طرحی برای حفظ کل قرآن در یک سال
کد خبر: 3516676
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴

طرحی برای حفظ کل قرآن در یک سال

کانون خبرنگاران نبا: مسئول روابط عمومی موسسه قرآنی، فرهنگی بیت الحزان حضرت زهرا(س) بیان کرد: تأسیس مدارس شبانه روزی حفظ کل قرآن کریم از برنامه‌های ویژه و منحصر به‌فرد این موسسه در تهران است که با همت و مساعدت ستاد مدارس بیت الزهراهای نیروی دریای سپاه دو مدرسه شبانه‌روزی حفظ در تهران و شهر ری راه اندازی شد.

مهدی شهسوار مسئول روابط عمومی موسسه قرآنی، فرهنگی بیت الحزان حضرت زهرا(س) در گفت و گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در رابطه با طرح ملی رحله گفت: این طرح از سال 1390 با مقیاس کم شروع شد که اولین بار در دانشگاه علوم و حدیث مشهد برگزار شد و سال‌های بعد به ترتیب در تبریز ویژه طلاب، شهر ملایر در استان همدان، شهرستان فسا در استان فارس و در نهایت در جهرم برگزار شد و با بررسی‌های کارشناسانه بر روی طرح و تأثیراتش بر روی جوانان و نوجوانان ترغیب به اجرای این طرح در سطح کلان شدیم.

مسئول روابط عمومی موسسه قرآنی تصریح کرد: بنابراین مذاکراتی با معاونت فرهنگی، اجتماعی سازمان اوقاف، اتحادیه تشکل‌های قرآنی و همچنین معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی داشتیم که طرح مورد استقبال قرار گرفت و با همکاری این سه ارگان در سال گذشته در 39 نقطه کشور این برنامه اجرا شد که غریب بر دوهزار جوان 14 تا 20 سال در این طرح ثبت‌نام کردند و در مجموع هزار و پانصد نفر به طرح راه پیدا کردند که هزار و دویست حافظ، 3جزء و 4 جزء قرآن کریم تربیت شد.

شهسوار تصریح کرد: متأسفانه فعالیت‌های قرآنی ویژه برادران در سطح کشور بسیار ضعیف است که بزرگ‌ترین آسیب کشور محسوب می‌شود. اما با راه اندازی این طرح این مشکل در حال حل شدن است در واقع امسال با موافقت سازمان دارالقرآن کریم و مجموع مدارس بیت‌الزهرای نیروی دریای سپاه طرح رحله در 43 نقطه کشور کلید خورد و اکنون در مرحله ثبت‌نام است. لازم به ذکر است که ثبت‌نام‌ها شرایطی دارد از جمله اینکه: برای اجرایی شدن طرح هر مرکز باید حداقل 30 جوان و نوجوان 14 تا 22 سال را ثبت نام کند.

مدارس شبانه‌روزی حفظ کل قرآن کریم

مسئول غرفه بیت‌الحزان با اشاره به دیگر فعالیت‌های این موسسه اظهار کرد: تأسیس مدارس شبانه روزی حفظ کل قرآن کریم از برنامه‌های ویژه و منحصر به‌فرد این موسسه در تهران است که با همت و مساعدت ستاد مدارس بیت الزهراهای نیروی دریای سپاه دو مدرسه شبانه‌روزی حفظ در تهران و شهر ری راه اندازی شد.

شرایط ثبت‌نام در مدارس شبانه روزی حفظ یک‌ساله قرآن

وی با اشاره به اینکه ثبت‌نام در این مدارس شرایط خاصی دارد بیان کرد: شرکت در این مدارس شرایطی دارد از جمله اینکه: افراد شرکت کننده باید مجرد و از بین سنین 14تا 22 سال و مسلط به روخوانی قرآن باشند تا بتوانند به صورت شبانه‌روزی در مدرسه‌ها بمانند و قرآن حفظ کنند حال اگر خواهران واجد این شرایط نبود و مشتاق به حفظ قرآن کریم هستند می‌توانند در شعبی مانند: بیت الاحزان مسجد جابری واقع در میدان شهدا که مرکز حفظ تخصصی ویژه خواهران است شرکت کنند و روخوانی و روانخوانی، تجوید و حفظ را ادامه دهند همچنین هر ساله بعد از پایان سال تحفیظی جشنواره‌ایی برگزار می‌کنیم و از حافظان کل قرآن تجلیل می‌کنیم.

*لازم به ذکر است که موسسه بیت الاحزان مسجد جابری در حومه میدان شهدا، خیابان پیروزی، خیابان شکوفه، خیابان نورصالحی، اول نیک‌نام جنب مسجد جابری است.

تأثیر حضور و تبلیغات در نمایشگاه در شناخت مدارس

شهسوار بیان کرد: تبلیغات درون نمایشگاه به شناساندن مدارس شبانه‌روزی کمک بسیاری کرد هر کس که این برگه‌های تبلیغاتی را می‌دید تعجب می‌کرد و برایش جالب بود تا از جزئیات طرح مدارس شبانه روزی در تهران بیشتر مطلع شود.

وی ادامه داد: نمی‌دانم تأسیس اولین مدارس شبانه‌روزی حفظ قرآن در تهران جای تأسف دارد یا باعث خوشحالی است ولی در کشور ما که یک کشور اسلامی است این طرح‌ها باید زودتر و در سطح کلان‌تری راه‌اندازی می‌شد در کل از مسئولان و خیراندیشان عزیز خواستدارم که از طرح‌ مدارس شبانه‌روزی، که شامل آموزش مباحث تربیتی، سبک زندگی قرآنی و مباحث اخلاقی است و درواقع یک دوره ویژه‌ایی برای خودسازی و تهذیب نفس جوانان شرکت کننده است، حمایت کنند و این حمایت مختص به یک و یا چند مدرسه خاص نشود و به گونه‌ایی باشد که همه علاقه‌مندان به حفظ قرآن را شامل شود.

معرفی فعالیت‌های موسسه بیت الحزان

وی ادامه داد: فعالیت‌های بیت‌الحزان در سال 75 از روستاهای اطراف شهرستان استهبان در استان فارس آغاز شد و هدف مسئولان این بود که این فعالیت‌ها ملی شود تا جایی که این فعالیت‌ها در جغرافیای جهان اسلام گسترده شود.

شهسوار گفت: فعالیت‌های آغازین به این گونه بود که علاقه‌مندان در کلاس‌ها و دوره‌های حفظ قرآن شرکت می‌کردند و بعد از کسب مهارت‌‌های لازم به عنوان مبلغ و سفیر قرآنی به روستاها، شهرها و استان‌های دیگر مهاجرت می‌کردند و آموخته‌هایشان را در اختیار دیگر علاقه‌مندان قرار می‌دادند و همین امر سبب گسترش فعالیت‌های بیت الحزان شد تا جایی که اکنون نزدیک به 160 شعبه بیت‌الحزان در سراسر کشور و 9 مدرسه شبانه‌روزی در شهرستان‌های استهبان و فسا در استان فارس، شیراز، مشهد مقدس و تهران راه اندازی شده است. و نزدیک به صد موقوفه اعم از باغ، زمین کشاورزی، ساختمان و زمین مسکونی به موسسه هدیه و یا وقف شده است.

کانون نخبگان

وی تشریح کرد: طرح جدیدی که امسال برنامه ریزی شد این است که یک کانون نخبگان ویژه افرادی که حافظ کل هستند یا در قرائت و روخوانی تبحر و توانایی دارند و می‌توانند در مسابقات خوش بدرخشند راه اندازی کنیم تا این نخبگان که تا به حال حدوداً 50 نفرشناسایی شده‌اند را دورهم جمع کنیم و به صورت ویژه آموزش ببینند تا بتوانند در مسابقات آینده رتبه‌های بالایی کسب کنند.

وی در جواب این سوال که خلاها و نیازهای موسسه جهت پیشبرد برنامه‌ها و اهداف بلند مدت و کوتاه مدت چیست؟ اظهار کرد: موسسه بیت الحزان حضرت زهرا(س) یک موسسه مردم نهاد است که عموماً با حمایت‌های خیرین و مردم به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد بنابراین در زمینه مالی همیشه با مشکل مواجه هستیم هرچند نزدیک به هزار نفر به صورت پاره وقت و تمام وقت در بخش‌های آموزشی و درآمدزایی موسسه مشغول کار هستند و ایده و طرح‌هایی زیادی نیز برای اجرا دارند ولی متأسفانه پشتوانه مالی ثابتی برای اجرای فعالیت‌هایمان نداریم و از مسئولان خواهش می‌کنم در این بحث ورود پیداکنند و ما را یاری کنند.

اختصاص ردیف بودجه به موسسه بیت الحزان

مسئول روابط عمومی موسسه قرآنی تصریح کرد: موسسه‌ایی که فعالیتش را از یک روستا شروع کرد و الان در 12 استان به فعالیتش ادامه می‌دهد و مدارس حفظ را در چند استان تأسیس کرده که از سرار کشور و حتی کشورهای خارجی در این مدارس شرکت می‌کنند حق این را ندارد که دارای ردیف بودجه باشد؟ همچنین ما یک مکان یا فضای مناسبی در کلان شهرها برای برگزای کلاس‌ها و تربیت 10 میلیون حافظ قرآنی که حضرت آقا فرمودند نداریم.

وی به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: حضرت آقا در روز اول عید در مشهد مقدس تأکید زیادی بر فرهنگ کردند تا حدی که فرهنگ را جزء ضروریات زندگی دانست همچنین در جلسه‌ایی که در اول ماه مبارک رمضان داشتند بیان کردند که فرهنگ در دراز مدت از اقتصاد هم مهم‌تر است و از ارگان‌ها و مسئولین دعوت کردند تا از موسسات و نهادهای مردمی که فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دهند حمایت کنند و با توجه به سخنان حضرت آقا و مشکلات مالی موسسه از مسئولین مربوطه تقاضای کمک و حمایت داریم تا بتوانیم با طرح‌هایی از قبیل: مدارس شبانه‌روزی و طرح ملی رحله و... امر تربیت 10 میلیون حافظ قرآنی را تحقق بخشیم.

مشکلی که روند حفظ قرآن را به تأخیر می‌اندازد

شهسوار تصریح کرد: متأسفانه ما در کشور با یک مشکل جدی در زمینه قرآن روبرو هستیم و آن ضعفی است که مردم ما در روخوانی و روانخوانی قرآن که پیش نیاز حفظ است دارند که می‌طلبد موسسات و کلیه ارگان‌ها یک برنامه راهبردی ومهمی در سطح کشور و در سطح ملی داشته باشند تا به حفظ قرآن کمک کند.

زینب رحیمی

captcha