه، مصر، سوریه و عراق دعوت شده‌اند که البته از مصر دو داور که یکی از آنها عبدالحکیم عبداللطیف، شیخ مقارئ مصر که رئیس جامعه قراء این کشور و بالاترین مقام قراء مصر است به همراه احمد احمد نعینع حضور خواهند داشت.

دانشگاهی بودن، یکی از معیارهای داوران
وی همچنین در مورد معیارهای انتخاب هیئت داوران، بیان کرد: معیارهای انتخاب داوران، براساس دانشگاهی بودن آنها بوده است و بنا بوده است که چهره داوران این مسابقات با توجه به اینکه در سطح دانشجویان برگزار می‌شود علاوه بر قرآنی بودن و صاحب نام بودن در عرصه بین‌المللی، دانشگاهی نیز باشند. 
رئیس کمیته داوران پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان یادآور شد: مسابقات در هر دو رشته در دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار می‌شود، در رشته قرائت تحقیق، مسابقات در دو روز اول در مرحله مقدماتی ‌برگزار خواهد شد. در این مرحله در رشته قرائت هر شرکت‌کننده 10 سطر از آیات قرآن کریم را تلاوت خواهد کرد تا در نهایت پنج نفر از افرادی که بالاترین نمرات را به دست بیاورند به مرحله نهایی راه یابند. در مرحله نهایی نیز سه قطعه برای آنها مشخص می‌شود که به انتخاب خودشان قطعه مشخصی را تلاوت خواهند کرد.

برگزاری مسابقات در دو مرحله
عبایی افزود: در رشته حفظ نیز مسابقات در دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار می‌شود. مرحله مقدماتی در دو وعده صبح و بعد از ظهر خواهد بود. در مرحله مقدماتی حفظ، مجموعاً پنج صفحه توسط حفاظ قرائت می‌شود. سه صفحه از این تعداد را در صبح پاسخگو خواهند بود. در این بخش تنها حُسن حفظ مورد توجه خواهد بود و افرادی که از مجموع 100 امتیاز 70 امتیاز را کسب کنند برای رقابت در بعد از ظهر حضور خواهد یافت.
رئیس کمیته داوران پنجمین مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان تصریح کرد: در بخش بعدازظهر نیز از هر شرکت‌کننده دو سؤال خواهد شد که 200 نمره خواهد داشت که 100 نمره برای حسن حفظ و 100 نمره هم برای وقف و ابتداء، تجوید و صوت و لحن خواهد بود.

حضور 5 نفر از هر رشته در مرحله نهایی
وی اظهار کرد: در پایان بخش مقدماتی نمرات صبح و بعدازظهر با هم جمع خواهند شد و پنج نفر از افرادی که بالاترین امتیازات را کسب کرده باشند به مرحله نهایی خواهند آمد.
عبایی در مورد نحوه برگزاری مرحله نهایی این مسابقات گفت: در مرحله نهایی رشته حفظ قرآن کریم، متسابقان زیر نظر یک نفر نماینده از کمیته برگزارکننده و دو نفر از هئیت‌های اعزامی از خارج از کشور در اتاق قرنطینه خواهند بود، شایان ذکر است این سه نفر زیر نظر رئیس هیئت داوران و هیئت نظرات هستند. در این مرحله سه سؤال از حفاظ پرسیده می‌شود که هر سؤال حدود یک صفحه و نیم خواهد بود.
رئیس کمیته داوران افزود: در مرحله نهایی قرائت نیز از یک روز قبل از مسابقه، قطعاتی که باید اجرا شود در اختیار قاریان قرار می‌گیرد که هر کدام حدود 20 سطر را تلاوت خواهند کرد. برای معرفی نفرات برتر نیز 30 درصد امتیازات مرحله مقدماتی و 70 درصد مرحله نهایی با هم جمع می‌شوند تا در نهایت نفرات برتر مشخص شوند.

یادآور می‌شود، پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، در سه بخش حفظ کل، قرائت تحقیق قرآن و مقاله و پایان‌نامه با هدف اتحاد دانشجویان جهان اسلام حول محور قرآن کریم، تعامل علمی- فرهنگی در بین نخبگان جهان اسلام، ایجاد زمینه نشر و بسط فرهنگ معارف و اخلاق قرآنی در بین دانشجویان و تشویق و ترغیب دانشجویان و دانشگاهیان به یادگیری و پیشرفت در فعالیت‌های قرآنی آغاز می‌شود. این مسابقات به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.

captcha