جشنواره «تلاوت مجلسی» در پنجمین مجلس/ از آب و گل درآمدن و شحات‌خوانی! + صوت و عکس
کد خبر: 3519513
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵

جشنواره «تلاوت مجلسی» در پنجمین مجلس/ از آب و گل درآمدن و شحات‌خوانی! + صوت و عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: دور پنجم مرحله مقدماتی جشنواره «تلاوت‌های مجلسی»، شب گذشته، 11 مردادماه به جلسه محمدرضا پورزرگری رسید و قاریان جوان، جمع شدند و با صوت خوش الحان قرائت کردند.

جشنواره تلاوت های مجلسی/ حنجره یا تالار حنجره/ ازآب و گل در آمدن  و شحات خوانی+صوت و عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دور پنجم مرحله مقدماتی جشنواره تلاوت‌های مجلسی، شب گذشته، 11 مردادماه در جلسه قرآن محمدرضا پورزرگری، واقع در تهران، میدان امام حسین(ع)، خیابان 17 شهریور، خیابان صفای شرقی، موسسه احسن الحدیث برگزار شد.

در ابتدای جلسه، برگه‌های رای بین اعضای جلسه پخش شد و  متسابقین جوان به رقابت در این جشنواره پرداختند و پورزرگری، در خلال تلاوت‌ها نکات تجویدی و صوت و لحنی آنها را متذکر شد.

از جمله نکاتی که این قاری بین‌المللی به یکی از متسابقین نوجوان متذکر شد، بحث تقلید بود که در این باره بیان کرد: در بحث تلاوت قرآن کریم، هیچ اشکالی ندارد که مدت‌ها و سال‌ها تقلید کنیم. تقلید از قاریان و قدمای مصری به صورت دقیق و یکدست انجام شود.

وی در ادامه به جمله معروف استاد محمد اللیثی استناد کرد و گفت: مرحوم اللیثی، بارها گفته بود «نحن مقلدون» که البته ایشان، ویژگی‌های فوق‌العاده صوتی و تلاوت‌های به یادماندنی از خود بجا گذاشت.

جشنواره تلاوت های مجلسی/ حنجره یا تالار حنجره/ ازآب و گل در آمدن  و شحات خوانی+صوت و عکس

پورزرگری به این متسابق جوان توصیه کرد تا برای مبحث تجوید و وقف و ابتدا از یکی از اساتیدی مصری بجز شحات انور، تلاوت‌های زیادی تقلید کند.

وی گفت: قاری باید به مرحله استادی برسد که شحات بخواند؛ قاریان ما غوره نشده می‌خواهند، مویز شوند.

وی در ادامه گفت: پردازش‌های صوتی، آشنایی با الحان و نغمات مقدمه است تا تلاوت کارورزی شود، همانگونه که برای ورود به دانشگاه، 12 سال مقاطع تحصیلی باید طی شود. در ادامه برای رسیدن به این منظور، این قاری بین المللی به این متسابق جوان، تقلید از مصطفی اسماعیل را پیشنهاد کرد و به جمله استاد شحات انور استناد کرد که گفته بود: لاشحات و لا بسیونی، مصطفی فقط. زیرا که مصطفی 100 هست و چون 100 آید، 90 هم پیش ماست.

سپس با رسیدن به وقت اذان مغرب و عشاء، نماز جماعت به امامت محمدرضا پورزرگری برگزار شد.


جشنواره تلاوت های مجلسی/ حنجره یا تالار حنجره/ ازآب و گل در آمدن  و شحات خوانی+صوت و عکس

پس از اقامه نماز مغرب و عشاء، پورزرگری جلسه را ادامه داد و به عزیزان رادیو قرآن که برای ضبط تلاوت‌ها به جلسه آمده بودند، خیرمقدم گفت.

وی در ادامه گفت: امشب، به بهانه جشنواره تلاوت‌های مجلسی، میزبان اساتید و قاریان ممتاز هستیم. این جشنواره یک مراسمی است برای دور هم جمع شدن قرآنیان و قرار است رقابت‌های سالمی انجام گیرد که باعث رشد می‌شود.

این قاری بین‌المللی در ادامه گفت: با اینکه سطح تلاوت در کشور ما به نسبت اوایل انقلاب، بسیار بالا رفته است، اما در سال‌های اخیر، تلاوت‌ها دستخوش آئین‌نامه مسابقات شده و عیار تلاوت‌ها را کم کرده است.

همچنین وی به رسالت قرآنیان در زمان حاضر اشاره کرد و گفت: ما باید جلسات و مردمانمان را قرآنی کنیم. متاسفانه در کشورمان، مستمع قرآنی نداریم. امیدوارم این جشنواره‌ها، بتواند ایجاد انگیزه کند.

وی در ادامه گفت: تنها نگرانی‌ای که در این جشنواره‌ها وجود دارد، این است که تلاوت قرآن، دستخوش خوانندگی شود و اصیل‌خوانی نیز فراموش شود.

سپس قاریان ممتاز آقایان، مجیدشعبانی، مهدی غلام‌نژاد، مسعود نوری، جواد ملازاده، هادی ایزدپناهی به تلاوت قرآن کریم پرداختند.

جشنواره تلاوت های مجلسی/ حنجره یا تالار حنجره/ ازآب و گل در آمدن  و شحات خوانی+صوت و عکس

در خلال تلاوت‌ها، مجتبی صادقی به فینال این مرحله از جشنواره اشاره کرد و گفت: فینال این مرحله از جشنواره، جمعه 22 مردادماه از ساعت 17 در حسینیه صاحب الزمانی برگزار می‌شود.

در پایان پورزرگری به بیان نکته‌ای کلی درباره صوت به قاریانی که قصد تلاوت مجلسی دارند پرداخت و گفت: اینکه قاریان ما رفته‌اند در قالب‌های کلیشه‌ای، یکی از دلایل گرفتگی صدا در هنگام تلاوت است. قاریان ما باید با حس و حال خودشان تلاوت کنند.

وی در ادامه تلاوت سوره هود مصطفی اسماعیل را مثال زد و گفت: در این تلاوت، صوت استاد اصلا آماده نبوده است و صدایش گرفته است، اما تلاوت شاهکاری از آب در آمده است.

یکی از امتیازات این جشنواره این است که رعایت کلیشه‌های مسابقه در اینجا لازم نیست. مثلا در مسابقه باید بهترین وقف و ابتدا انجام شود، ولی در تلاوت مجلسی می‌توان این قالب را شکاند.

این داور مسابقات کشوری در ادامه تصزیح کرد: ما خیلی اصرار داریم در تلاوت، بسیار اوج بخوانیم که زیاد لزومی ندارد. فضای تلاوت در کشور ما به سمتی رفته است که در مسابقات 90 درصد تلاوت‌ها شبیه هم است. وی سپس اشاره‌ای به صوت‌های ظریف شرقی‌ها کرد و گفت: بارها استاد سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی گفته‌اند که مصری‌ها حنجره ندارند، تالار حنجره دارند.

جشنواره تلاوت های مجلسی/ حنجره یا تالار حنجره/ ازآب و گل در آمدن  و شحات خوانی+صوت و عکس

حسن ختام این جلسه، تلاوت امیرمهدی برقعی بود که مورد تشویق حاضران در جلسه قرار گرفت. سپس، برگه‌های رأی جمع‌آوری شد و مجتبی صادقی، ناظر جشنواره، نفرات برتر را معرفی کرد که از میان متسابقین آقایان غلام‌نژاد و ایزدپناهی به فینال این مرحله از جشنواره راه یافتند. سپس پورزرگری دعای ختم جلسه را خواند و عکس دسته جمعی به یادگاری گرفته شد.

در ادامه تلاوت‌های این مراسم ارائه می‌شود.

تلاوت مهدی غلامنژاد

کد
دریافت
تلاوت مسعود نوری
کد
دریافت
تلاوت هادی ایزدپناهی
کد
دریافت

مطالب مرتبط
captcha