هنر تلاوت مانند هنرهای دیگر آمیخته با صبر است + عکس
کد خبر: 3520061
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
«قصری‌زاده» شب گذشته در جلسه آموزشی‌اش؛

هنر تلاوت مانند هنرهای دیگر آمیخته با صبر است + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسجد امام حسین(ع) تهران، شب گذشته میزبان جلسه قرآن «منصور قصری‌زاده»، قاری بین‌المللی بود، محفلی که همه به عشق فراگیری تلاوت قرآن، پیر و جوان از روی مصحف شریف خواندند تا استاد، اشکالات آنها را رفع کند.

هنر، آمیخته با صبر است+عکس

به گزارش  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن «منصور قصری‌زاده»، قاری بین‌المللی و حافظ و مدرس قرآن، شب گذشته، سیزدهم مردادماه، بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد امام حسین(ع) واقع در میدان امام حسین(ع) برگزار شد.

در ابتدا، اعضای جلسه به تلاوت قرآن به صورت ترتیل و تحقیق پرداختند و قصری‌زاده، نکات تجویدی و صوت و لحنی آنها را متذکر شد. از جمله نکاتی که این قاری بین‌المللی به آن اشاره کرد، این بود که عشق فراوان در تلاوت قرآن کریم و تمرین بسیار و برنامه‌ریزی مناسب بود که قاری را به موفقیت می‌رساند. همچنین وی با مشاهده تلاوت یکی از اعضا که در تلاوت، میم ساکن را تکان می‌داد گفت: یکی از نتایج گوش دادن دقیق به تلاوت‌ها این است که بخش اعظمی از تجوید، خود به خود اصلاح می‌شود و قاری آموزش می‌بیند.

این حافظ کل قرآن کریم، در ادامه به مسئله صبر اشاره کرد و تصریح کرد: در بحث صوت و لحن، صبر، جایگاه بسیار بالایی دارد. اگر قاریان ما صبر نداشته باشند، اصلا جواب نخواهند گرفت. هنر، آمیخته با صبر است و قرائت قرآن، چون از جنس هنر است، صبر از ملزومات آن است.

هنر، آمیخته با صبر است+عکس

در  ادامه، این قاری بین‌المللی که نیز حافظ کل قرآن کریم است، تا مستقر شدن قاریان در جایگاه تلاوت به ارائه محفوظات خود می‌پرداخت و هنگامی که به پرسش‌ها به خوبی جواب می‌داد، زیر لب با خدای خود نجوا می‌کرد و آیه «هذا من فضل ربی» می‌گفت. سپس اعضای سالخورده جلسه، ادامه درس جلسه را به صورت ترتیل تلاوت کردند و قصری‌زاده نکاتی درباره ترتیل و وقف و ابتدا را متذکر شد.

هنر، آمیخته با صبر است+عکس

محمدحسین قصری‌زاده، از دیگر قاریان این جلسه بود که در جلسه پدر به تلاوت قرآن پرداخت. پدر، بیش از دیگران به وی سخت گرفت و نکات بسیاری را در تلاوت این قاری جوان متذکر شد. از جمله نکاتی که می‌توان به آن اشاره کرد، حرف «ع» در کلمه «أعرضتم» بود که بیان کرد: به قول استاد موسوی‌بلده، حروف شدة و رخوة مانند مثال سنگ در ظرف عسل و آب روی سنگ می‌باشد. اگر شما سنگ را در ظرف عسل اندازید، به آرامی و نرمی پایین می‌رود، «بین الشدة و الرخا» نامیده می‌شود، و اگر سنگ را در آب اندازید، «رخوة» نامیده می‌شود و اگر سنگ را روی سنگ اندازید، برمی‌گردد و «شدة» نامیده می‌شود.

هنر، آمیخته با صبر است+عکس

با رسیدن به آیه «مَنْ كَانَ فِي هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى»، این قاری بین المللی به بیان نکات تفسیری از این آیه پرداخت.

یادآور می‌شود، این جلسه با حضور امیرهوشنگ محمدیون و محسن محمدی، برادر شهید حسین محمدی برگزار شد. جلسه قرآن منصور قصری‌زاده، چهارشنبه‌ها، بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد امام حسین(ع) برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط
captcha