الهام از نهج‌البلاغه در تألیفات/ با این شرح مردم بیشتر سراغ نهج‌البلاغه بروند
کد خبر: 3508205
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
حمیدزاده گیوی عنوان کرد:

الهام از نهج‌البلاغه در تألیفات/ با این شرح مردم بیشتر سراغ نهج‌البلاغه بروند

کانون خبرنگاران نبأ: مؤلف کتاب قطره‌ای از دریا گفت: از گذشته‌های دور مشغول نوشتن بودم البته کتاب‌های متعدد با عناوین مختلفی از من چاپ شده که معمولاً در نوشتن آنها از نهج‌البلاغه الهام گرفته بودم.

حجت‌الاسلام دکتر اکبر حمیدزاده گیوی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در رابطه با اثر جاوید و گران سنگ شرح هفت جلدی بر نهج‌البلاغه امیرالمومنین(ع) به نام «قطره‌ای از دریا» بیان کرد: خداوند این توفیق را به بنده عنایت کرد که بعد از پایان دوران طلبگی و از آغاز تبلیغ در خدمت نهج‌البلاغه باشم.

این استاد حوزه ادامه داد: خدای متعال این توفیق را به بنده عنایت کرد و با توجه به انگیزه و ارادتی که به امیر مومنان حضرت علی(ع) و نهج‌البلاغه داشتم توانستم فرهنگ انقلاب را از محور نهج‌البلاغه پیگیری کنم و از گذشته‌های دور مشغول نوشتن بودم البته کتاب‌های متعدد با عناوین مختلفی از من چاپ شده که معمولاً در نوشتن آنها از نهج‌البلاغه الهام گرفته بودم.

وی تصریح کرد: در این سال‌های اخیر موفق شدم شرح نامه‌ها و حکمت‌های این کتاب شریف را در هفت جلد تمام کنم که با عنوان «قطره‌ایی از دریا» در  روز افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه قرآن معرفی شد.

حجت الاسلام و المسلمین حمید زاده اظهار کرد: پنج جلد اصلی اختصاص به خطبه‌های نهج‌البلاغه دارد که کارهای مقدماتی و نگارش برخی از خطبه‌ها را انجام دادم ولی متأسفانه هنوز تکمیل نشده که از خدای متعال خواستارم توفیق و عنایت روز افزونی بدهد که انشاالله بتوانم آن را نیز تمام کنم؛ امیدوارم تا یک سال دیگر تمام شود.

وجه تمایز این شرح نهج‌البلاغه

حمید زاده اولین ویژگی که سبب تمایز این شرح با شرح‌های دیگر شده را اینگونه بیان کرد: یکی از ویژگی این شرح این است که بسیاری از اصطلاحاتی که موجب می‌شد دانشجویان و یا طلاب از شرح‌ها استفاده نکنند را با زبان روان‌تری بیان کردم و یا اگر ضرورتی در بیان آنها نبوده از متن حذف کردم.

وجه تمایز شرح/ به روز بودن آن است

نویسنده این شرح به روز بودن این کتاب را دلیل دیگر تمایز آن مطرح کرد و گفت: مطمئن هستم که اگر خواهران و برادران مخصوصاً دانشجویان و یا فضلا یک نگاهی به شرح حکمت‌ها بیندازند در می‌یابند که این مطالب در هر مناسبتی به راحتی قابل استفاده هستند یعنی مهر کتاب قدیمی به این کتاب نخورده بلکه نگاه امیر المومنین(ع) را بر اساس نیازهای روز تبیین و تفسیر کرده‌ام.

ویژگی دیگر شرح/ ترجمه روان

حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدزاده آخرین ویژگی اثر خود را ترجمه روان معرفی کرد و اظهار کرد: ترجمه روان شرح، کلام ساده و قابل فهمی را برای عبارت‌های امیر المومنین انتخاب کردم که مفهوم عبارات را به راحتی به عموم منتقل می‌کند امیدوارم که با این شرح مردم عزیز بیشتر سراغ نهج‌البلاغه بروند و حکمت‌ها و سخنان حضرت علی(ع) را سرلوحه زندگی‌هایشان قرار دهند.

زینب رحیمی

captcha