مسجد ابوالحسن و جلسه 38 ساله «محمد ثابتی» + صوت و عکس
کد خبر: 3520748
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸

مسجد ابوالحسن و جلسه 38 ساله «محمد ثابتی» + صوت و عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: جلسه قرآن محمد ثابتی، مدرس و پیشکسوت قرآنی، 38 سال است که هر هفته در یکی از مساجد فعال شهر تهران برای تمامی گروه‌های سنی برگزار می‌شود.

جلسه قرآنی با قدمت 38 سال+صوت و عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ جلسه قرآن محمد ثابتی، شب گذشته، 16 مردادماه، بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور دو حافظ کل قرآن در مسجد ابوالحسن(عج) واقع در خیابان 17شهریور، قبل از پل شهید محلاتی برگزار شد.

این جلسه قرآن که اساتید و قاریان بین‌المللی زیادی همچون حسین اخوان‌اقدم، منصور قصری‌زاده، هادی ایزدپناهی و ... را به جامعه قرآنی تحویل داده است، 38 سال است که با تمام مشکلات و مسائل موجود در مسجد، ساخته است و هر هفته بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

در ابتدا، اعضای جلسه به تلاوت قرآن پرداختند و ثابتی، نکات تجویدی آنها را متذکر می‌شد. از جمله نکات تجویدی که ثابتی متذکر شد، حروف مستعلیه و حروف مستفله بود که بیان کرد: حروف مستعلیه عبارتند از (ص ض ط ظ غ خ ق) که باید پرحجم و درشت ادا شوند و حروف مستفله که بقیه حروف الفبای عربی هستند، باید نازک ادا شوند.

جلسه قرآنی با قدمت 38 سال+صوت و عکس

در ادامه، این استاد پیشکسوت قرآنی از بین حاضران در این جلسه، کسانی که برای اولین مرتبه در جلسه شرکت کرده بودند، دعوت به تلاوت قرآن می‌کرد که موجب تعجب شخص انتخاب شده می‌شد. با وجود اینکه این شخص، بسیار پراشتباه قرآن را تلاوت می‌کرد، اما ثابتی با سعه صدر مثال‌زدنی، نفس به نفس با این قاری جوان تمرین می‌کرد.

جلسه قرآنی با قدمت 38 سال+صوت و عکس

سپس، این استاد پیشکسوت با رسیدن به آیه 38 سوره مبارکه مائده(و السارق و السارقه...)، به بیان نکات تفسیری و ظرافت‌های قرآن کریم پرداخت و بیان کرد: در این آیه، ابتدا السارق و سپس السارقه آمده است که بیانگر این است که در بحث دزدی، مردها پیشقدم‌تر هستند. وی همچنین، به آیه 2 سوره مبارکه نور(الزانیۀ و الزانی فاجلدوا...) اشاره کرد و گفت: این آیه نشان‌دهنده این است که در بحث زنا، زنان پیشقدم هستند.

محمد ثابتی در ادامه به اهمیت نکات قرآنی اشاره کرد و گفت: تجوید و صوت و لحن، مقدمه است؛ عمده کار، نکات قرآنی است و باید فراگیری آن، اصل قرار داده شود. همچنین، این استاد پیشکسوت، کلمه «عزیز» را معنا کرد و ابراز کرد: عزیز یعنی کسی که هر زمانی، هر کاری خواست انجام دهد و هیچکس نمی‌تواند، جلودارش باشد و بیان کرد که در احادیث آمده است که اگر بندگان این صفت را داشتند، واویلا می‌شد.

وی همچنین ادامه داد: در قرآن کریم، هر جا که عزیز آمده، بعد از آن کلمه «حکیم» آمده است. حکیم یعنی کسی که کارهایش روی حساب و کتاب است و به آیه «وما تسقط من ورقه الا یعلمها..» استناد کرد و گفت: خداوند متعال همه چیز را رصد می‌کند و تمام کارهایش روی حساب و کتاب است.

جلسه قرآنی با قدمت 38 سال+صوت و عکس

در ادامه، ثابتی از شخصی که برای اولین مرتبه به این جلسه قرآن آمده بود، دعوت به تلاوت قرآن کریم کرد که موجب تعجب این شخص شد. با وجود اینکه منزل این شخص به مسجد نزدیک بود، تا به حال در این جلسه شرکت نکرده بود و قرآن روانی تلاوت نمی‌کرد. ثابتی، نفس به نفس اشکالات این شخص را متذکر شد و گفت: به علت اینکه کم قرآن خوانده‌ای، نمی‌توانی روان بخوانی. ان شاءالله با تمرین زیاد و حضور مستمر در جلسه قرآن، سطح تلاوت‌تان ارتقاء می‌یابد.

وی یادی از یکی از شاگردان خود، امیر عبدالله‌زاده کرد که چهار سال، هر هفته از رشت به جلسه قرآن می‌آمد و بعد از جلسه، ساعت 12 شب به منزل خواهرش در میدان فردوسی می‌رفت و صبح به رشت بازمی‌گشت.

ثابتی، مشکل اصلی قرآن‌آموزان را در اول راه، یادگیری ساکن دانست و گفت: ساکن مثل مرده است که یکی باید بیاید و بلندش کند و خوانده شود که این کار را حرکات کوتاه و کشیده انجام می‌دهند.

سپس این مدرس قرآن اهمیت و ضرورت شناخت قرآن را بیان کرد و گفت ما هر چقدر در قرآن، غور کنیم و مطالعات انجام دهیم، کم است و به سخن علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان استناد کرد که در اواخر عمر فرموده بودند، من چیزی از قرآن نفهمیدم.

این استاد پیشکسوت در ادامه با استناد به آیه «ان الانسان لفی خسر» بیان کرد: مردم ساعت 4 نصفه شب بلند می‌شوند تا ریو 2016 ببینند و ساعت‌ها وقتشان را پای تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی تلف می‌کنند که از مصادیق بارز این آیه شریفه است. در خسرانند، زیرا که عمرشان را هدر می‌دهند، چیزی که ثانیه‌ای از آن باز نمی‌گردد. «ال» بر سر انسان در این آیه بیانگر عمومیت و فراگیر بودن این قاعده است که تمام انسان ها در خسران هستند و همانطور که در آیه بعد اشاره شده است، تنها اهل ایمان و عمل صالح هستند که سود می‌کنند و از این قاعده مبرا هستند. وی اضافه کرد که ما در عالم برزخ با این اعمال زندگی خواهیم کرد و خوش بحال کسانی که عمر خود را در جلسه قرآن سپری می‌کنند و در عالم برزخ پشیمان هستند و حسرت می‌خورند که ای کاش بیشتر وقت خود را صرف قرآن کریم می‌کردیم.

جلسه قرآنی با قدمت 38 سال+صوت و عکس

وی در ادامه به وضعیت آموزش قرآن کریم در آموزش و پرورش انتقاد کرد و گفت: در مدارس قادر نیستند به خوبی قرآن را یاد بدهند و هرکس به هرجا رسیده است و قرآن را یاد گرفته است، در همین جلسات قرآنی رشد کرده و به موفقیت رسیده است.

در پایان محمدحسین بهزادفر و علی اسدی، حافظان کل قرآن کریم به ارائه محفوظات خود پرداختند و مورد تشویق ثابتی و حاضران در جلسه قرار گرفتند. ثابتی که از این حافظان سوالات بسیار سختی می‌پرسید، این دو نوجوان را آیت الله خواند که در سن پایین موفق به حفظ کل قرآن کریم شده‌اند.

جلسه قرآنی با قدمت 38 سال+صوت و عکس

در ادامه ارائه محفوظات بهزادفر و اسدی تقدیم می‌شود.

کد
دریافت

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رشاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۱۷ - ۱۸:۴۱
0
1
جلسه ای به یاد شهیدان از این که چنین جلساتی را معرفی می کنید خیلی خوبه
captcha