معجزه جاوید؛ مؤسسه‌ای با پرورش ۱۵۰۰ مربی و تربیت بیش از ‌۸ هزار قرآن‌آموز‌+ عکس
کد خبر: 3207922
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳

معجزه جاوید؛ مؤسسه‌ای با پرورش ۱۵۰۰ مربی و تربیت بیش از ‌۸ هزار قرآن‌آموز‌+ عکس

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه معجزه جاوید، مرکزیست که از سال ۸۶ فعالیتش را در غرب تهران آغاز کرده و تا‌کنون موفق به پرورش ۱۵۰۰ مربی و ۸ هزار قرآن‌آموز شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شاید قرآن‌آموزان ساکن جنوب غرب استان تهران و استان البرز از سال 1386 نام مؤسسه معجزه جاوید به گوششان خورده باشد و یا حتی علاقه‌مندان به فراگیری علم قرائت قرآن و اهالی ملارد، شهریار و کرج بارها نام شعب این مرکز را شنیده‌اند.

آغاز فعالیت مؤسسه از سال 86

این مؤسسه از سال 1386 همزمان با میلاد حضرت علی(ع) با مدیریت عقیل‌ وطن‌دوست فعالیتش را با مجوزی که از اداره تبلیغات اسلامی جنوب کرج اخذ کرد در شعبه اصلی‌اش در پیک کرج آغاز کرد.

او در شهریورماه سال 56 در خانواده‌ای مذهبی در قوچان خراسان رضوی متولد شد. از خردسالی علاقه‌ زیادی به فراگیری قرآن کریم داشته است، لذا حضور مستمری در جلسات قرآن محله‌شان داشته است. وی طی تحصیل در مقطع راهنمایی در مدرسه شهید دارابی و در مقطع دبیرستان در مدرسه شهید مطهری قوچان جزو نفرات اول و دوم مسابقات قرآن مدرسه بود. سپس در رشته فقه و مبانی حقوق در دانشگاه آزاد شیروان پذیرفته می‌شود و طی حضور در مسابقات قرآنی متعدد دانشگاهی، رتبه‌هایی را کسب کرده‌ است. همچنین در دوران دانشجویی نیز نفر اول مسابقات شرح و ترجمه صحیفه سجادیه شده است.

وطن‌دوست از سال 77 به فردیس کرج می‌آید و در مسجد صدیقةالزهرا(س) مشغول به فعالیت‌های قرآنی می‌شود. سپس به‌مدت شش سال با دارالقرآن نیروی انتظامی کرج همکاری می‌کند و پس از آن در سال 89 در آموزش و پرورش جذب می‌شود و به‌عنوان معلم رسمی در مدارس مشغول فعالیت می‌شود.

گسترش فرهنگ قرآن علت راه‌اندازی مؤسسه

وی که به‌دلیل حضورش در فعالیت‌های قرآنی علاقه‌مند به راه‌اندازی مؤسسه‌ای می‌شود، می‌گوید: با توجه به اهمیت توجه به فعالیت‌های قرآنی و پرورش مربیان متخصص در این زمینه و از همه مهمتر گسترش فرهنگ قرآنی تصمیم به راه‌اندازی این مؤسسه گرفتم.

هنگامی که درباره علت نامگذاری مؤسسه بنام «معجزه جاوید» سؤال می‌کنم، ادامه می‌دهد: اسامی زیادی برای نامگذاری مؤسسه پیشنهاد شد اما به فکر اسمی خاص که حکایت از ماندگاری قرآن و فعالیت‌هایمان داشته باشد، در ذهنم بود که به یاد قرآن، معجزه جاویدان پیامبر اکرم(ص) افتادم لذا این نام را با اتفاق نظر اعضای هیئت مدیره انتخاب کردیم.

«این مرکز اکنون دارای هشت شعبه چهار شعبه در استان البرز، کرج، فردیس و یک شعبه در شهریار و سه شعبه در ملارد است» او این جمله را می‌گوید و اظهار می‌کند: «‌پس از راه‌اندازی شعبه اصلی با توجه به گستردگی که جنوب غرب استان تهران داشت، چشم‌انداز مؤسسه را اینگونه ترسیم کردیم تا بتوانیم سالیانه شعبه‌ای را در غرب تهران راه‌اندازی کنیم».

این شعبه‌ها به ترتیب در پیک کرج، سرآسیاب ملارد، مشکین‌دشت، شهریار، مارلیک، فردیس، میدان عشاق شهرک 110، و اهری فردیس راه‌اندازی شد و از ابتدا تا حال حاضر حدود یک هزار و 500 مربی در مؤسسه مشغول به امر آموزش و تپرورش هستند و هچنین از دوره‌های آموزشی این مؤسسه بهره‌مند می‌شود که در مراکز و مؤسسات دیگر مشغول به کار هستند.

اعضای هیئت مدیره معجزه جاوید متشکل از 3 نفر

هنگامی‌که درباره شعبات این مؤسسه و راه‌اندازیشان سؤال‌ می‌کنم، ادامه می‌دهد: «مربیانی که در گذشته در شعبه ما کار می‌کردند و با توجه به تخصصی که داشتند، کمکشان کردیم تا به‌عنوان شعبه مستقل مؤسسه معجزه جاوید اما به‌عنوان زیرمجموعه و تحت نظارت این مرکز فعالیت کنند و با هدایت و برنامه‌ریزی‌های این مؤسسه پیش می‌روند».

اعضای هیئت مدیره این مؤسسه متشکل از سه نفر چون غلامرضا رضاپور، حسن رضاپور و عقیل وطن‌دوست به ‌نوان مدیر عامل این مؤسسه هستند و طی این هشت سال نیز بیش از هشت‌هزار قرآن‌آموز بانو و آقا در مقاطع مختلف سنی در کلاس‌های این مرکز حضور داشتند.

وی درباره نحوه هزینه‌کرد مؤسسه اینگونه می‌گوید: «مکان‌های شعب مؤسسه اجاره‌ای است که توسط شهریه‌های حداقلی که از قرآن‌آموزان اخذ می‌شود، اداره می‌شود. هرچند برخی از اوقات کمک‌های مردمی نیز می‌شود». او که پیگیر این امر است که بدون پشتوانه دولتی و انتظار کمک مالی از نهادی، فعالیت‌های مؤسسه و شعباتش را گسترش دهد، ادامه می‌دهد: «مشکل مالی همیشه است و اینکه برخی از مؤسسات منتظر کمک مالی دولت و یا نهادهای وابسته آن هستند اشتباه است و ما در این مجموعه بدون هیچ چشم‌داشتی فعالیت می‌کنیم و برنامه‌‌های منسجم و منظمی داشته‌ایم تا در زمینه مالی و اعتباری بتوانیم ان‌شاء‌الله مؤسسه را اداره کنیم».

راه‌اندازی مهد قرآن در صورت دریافت مجوز از سازمان بهزیستی

وطن‌دوست که پیگیر دریافت مجوز از سازمان بهزیستی برای راه‌اندازی مهد قرآن است، عنوان می‌کند: «کلاس‌های پیش‌دبستانی را با مجوزی که از سوی آموزش و پرورش دریافت کرده‌ایم، برگزار کرده‌ایم».

او درباره کلاس‌هایی که در این مؤسسه برگزار می‌شود می‌گوید: «دوره‌هایی ویژه بزرگسالان با حضور حداکثری بانوان و حداقلی آقایان در رشته‌های روخوانی، روان‌خوانی، تفسیر و همچنین دوره‌هاای تربیت مربی برگزار می‌شود».

وطن‌دوست درخصوص محوریت برنامه‌های امسال مؤسسه، اظهار می‌کند: «هر ساله سعی می‌شود تا در یک بحث آموزشی قرآن ورود پیدا کنیم، امسال نیز در نظر داریم تا در زمینه ارتقای علمی مربیان با برپایی کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مختف، گام برداریم».

او که در حال حاضر به‌عنوان مسئول انجمن قرآن شهریار است و داوری مسابقات قرآن آموزش و پرورش و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهریار و ملارد را دارد، ادامه می‌دهد: «این مؤسسه همچنین دوره‌های مختلفی را با مشارکت ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش و کمیته امداد شهریار، ملارد و کرج داشته است».

حضور فعال قرآن‌آموزان و حافظان این مؤسسه در آزمون‌های ارشاد

قرآن‌آموزان و حافظان مؤسسه معجزه جاوید نیز در آزمون‌های ارشاد از سال 93 تا‌کنون حضور فعال داشته‌اند. همچنین در برخی از نمایشگا‌ه‌های شهرستانی نیز حضور داشته‌اند.

وطن‌دوست که دارای رتبه‌هایی چون رتبه دوم مرحله شهرستانی مسابقات اوقاف و امور خیریه شهریار در سال 89 در رشته تفسیر، در سال 91 رتبه نخست رشته تفسیر در مرحله شهرستان مسابقات فرهنگیان شهرستان شهریار، رتبه دوم مسابقات فرهنگیان در سال 92 است.

او که در سال 93 به‌عنوان مربی برتر اوقات فراغت شهرستان ملارد انتخاب شد از چشم‌انداز آینده مؤسسه می‌گوید: «راه‌اندازی طرح حفظ یکساله از اهم اولویت‌های کاری این مؤسسه است که در یکی از شعب به‌عنوان پایلوت و آزمایشی آغاز می‌شود و در صورت موفقیت در سایر شعب برگزار خواهد شد».

خاطره‌ای از افتتاح شعبه سرآسیاب ملارد

هنگامی‌که از او می‌خواهم تا خاطره‌ای از هشت سال فعالیت مؤسسه‌اش بگوید، می‌گوید: «هنگامی که در نظر داشتیم در دومین سال، شعبه سرآسیاب را راه‌اندازی کنیم برای مراسم افتتاحیه در نظر داشتیم که قرآن‌آموزان را به همراه خانواده‌شان و همچنین مسئولان را دعوت کنیم اما با مشکل مالی برخورد کرده بودیم. طی برآوردی که کرده‌ بودیم هزینه این مراسم در آن زمان 500 هزار تومان بوده است».

وی ادامه می‌دهد: «یکی از خیّرین به ما گفت که برنامه‌ریزیمان را برای مراسم تکمیل و او هزینه را تأمین می‌کند، دعوت‌نامه‌ها را فرستیم، چند روز قبل از مراسم افتتاحیه با او تماس گرفته و گفتیم که برنامه‌ریزی و برآورد هزینه‌ها شده است و او گفت که 100 هزار تومان می‌تواند کمک کند، ما هم دیدیم نمی‌شود کاری کرد، در کمال احترام گفتیم وقتی قطعی شد با شما هماهنگ می‌کنیم. به هر حال با هر سختی بود این مراسم را گرفتیم بدون اینکه پولی از این فرد بگیریم».

وطن‌دوست مکثی می‌کند و با گفتن «الحمدلله»، اظهار می‌کند: «چند روز پس از مراسم افتتاحیه، بعدازظهر در مؤسسه نشسته بودم که پدر یکی از قرآن‌آموزان تماس گرفت و خواست که به مجموعه بیاید، آمد. فکر می‌کردم که می‌خواهد درباره فرزندش که در مؤسسه مشغول به فراگیری قرآن است صحبت کند اما هنگامی که صحبت را آغاز کرد متوجه شدم که نه. او به من گفت در جایی بودم که درباره مؤسسه و طرح‌های این مرکز صحبت‌هایی انجام می‌شد، فردی که در آنجا بود پاکتی را به من داد و تأکید کرد که در امور این مؤسسه صرف شود. لذا این پاکت را برایتان آوردم. من تشکر کردم و پاکت را دریافت کردم. هنگامی که درب پاکت را باز کردم، برای چند لحظه شک بودم و اشک از چشمانم جاری شد، داخل آن 10 عدد چک پول 50 هزار تومانی بود که یاد این آیه از قرآن افتادم «وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ...».

وی در پایان با اشاره به نامگذاری سال به‌عنوان «دولت و ملت؛ همزبانی و همدلی»، ادامه می‌دهد: ‌امید دارم که بتوانیم امسال با کمک مسئولان بیشتر از گذشته در حوزه قرآنی ـ فرهنگی موفق باشیم».

گزارش از سمیرا انصاری

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مشوقانی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ - ۱۱:۰۶
0
0
این موضوع خوبیست که به معرفی مؤسسات سراسر کشور به پردازید. امیدواریم فقط به تهران محدود نشود
نگاری
|
-
|
۱۳۹۴/۰۲/۰۶ - ۱۱:۰۸
0
0
خداقوت میگم ‌به همت بلند مدیران موسسه معجزه جاوید در تربیت حافظان قرآن‌...

از ایکنا هم تشکر میکنم که مؤسسات اینچنین رو برای مخاطبشان معرفی می‌کند.
captcha