جشن رمضان و نمايشگاه قرآن ایران در ترکمنستان + عکس
کد خبر: 3613114
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱

جشن رمضان و نمايشگاه قرآن ایران در ترکمنستان + عکس

گروه بین‌الملل: جشن رمضان و نمایشگاه قرآن در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان به همت رایزنی فرهنگی ایران در عشق‌آباد در این مرکز برگزار شد.

جشن رمضان و نمايشگاه قرآن ایران در ترکمنستان + عکس
رایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان در خبری به خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اعلام کرد: جشن رمضان شامگاه جمعه، دوم تیرماه، برابر با آخرین جمعه و روز بیست و هشتم ماه رمضان، در رایزنی فرهنگی ایران در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان برگزار شد.
در این جشن جمع زیادی از فارسی‌آموزان و خانواده‌های آنان، کارکنان نهادهای ایرانی مقیم، کارکنان سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ایرانیان مقیم و تعدادی از هنرمندان و مرتبطان فرهنگی، علمی و هنری با رایزنی و همچنین جمعی از عاشقان به اسلام و مكتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) حضور یافتند.
پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، محمدجواد ابوالقاسمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و بهره‌گیری بیشتر از ماه مهمانی خدا، فرا رسیدن عید سعید فطر را به همه مهمانان حاضر در مراسم تبریک گفت و مراتب تقدیر و سپاس خود را از حضور گرم و صمیمی همه خانواده‌ها اعلام کرد. 
وی گفت: خداوند می‌گوید كه بندگان خدا مثل خانواده من هستند و كسی كه آنها را خوشحال كند من را خوشحال كرده‌ است.
ابوالقاسمی افزود: وقتی كه انسان به بیماری سر می‌زند؛ گویی كه به خدا سر زده است. وقتی كه انسان حال یكی دیگر را بپرسد مثل این است كه حال خدا را بپرسد. بعضی‌ها فكر می‌كنند خدا را باید در آسمان‌ها یا در پشت كوه‌ها دید یا در جاهایی كه نمی‌شود دسترسی داشت. ولی خدا می‌گوید نه من از رگ گردن به آن‌ها نزدیك‌ترم؛ اگر بندگان من می‌خواهند با من گفت‌وگو كنند من خیلی نزدیك هستم؛ از هر چه كه شما فكر می‌كنید نزدیك‌تر هستم.
وی تصریح کرد: خداوند به حضرت داوود(ع) می‌گوید «ای داوود! به مردم بگو من دوست دارم كسی را  كه مرا دوست دارد. من رفیق كسی هستم كه رفیق من باشد. من با كسی همنشین می‌شوم كه با من همنشین شود و بعد می‌گوید: ای داوود! اگر مردم می‌دانستند من چه قدر آن‌ها را دوست دارم یك لحظه‌ای در بدن خودشان نمی‌‌ماند‌ند و روحشان پرواز می‌كرد». 
رایزن فرهنگی كشورمان گفت: این ماه رمضان ماه دوستی با خدا بود. ماهی كه خداوند مردم را دوست می‌داشت و دوست می‌دارد. درهای بهشتش را باز كرده و خوش به حال آنهایی كه توانستند مهمان خوبی باشند.
وی تصریح كرد: در سایه امنیت و آرامشی كه مسئولان كشور تركمنستان و كشور ایران فراهم كرده‌اند تا دور هم بنشینیم و این برنامه را اجرا كنیم، خدا را باید شاكر بود و باید قدردان موهبت و الطاف بیكران الهی باشیم كه تندرستی و سلامتی بر ما ارزانی داشت تا بتوانیم پیش از بیش مودت و دوستی خودمان را گسترش دهیم.  
در ادامه مراسم تعدادی از معلمان و فارسی‌آموزان چندین شعر و مقاله با موضوع ماه مبارك رمضان به زبان فارسی، ترکمنی، روسی و انگلیسی قرائت كردند. 
سپس گروه سرود رایزنی به سرپرستی خانم مایا بیمانوا چندین قطعه شعر متناسب با موضوع برنامه به زبان فارسی اجرا كردند كه مورد تشویق حضار قرار گرفت. 
همچنین دو طنز  به دو زبان فارسی و تركمنی توسط گروه تئاتر رایزنی فرهنگی اجرا شد كه لحظات شاد و مفرحی را برای حاضران فراهم کرد. 
اهدای جوایز به برندگان مسابقه نقاشی، شعرخوانی و مقاله‌نویسی به مناسبت ماه مبارک رمضان كه از قبل اطلاع‌رسانی شده بود از دیگر اقدامات صورت گرفته در این مراسم بود. 
پایان‌بخش مراسم، اجرای زنده موسیقی تركمنی توسط گروه آقای محمدگلدی نژاد با مناجات و شعری از مختوم‌قلی(از شاعران ترکمن) و متناسب با حال و هوای این ایام بود كه مورد استقبال بسیار زیاد شركت‌كنندگان قرار گرفت. 
بنابر این گزارش، در حاشیه جشن، نمایشگاه قرآن كریم در محل درب ورودی رایزنی فرهنگی برپا بود که نشان از آن داشت که با عنایت به محدودیت‌های محیطی، رایزنی فرهنگی درصدد است تا مخاطبان فرصت آشنایی هر چه بیشتر با مفاهیم و مضامین قرآنی را پیدا كنند.
انواع قرآن‌های چاپ شده در قطع‌ها، رنگ‌ها و شیوه‌های مختلف چاپ شده در ایران، لوح‌های فشرده با موضوعات مختلف قرآنی، کتاب با موضوعات قرآنی، قرآن‌های ترجمه شده به زبان‌های انگلیسی، روسی، فرانسه، اردو، تاجیكی، آذری، تركمنی، آلمانی و..، انواع محصولات صنایع دستی مرتبط با موضوعات قرآنی و تفسیرهای قرآن به زبان‌های مختلف از محصولات عرضه‌شده در نمایشگاه بود.
همچنین در این نمایشگاه، آثار هنری بسیار ارزنده‌ای مانند نقاشی، طراحی و روزنامه دیواری كه با سلیقه و شوق و عشق فراوان از سوی فارسی‌آموزان خلق شده بود، عرضه شد كه مورد استقبال و تشویق بازدیدكنندگان قرار گرفت. 
در پایان مراسم از همه مهمانان پذیرایی و ضیافت افطار در فضایی معنوی برگزار شد.

captcha