ضرورت بهينه کردن آموزش قرآن
کد خبر: 3509208
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
رزاق تأکيد کرد:

ضرورت بهينه کردن آموزش قرآن

کانون خبرنگاران نبأ: ما بايد آموزش قرآن را بهينه کنيم و در اين زمينه لازم است که مساجد و مراکز دينی فعال‌تر شوند و مردم با قرآن ارتباط داشته باشند.

به گزارش کانون خبرنگاران ايکنا، نبأ، با برپایی بيست و چهارمين دوره نمايشگاه بين‌المللی قرآن کريم با شعار «به‌سوی فهم قرآن» لازم است با نگاهی به بخش‌های مختلف نمايشگاه بررسی شود که تا چه اندازه‌ای در جهت اين شعار گام برداشته شده است. يکی از اقداماتی که در اين زمينه برای فهم بيشتر قرآن در نمايشگاه ارائه شده است طرح قرآنی بشارت با عنوان «کتاب‌های باق» است که مؤسسه قرآنی زبان‌آموزی بشارت به تهيه آن اقدام کرده است.

محمد‌حسن رزاق، مدير مؤسسه زبان‌آموزی قرآن بشارت و بنيان‌گذار زبان‌آموزی قرآن در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ايکنا، نبأ گفت: هدف ما این است که قرآن در سطح زندگی مردم وارد شود و برای عملی شدن اين هدف لازم است که مردم با مفاهيم و تفاسير قرآن آشنا شوند و قرآن را درک کنند. فهم قرآن باعث می‌شود انسان به آن تمايل پيدا کند، زيرا به معانی قرآن پی می‌برند و چنين معانی‌ای لذت خاصی دارد و تمام آن معانی زيبايی است.

قرآن با فطرت بشر سازگاری دارد

رزاق درباره چگونگی داشتن سبک زندگی قرآنی، افزود: قرآن کتابی است که با فطرت بشر سازگاری دارد؛ خداوند می‌فرمايند «شکی در اين کتاب وجود ندارد و اگر انسان به‌دنبال آن است که شکش نسبت به اين کتاب بر طرف شود بايد آن را بفهمد». به‌عنوان مثال، قرآن درباره ارتباط با مردم در آيه 83 سوره بقره می‌فرمايد «قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً؛ با مردم نيک‌سخن باشيد»؛ چنين دستوری با فطرت بشر موافق است و اگر به کسانی که اهل قرآن نيستند گفته شود که اين کتاب آسمانی چنين گفته‌ای دارد آن را تأييد می‌کنند، اما مشکلی که تا به امروز جامعه ما با قرآن دارد آن است که روخوانی قرآن را به خوبی ياد می‌گيريم و آن را حفظ می‌کنيم ولی به معانی آن توجهی نداريم.

بهينه کردن آموزش قرآن

بنيان‌گذار زبان‌آموزی قرآن با اشاره به نگاه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که آموزش قرآن را به سوی فهم قرآن سير می‌دهند، تصريح کرد: این رويکرد در معاونت قرآن و عترت در گذشته وجود نداشت و اين عمل معاونت قرآن گام مثبتی است، زيرا يکی از دغدغه‌ها این است که قرآن از حالت تمرکز بر روخوانی قرآن يا حفظ بدون توجه به معانی خارج شود و چنين چيزی نتيجه‌بخش خواهد بود. ما بايد آموزش قرآن را بهينه کنيم و در اين زمينه لازم است که مساجد و مراکز دينی فعال‌تر شوند و مردم با قرآن ارتباط داشته باشند.

اهميت مسئولان به فرهنگ قرآنی

مدير مؤسسه زبان‌آموزی قرآن بشارت با خطاب به مسئولان دستگاه‌ها، تأکيد کرد: مسئولان به فرهنگ قرآن اهميت بدهند؛ قرآن در جامعه جایگاهی دارد که اگر آموزش آن صحيح باشد و اگر مردم را با قرآن ارتباط دهيم از يک سو، انقلاب بيمه می‌شود و از طرف ديگر فرهنگ‌های غربی بر مردم اثرگذار نخواهد بود؛ زيرا مردم آموخته‌های فرهنگی‌شان را از قرآن می‌گيرند.

«باق»؛ طرح قرآنی بشارت

بنيان‌گذار زبان‌آموزی قرآن درباره طرح قرآنی بشارت، بيان کرد: کتابی به صورت طراحی آموزشی واژه‌نامه قرآنی «باق» در 30 جزء تهيه شده است که هدف از تأليف آن فهم قرآن است. در این طرح، در پايان دوره دانش‌آموختگان وقتی قرآن را مطالعه می‌کنند ديگر نيازی به ترجمه فارسی نيست چراکه به عربی قرآن تسلط کامل پيدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: چهار مهارت آموزشی از کتاب «باق» قابل بهره‌برداری است که عبارتند از 1) شنيدن به اين معنا که مخاطب و دانش‌آموز وقتی قرآن را می‌شنوند، قرآن را بفهمند، 2) گفتن که در اين مهارت با شأن نزول، تفاسير و پيام قرآن آشنا می‌شويم، 3) خواندن قرآن و 4) نوشتن قرآن.

پيشنهاد؛ آموزش قرآن بر مبنای سليقه مردم

رزاق در پايان سخنان خود ضمن پیشنهاد در جهت بهتر شدن آموزش قرآن کریم، تأکيد کرد: در برخی مواقع، طرح‌های آموزشی روی کاغذ يا در سازمان خاصی است بدون آنکه به گرايش مردم نگاه شود و علاقه مردم در نظر گرفته نمی‌شود. مؤسسه بشارت خلاف اين عمل می‌کند و به نگاه مردم توجه دارد و اينکه مردم چه روشی را می‌پسندند و چگونه برای مردم راحت‌تر است، چون آموزش قرآن راحت است و خداوند می‌فرمايند «هٰذا بَيانٌ لِلنّاسِ» قرآن برای مردم و مختص آنان است.

سهراب بهادری

captcha