كرسى درس عظيم آیت‌الله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی اما بدون هيچ تكلفى
کد خبر: 3546030
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
در محضر علماء/

كرسى درس عظيم آیت‌الله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی اما بدون هيچ تكلفى

کانون خبرنگاران نبأ: استاد حوزه علمیه گفت: از زمانى كه ما به قم آمديم با اينكه استاد، شاگردان و اطرافيان زيادى داشت ولى بدون هيچ گونه تشريفاتى به تنهایى مسافت‌هاى بين محل درس تا دفتر و يا منزل را پياده مى‌پيمودند و ما تاكنون زعيمى با اين كرسى درس عظيم بدون هيچ تكلفى نديده بوديم برايمان جاى تعجب داشت.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در سلسله گزارشات در محضر علماء و به مناسبت سالگرد ارتحال  آیت‌الله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی، مرجع عالیقدر شیعه که 30 آبان ماه است؛ با حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضی علم‌الهدی، شاگرد این مرجع عالیقدر و استاد حوزه علمیه امام القائم(عج) مصاحبه‌ای داشتیم.


* از چه سالی با آیت الله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی آشنا شدید و در چه دروس ایشان شرکت می کردید؟

حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضی علم‌الهدی، مبلغ بین‌المللی در گفتگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، گفت: بنده از سالهاى قبل از طلبگى با نام ايشان آشنا بودم. تا سال ١٣٧٤ كه از تهران به قم آمدم و  ايشان را ملاقات كردم بى صبرانه منتظرم بودم تا سطح عالى را تمام كنم و بتوانم از سفره علمى معظم‌له بهره برم.
وی ادامه داد: در اواخر عمر شريف اين مرجع عاليقدر توفيق شركت در درس فقه معظم‌له در مسجد اعظم را داشتم؛ با اينكه ساعت درس ايشان مقارن با درس اصول آيت‌الله سيد على محقق بود و از بيان شيواى ايشان در مبحث امارةالاصول استفاده مي‌كردم ولی ناچار به تغيير اين درس شدم و از ابتداى صبح در درس اصول آيت‌الله العظمی وحيد خراسانى حاضر و سپس از درس مرحوم آيت‌الله العظمی ميرزا جواد آقا تبريزى بهره‌مند مي‌شدم.
استاد حوزه علمیه افزود: اين مرجع بزرگوار در سالهاى پايانى عمر شريف خارج صلاة را بحث مي‌كردند و در خلال مبحث خلل صلاة در بهار ١٣٨٥ بودند. كه بدليل كسالت درس ايشان تعطيل شد و ديگر نتوانستند در سال جديد درس  را ادامه دهند تا در اواخر آبان همان سال دعوت حق را لبيك گفتند.  
حجت‌الاسلام والمسلمین علم‌الهدی تشریح کرد: يكى از دلايل اینکه اینجانب درس آیت‌الله العظمی میرزا جوادآقای تبریزی را انتخاب کردم، روش تدريس ايشان بود؛ ايشان شاگرد مكتب نجف به حساب می‌آمدند و اين مكتب را در قم پياده مي‌كردند و حتى به فرموده پدرم به ياد دارند ايشان دو سال در قم محضر آيت‌الله العظمى بروجردى(ره) را درك كردند و سپس به نجف اشرف هجرت نموده و در محضر اساتيدى چون آيات عظام سيد عبدالهادى شيرازى و خصوصا سيد ابوالقاسم خوئى تلمذ نموده و در واقع شاگرد فقهى و اصولى مكتب نجف بشمار مي‌رفتند.
چهره ماندگار تبلیغ اضافه کرد: يكى از اسباب هجرت ايشان به نجف را آيت‌الله اوسطى، وكيل ايشان در تهران نقل مي‌كردند كه گويا معظم‌له براى هجرت به نجف پيش جد امجد ما مرحوم آقانجفى(ره) كه پيش‌ نماز مقصوره مسجد گوهرشاد مشهد بودند استخاره گرفتند و خوب آمده بود.
* کیفیت رابطه ایشان با مقام معظم رهبری چگونه بود؟

این مبلغ بین‌المللی گفت: از كيفيت روابط استاد با مقام معظم رهبرى (مدظله‌العالی)  آنچه مسموع است ديد و بازديدها دو طرفه بوده حتى در دوران كسالت رهبرى و عمل جراحى به نظرم كيسه صفراى ايشان بود كه استاد از قم با عزيمت به تهران به ملاقات ايشان در بيمارستان رفتند و آخرين مرتبه نيز مقام‌معظم رهبرى در بيمارستان به ملاقات استاد رفته و احوالات ايشان را جويا بودند.

*نقش آیت‌الله العظمی میرزا جواد آقا تبریزی در انقلاب

حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضی علم‌الهدی اظهار کرد: استاد معظم اينجانب در همه شئون انقلاب اسلامى همراه و پيوسته مؤيد نظام اسلامى بودند تا جایی كه مي‌توانستند در راهپيمایی‌هاى انقلابى شركت جسته و پيامهاى گوناگون در مناسبتهاى ملى و مذهبى از جمله گراميداشت روز جهانى قدس عموم ملت شهيدپرور را دعوت به حضور نموده و در همه انتخابات شركت كرده و به مقلدين خويش نيز توصيه مي‌فرمودند.
شاگرد آیت‌الله العظمی میرزا جوادآقای تبریزی ادامه داد: در بخشى از پيام مقام معظم رهبرى (مدظله‌العالی) به مناسبت رحلت استادم آمده است كه ايشان دركنار بسيجيان مايه دلگرمى آنان بودند و در مراسم تشييع شهدا شركت مي‌كردند.
* خاطره ای از آيت‌الله العظمی میرزا جوادآقای تبریزی دارید بفرمایید؟

استاد حوزه علمیه امام القائم(عج) با ذکر خاطره‌ای از ایشان گفت: از زمانى كه ما به قم آمديم با اينكه استاد، شاگردان و اطرافيان زيادى داشت ولى بدون هيچ گونه تشريفاتى به تنهایى مسافت‌هاى بين محل درس تا دفتر و يا منزل را پياده مى‌پيمودند و ما تاكنون زعيمى با اين كرسى درس عظيم بدون هيچ تكلفى نديده بوديم برايمان جاى تعجب داشت.
وی ادامه داد:  استاد به اصطلاح مشرب نجفى خويش را در قم و پس از زعامت از دست نداده بودند و گاهى من نيز توفيق همراهى ايشان نصيبم مي‌شد زيرا منزل استاد در صفاشهر بود و منزل ما در بلوار امين قم كه گاهى اوقات در صبحگاهان ايشان را در مسير حرم مطهر ملاقات و همراهى مي‌كردم.
* ویژگی برجسته آیت‌الله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی را بفرمایید؟

شاگرد آیت‌الله العظمی میرزا جوادآقای تبریزی بیان کرد: از ویژگی ایشان می‌توان به محافل و نشستها اشاره کرد؛ ایشان  لحظه‌اى از مباحث علمى غافل نبودند و از بزرگوارى استادم به ياد دارم كه در مراسم تشييع والده مكرمه ما در مسجد امام حسن عسگرى(ع) در قم با آن كسالتى كه داشتند شركت نمودند و صاحبان عزا را تسلى دادند و وقتى ما به بازديد استاد رفتيم معظم‌له بحث فقهى حول صلاة مسافر را مطرح فرمودند و نظرات ديگران را جويا شدند.
وی ادامه داد: اين گونه اخلاق و آداب بيشتر در مشرب نجف مرسوم بود كه استاد اين مشرب را علاوه بر مكتب نجف در قم حفظ كرده بودند.
آیت‌العظمی  میرزا جواد آقای تبریزی، مراسم ایام فاطمیه را چگونه برگزار می‌کردند؟

حجت‌الاسلام و المسلمین علم‌الهدی گفت: استاد معظم ما اولين بنيانگذار راهپيمایى با پاى برهنه از منزل به طرف حرم مطهر حضرت معصومه(س) در روز شهادت صديقه كبرى(س) بودند.
وی ادامه داد: درخصوص تعطيلى روز شهادت حضرت زهرا(س) هم اولين بار از سوى معظم له مطرح گرديد اگرچه ساير مراجع در ساليان بعد به جمع سوگواران و عزاداران پيوستند؛ ولى ابتكار اول از ايشان بود.
استاد حوزه علمیه اضافه کرد: آيت‌العظمی میرزا جواد آقای تبریزی، در زمينه برپایى مراسم فاطميه و شيوه عزادارى و اشك ريزى بى نظير بودند.
وی ادامه داد: این مرجع عالیقدر، موقعی که حادثه تأسف‌بار انفجار گنبد مطهر امامين عسگريين (عليهما السلام) در سامرا اتفاق افتاد؛ آیت‌الله العظمی میزرا جواد آقا تبریزی درس را تعطيل و اقامه عزا فرموده و در مسجد اعظم به سوگ نشستند و پيام دادند و مردم را دعوت به كمك براى تجديد بناى تخريب شده سامرا كردند. و ضمنا مركزى هم به نام دارالصديقه(س) در قم دايرنموده و ساير مراكز علمى و درمانى تحت اشراف خويش را به نام يكى از ائمه اطهار نامگذارى كردند.

*اگر بخواهید آیت الله العظمی میرزا جواد آقای تبریزی را در یک جمله معرفی کنید چه می‌فرمایید؟

حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضی علم‌الهدی، در یک جمله آیت‌العظمی میرزا جوادآقای تبریزی را معرفی کرد و افزود: يگانه مرجع ولایى مخلص به اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم‌السلام) بودند.

علیرضا برومند

مطالب مرتبط
captcha