نگاهی به بیست‌و‌هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو/ حضور ۱۶ ناشر از ایران
کد خبر: 3355756
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳

نگاهی به بیست‌و‌هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو/ حضور ۱۶ ناشر از ایران

شعب خارجی: نمایشگاه و بازار بین‌المللی کتاب مسکو اوایل سپتامبر هر سال در مسکو برگزار می‌شود، این نمایشگاه از سال ۱۹۷۷ میلادی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در روسیه، نمایشگاه و بازار بین‌المللی کتاب مسکو اوایل سپتامبر هر سال در مسکو برگزار می‌شود. این نمایشگاه از سال 1977 میلادی آغاز شد و هر سال یکی از کشورها به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه حضور دارد.

امسال جمهوری اسلامی ایران، میهمان ویژه بیست‌وهشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو است و برخی از میهمانان ویژه این نمایشگاه در سال‌های گذشته عبارتند از: سال 2011، ایتالیا؛ 2010، بلاروس؛ 2009، هند؛ 2008، اکراین؛ 2007، کره؛ 2006، فرانسه؛ 2005، لهستان.

این دوره از نمایشگاه فردا، 11 شهریورماه، با حضور ناریشکین، رئیس مجلس روسیه و علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان آغاز به کار می کند.

سخنرانی علی جنتی در افتتاحیه نمایشگاه

وزیر فرهنگ پس از حضور و سخنرانی در مراسم گشایش نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو، غرفه بزرگ ایران در این نمایشگاه را افتتاح خواهد کرد.

مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به عنوان متولی اصلی حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه کتاب مسکو با همکاری نهادها، دستگاه‌ها، ناشران و مؤسسات مختلف ایران در مساحتی به وسعت 250 متر مربع  جلوه‌هایی از ظرفیت‌های ایران در حوزه کتاب و صنعت نشر را به نمایش درخواهد آورد و برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی متنوعی را اجرا خواهد کرد.

حضور 16 ناشر از ایران

16 ناشر از جمله انتشارات سمت، دانشگاه علامه طباطبایی، انتشارات جامعة المصطفی العالمیة، انتشارات علامه جعفری، انتشارات دانشگاه تهران، انتشارات بین المللی حافظ، انتشارات شباویز، انتشارات بین‌المللی الهدی، انتشارات خانه ادبیات، مجمع ناشران دفاع مقدس، بنیاد ایران‌شناسی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری و بنیاد سعدی آثار خود به زبان های روسی، فارسی، عربی، آذری و تاجیکی را در معرض دید علاقمندان علم و دانش و فرهنگ ایران زمین خواهند گذاشت.

همچنین نشست‌های تخصصی و کارگاه های آموزشی متعددی توسط اساتید دانشگاه‌ها، محققان و نویسندگان ایرانی و روس با محوریت ادبیات معاصر ایران در غرفه ایران و سالن «A» برگزار خواهد شد.

برنامه‌های جانبی مختلفی از جمله برپایی روز ایران، رونمایی از جدیدترین آثار تألیف و ترجمه شده به زبان روسی، معرفی طرح حمایت از ترجمه کتب علوم انسانی انسانی به زبان روسی(طرح تاپ)، شعر خوانی و مسابقه ترجمه ادبیات فارسی به روسی  ارائه خواهد شد.

رونمایی از کتاب در غرفه ایران

از جمله کتاب‌هایی که در غرفه ایران رونمایی خواهند شد می توان به ترجمه روسی سه رمان جدید ادبیات معاصر فارسی از دو نویسنده نامدار اشاره کرد که شامل رمان «شما که غریبه نیستید» اثر هوشنگ مرادی کرمانی و رمان‌های «دموکراسی یا دموقراضه»  و «طوفانی دیگر در راه است» اثر سیدمهدی شجاعی می‌شود.
 
علاوه بر این در این نمایشگاه گروه‌های هنری نیز شرکت کرده، و به ارائه برنامه‌ خواهند پرداخت. اجرای برنامه موسیقی محلی نواحی جنوب ایران (موسیقی بندری) توسط «گروه موسیقی نغمه» و اجرای شاهکارهای ادبی ایران همراه با موسیقی به زبان روسی و برخی زبان های دیگر توسط کودکان و نوجوانان ایرانی با اجرای گروه  «گروه سفیران صلح و دوستی» از جمله این برنامه ها است.

همچنین برگزاری نشست بررسی ترجمه قرآن مرحوم محمد نوری عثمان‌اف به زبان روسی و سلسله نشست‌هایی با عنوان «پل ادبی ایران و روسیه» از دیگر برنامه‌های نمایشگاه کتاب مسکو است.

بیست‌و‌هشتمین دوره نمایشگاه کتاب مسکو از 11 تا 15 شهریورماه از ساعت 10 لغایت 18 به وقت محلی در پارک «ودنخا» برگزار می‌شود.

 

captcha