انگشتان بهترین و در دسترس‌ترین وسیله برای آموزش قرآن به کودکان
کد خبر: 3507863
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
ظریفه هدایتی:

انگشتان بهترین و در دسترس‌ترین وسیله برای آموزش قرآن به کودکان

کانون خبرنگاران نبأ: یک معلم قرآن با بیان اینکه به‌مدت 14 سال است که آیه‌های قرآن را به‌صورت شعر، نمایش و قصه به کودکان آموزش می‌دهد، گفت: آیه‌ها و آموزه‌های دینی را به‌صورت بازی با انگشتان به کودکان آموزش می‌دهم؛ انگشتان بهترین و در دسترس‌ترین وسیله آموزشی برای کودکان است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، سال‌ها پیش وقتی در مقطع دبیرستان تدریس می‌کرد؛ فاصله دانش‌آموزان از قرآن برای او ناراحت‌کننده بود و همین امر بهانه‌ای شد تا در دوران بازنشستگی روشی را ابداع کند تا کودکان به‌وسیله آن قرآن را نه تنها بیاموزند بلکه به آن علاقه‌مند شوند. ظریفه هدایتی، معلم قرآنی است که با روش قصه و انگشتان دست به کودکان قرآن آموزش می‌دهد در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با این معلم به گفت‌وگو نشستیم.

ظریفه هدایتی با بیان اینکه ۴۴ سال است که در آموزش و پرورش مشغول به فعالیت است، عنوان کرد: نزدیک به ۱۴ سال است که به‌طور اختصاصی و ویژه در حوزه قرآن فعالیت می‌کنم.
وی با اشاره به اینکه وقتی کودکان وارد دبیرستان می‌شوند از قرآن فاصله می‌گیرند، گفت: من در دبیرستان تدریس می‌کردم و می‌دیدم در این مقطع دانش‌آموزان به دلایل مختلفی از قرآن کریم و به‌کارگیری مفاهیم این کتاب آسمانی در رفتار و اخلاق فردی و اجتماعی خود فاصله می‌گیرند و این موضوع به نوعی دغدغه من شده بود؛ به همین دلیل وقتی بازنشسته شدم با هدف آموزش‌های کاربردی در زمینه قرآن وارد این حوزه شدم.
این معلم قرآن در ادامه افزود: برای آموزش، آیه‌های کاربردی مختص سنین کودک و نوجوان را از قرآن استخراج کردم و برای آن‌ها شعر و داستان ساختم که تاکنون هشت جلد کتاب نوشتم و در دارالقرآن‌ها، ‌مراکز بهزیستی و نمایشگاه‌ها اجرا می‌کنم.
هدایتی با بیان اینکه به‌مدت 14 سال است که آیه‌های قرآن را به‌صورت شعر، نمایش و قصه به کودکان آموزش می‌دهد، اظهار کرد: آیه‌ها و آموزه‌های دینی را به‌صورت بازی با انگشتان به کودکان آموزش می‌دهم چراکه انگشتان بهترین و در دسترس‌ترین وسیله آموزشی برای کودکان است؛ در این روش در ابتدا با کودک شعر خوانده می‌شود و از ابزارهایی که برای این کارم درست‌ کرده‌ام استفاده کرده و نمایش را اجرا می‌کنیم.
وی با بیان اینکه کودکان موضوعاتی را که با استفاده از شعر به آن‌ها آموزش داده می‌شود را بسیار سریع می‌آموزند، گفت: در نمایش بچه‌ها نقش‌پذیری را یاد می‌گیرند و می‌آموزند که مشارکت داشته باشند تا در آینده من نباشند بلکه «ما» باشند.
این معلم قرآن اظهار کرد: بازخورد این نوع آموزش بسیار عالی است، از این رو کلاس‌هایی برای آموزش این روش نیز به مربیان برگزار می‌شود چراکه من یک نفر هستم و می‌توانم به تعداد محدودی آموزش دهم، ولی هر مربی وقتی آموزش ببیند این روش‌ها تکثیر پیدا می‌کند و کودکان بیشتری در معرض آموزش قرار می‌گیرند.
وی در پایان گفت: هر چیزی که در آن نشاط باشد کودک را جذب می‌کند و ما این مسئله را مدنظر داریم که یک کودک پیش‌دبستانی بیش از نیم‌ ساعت نمی‌تواند کلاس را تحمل کند؛ هر چقدر کلاس جذاب باشد باز هم کودک در مدت زمان طولانی خسته می‌شود. بنابراین، ما باید نسبت به سن کودک و سلایق و علاقه‌های آن‌ها شناخت داشته باشیم و براساس آن برای کودک برنامه اجرا کنیم.
captcha