مدرس جلسه قرآن نیازی به عنوان بین‌المللی ندارد
کد خبر: 3521093
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴
محمد خواجوی در جلسه قرآن یکشنبه شب‌هایش:

مدرس جلسه قرآن نیازی به عنوان بین‌المللی ندارد

گروه فعالیت‌های قرآنی: حسینیه شهدای نقوسان در خیابان شهید قادری، حوالی میدان شهدا و درست در مقابل کوچه‌ای که روزی در آن و در سال 57 خون شهید سیدعلی اندرزگو جاری شد، میزبان جلسه آموزش قرائت و مفاهیم قرآن محمد خواجوی، مدرس پیشکسوت قرآنی است.

توکل به خدا/جلسه ای صمیمی/ مباحثه نکات قرآنی در جلسه قرآن/ تدبر در قرآن در حسینیه نقوسانیها+صوت و عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ جلسه قرآن محمد خواجوی، استاد پیشکسوت قرآن کریم، شب گذشته 17 مردادماه، از ساعت 19 الی 21:30 در حسینیه شهدای نقوسان واقع در تهران، میدان شهدا، خیابان شهید قادری برگزار شد.

ابتدای جلسه، محمد خواجوی از ادامه درس جلسه هفته گذشته، آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کرد. سپس، اعضای جلسه به تلاوت پرداختند و این استاد پیشکسوت، نکات تجویدی و صوت و لحنی آنها را متذکر می‌شد. از جمله نکات تجویدی که به آنها اشاره شد، می‌توان به تلفظ حرف «ع» اشاره کرد که این حرف از وسط حلق ادا می‌شود و باید فشردگی در این حرف، دیده شود و مانند همزه ادا نشود.

از دیگر نکات تجویدی که در این جلسه، مطرح شد، فصیح خواندن حرکات کوتاه(فتحه،کسره، ضمه) بود که خواجوی در این باره بیان کرد: در مسئله حرکات کوتاه، فرمول را باید یاد گرفت، هر کدام از حرکات کوتاه را یک حرکت و با یک ضرب باید ادا کرد. همه ضمه‌ها «او»، کسره‌ها «ای» و فتحه‌ها «ــَـ» خوانده می‌شود. همچنین، این مدرس قرآن کریم که بیش از 30 سال در آموزش و پرورش سابقه خدمت دارد به تکلف در تلاوت اشاره کرد و گفت: تکلف به معنای این است که انسان، خیلی کار می‌کند ولی چیزی گیرش نمی‌آید.

توکل به خدا/جلسه ای صمیمی/ مباحثه نکات قرآنی در جلسه قرآن/ تدبر در قرآن در حسینیه نقوسانیها+صوت و عکس

در این جلسه که با حضور اقشار مختلف مردم، از خردسال تا سالخورده برگزار شد، افرادی که زودتر در جلسه حاضر بودند، برای تلاوت قرآن در اولویت قرار داشتند. همچنین از نکات جالب این جلسه قرآن، اهدای جوایز به قاریان بود که خواجوی در این باره گفت: هدیه‌های ما، ارزش پولی و مادی زیادی ندارد، اما از ارزش معنوی بالایی برخوردار است.

در ادامه، این مدرس پیشکسوت قرآن به برپایی جلسات قرآن در مساجد و منازل اشاره کرد و تصریح کرد: یکی از اقدامات خوبی که در حوزه‌های علمیه اجرا می‌شود، تدریس طلبه‌های جوان به طلبه‌های جدیدالورود است و می‌گویند، هر چه در این مدت آموزش دیدید به طلبه‌های جدیدالورود منتقل کنید.

وی با توجه به این شیوه که در حوزه‌های علمیه اجرا می‌شود و از لحاظی زکات علم طلبه‌ها پرداخت می‌شود به برپایی جلسات قرآنی توسط قرآن‌آموزان اشاره کرد و ابراز کرد: حتما نباید یک مهر بین المللی روی پیشونی قاری بخورد تا بتواند، جلسه قرآن برپا کند.

با رسیدن به وقت اذان مغرب و عشاء، نماز جماعت به امامت محمد خواجوی برپا شد.

توکل به خدا/جلسه ای صمیمی/ مباحثه نکات قرآنی در جلسه قرآن/ تدبر در قرآن در حسینیه نقوسانیها+صوت و عکس

از دیگر بخش‌های این جلسه قرآن، مباحثه مباحث تفسیری و نکات آیات تلاوت شده بود که توسط خواجوی و اعضای جلسه مطرح شد. از جمله نکات و ظرائف قرآنی می‌توان به مباحث مطرح شده درباره آیه 46 سوره هود اشاره کرد.

این استاد پیشکسوت در این باره گفت: «انه لیس من اهلک» که خداوند خطاب به نوح فرموده است، یعنی پسر تو، همفکر تو و در مسیر تو نیست. وی ادامه داد که چرا در آیه نفرموده «عَمِلَ غیر صالح» و فرموده «عَمَلٌ غیر صالح»؟ یعنی این خودش، عمل غیر صالح است. در عرب، زمانی که می‌خواهند چیز خیلی بد یا خوبی را توصیف کنند، آن را مجسم می‌کنند؛ مثلا بجای اینکه بگویند «علیٌ عادلٌ» می‌گویند «علیٌ عدلٌ»؛ سرتا پایش عدل است. در وصف منفی هم به همین صورت است. می‌فرماید هیکلش و خودش غیر صالح است. البته از قراء سبعه، تنها «کسایی» «عَمِلَ» خوانده است.

توکل به خدا/جلسه ای صمیمی/ مباحثه نکات قرآنی در جلسه قرآن/ تدبر در قرآن در حسینیه نقوسانیها+صوت و عکس

خواجوی در ادامه آیات که درباره جریان طوفان نوح و قوم نوح بود به موعد توبه اشاره کرد و با استناد به آیه 97 سوره مبارکه یونس بیان کرد: در این آیه «فَلَوْ لاكانَتْ قَرْيَةٌ آمَنَتْ فَنَفَعَها إِيمانُها إِلَّا قَوْمَ يُونُسَ لَمَّا آمَنُوا كَشَفْنا عَنْهُمْ عَذابَ الْخِزْيِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» بیان شده است که قوم یونس توبه و استغفار کردند و عذاب الهی از آنها دور شد، اما معمولا کسانی که ایمان نمی‌آورند، تا لحظه آخر بر کفرشان باقی هستند، مانند فرعون و تا لحظه مرگ می‌رسد، توبه غیر ارادی می‌کنند که برایشان فایده ندارد.

این مدرس قرآن کریم در اهمیت این مطالب قرآنی گفت: ما باید قرآن را به صورت کاربردی در زندگی مان بکار بریم و سبک زندگی‌مان شود. زیبا و با صوت و لحن خواندن قرآن کریم، باید توسط متخصصان این رشته انجام شود و عامه مردم نیازی نیست که حتما با صوت و لحن بخوانند و آنها باید قرآن را در زندگی خود پیاده کنند.

توکل به خدا/جلسه ای صمیمی/ مباحثه نکات قرآنی در جلسه قرآن/ تدبر در قرآن در حسینیه نقوسانیها+صوت و عکس

همچنین حاضرین در جلسه به بیان مطالبی درباره «بسم الله الرحمن الرحیم» و «ان شاءالله» و نکات قرآنی دیگر پرداختند که خواجوی در تکمیل این مباحث، بیان کرد: از ارتباط انسان با معنویات و اجزاء جهان که در معنا و ماده با هم در ارتباطند، باید استفاده کرد. مسبب الاسباب خداست، ما باید فعالیت و تلاشمان را انجام دهیم و خدا را در هیچ شرایطی فراموش نکنیم و فقط از او درخواست کنیم. در آیه 106 سوره مبارکه یوسف آمده است «وما یومن اکثرهم بالله الا و هم مشرکون» اینجا شرک در عبادت نیست، شرک در فعل است. وقتی یک کاری می‌خواهیم، انجام دهیم، امید به نفوذ و قدرت و ... دیگران داریم و خلق الله را در قضیه می‌آوریم و خدا را کنار می‌گذاریم، در حالی که اگر خالصانه از خدا بخواهیم، اجابت می‌کند.توکل به خدا/جلسه ای صمیمی/ مباحثه نکات قرآنی در جلسه قرآن/ تدبر در قرآن در حسینیه نقوسانیها+صوت و عکس

در پایان این جلسه، محمد خواجوی، آیات 56 و 57 سوره مبارکه هود را جمع‌خوانی کرد که در ادامه ارائه می‌شود.

یادآور می‌شود، این استاد پیشکسوت، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مسجد معیر واقع در خیابان وحدت اسلامی جلسه قرآن برگزار می‌کرد هم اکنون نیز این جلسه قرآن 8 سال است که در حسینیه نقوسانی‌های مقیم تهران برگزار می‌شود.

توکل به خدا/جلسه ای صمیمی/ مباحثه نکات قرآنی در جلسه قرآن/ تدبر در قرآن در حسینیه نقوسانیها+صوت و عکس

جمع‌خوانی توسط محمدخواجوی

کد
دریافت
مطالب مرتبط
captcha