فلسفه امام حاضر و ناظر/ قرآن چه می‌گوید؟
کد خبر: 3711691
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹
رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان تبیین کرد؛

فلسفه امام حاضر و ناظر/ قرآن چه می‌گوید؟

گروه بین‌الملل – رایزن فرهنگی کشورمان در ترکمنستان فلسفه وجودی امام حاضر و ناظر بر اعمال مسلمانان را با استناد به قرآن و دیدگاه‌ مفسران شیعه و سنی در مسجد «فاطمه زهرا(س)» عشق‌آباد تبیین کرد.

تبیین فلسفه امام حاضر و ناظر در ترکمنستان/ قرآن چه می‌گوید؟رایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان در خبری به ایکنا اعلام کرد: به همت رایزنی فرهنگی‌ سفارت ایران در ترکمنستان و با همكاري مجتمع آموزشي سفارت وديگر مراكز ، جشن میلاد منجی عالم بشریت، حضرت ولی‌ عصر (عج) با حضور پیروان و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، ایرانیان و آذري‌هاي مقيم عشق‌آباد و کارکنان ادارات و نهادهای ایرانی در مسجد فاطمه زهرا (س) شهر عشق آباد برگزار شد.

در ابتدا نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت رايزن فرهنگي كشورمان اقامه شد و مراسم با تلاوت آياتي از قرآن کریم و دعای کمیل ادامه يافت.

سپس دو تن از مداحان به مولودی‌خوانی در مدح و منقبت امام زمان (عج) به زبان فارسی و آذری پرداختند که با هم‌نوایی و هم خوانی ارادتمندان امامت و ولایت همراه بود و دقایقی شاد و توأم با فضای معنوی برای حاضران در مجلس فراهم کرد.

ناظر و امام در قرآن

در ادامه محمدجواد ابوالقاسمي، رايزن فرهنگي ايران ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز میلاد امام عصر (عج) با استناد به آیه 89 سوره نحل «وَ يَوْمَ نَبْعَثُ فِي كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيداً عَلَيْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ جِئْنا بِكَ شَهِيداً...» گفت: خداوند مي‌فرمايد كه در روز قيامت هر امتي مي‌آيند و همان امت و در همان زمان همراه با يك شهيد هستند و با يك گواهي مي‌آيند يعني يك امامي دارند، يك شهيدي دارند كه او از خودشان و ناظر بر كارهاي آنان است. همه اينها در قيامت حاضر مي‌شوند و خداي مي‌فرمايد: اي رسول من! من تو را قرار مي‌دهم كه شاهد بر همه اين شهيدان و گواهان باشي».

ایشان تاکید کرد: پس در روز قيامت هيچ گروهي از مسلمانان بدون ناظر و امام نيستند؛ يعني همه امت‌ها در همه زمان‌ها و در همه مكان‌ها يك شهيد و يك گواه و يك ناظری دارند. يك كسي را دارند كه او اسوه و الگوي آنها است. شهيد به معناي آگاه است. شهيد به معناي ناظر است. شهيد يه معناي گواه است. شهيد به عنوان نماد است و هيچ امتي نمی‌تواند در زمان خود و از جنس خود يك شهيد و یک ناظر و یک گواه نداشته ‌باشد.

فلسفه امام حاضر و ناظر/ قرآن چه می‌گوید؟

وی همچنین به آیه 7 سوره رعد «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ» اشاره کرد: هر قومي يک هدايت كننده‌اي دارد؛ ما نمي‌توانيم اقوامي را عذاب بدهیم مگر اينكه براي آنها يك حجتي یا امامی باشد. در روز قيامت هم همه ملت‌ها و اقوام مثل هياتی که پشت يک بيرقي سينه مي‌زنند، مي‌آيند و پشت يک بيرقي حضور پيدا مي‌كنند و پيامبر گرامي ما شاهد بر همه صاحبان بيرق‌ها است.

دیدگاه مفسر اهل سنت

ابوالقاسمی به تفسیر قرآن فخر رازی از مفسران بنام اهل سنت هم استناد کرد و گفت: فخر رازي يكي از علماي بزرگ و مفسران قرآن  اهل سنت است و شرح كتاب الاشارات والتنبيهات ابن سينا را هم در کارنامه خود دارد. علاوه بر اشراف در علوم ديني و قرآني در علوم عقلاني هم به عنوان يك فيلسوف بزرگ مطرح و در قله مفسران اسلامي به ويژه در حوزه مفسران اهل سنت است. ايشان در تفسیر همان آیه 89 سوره نحل تفسير عجيبي دارند و توضيح مي‌دهند که : اولاً:  در هر دوراني بايد يك شهيد وجود داشته‌ باشد چون شهيداً به صورت مفرد آمده است  و نمی‌شود دو شهيد ويا چند شهيد هم زمان باشند؛ يعني ما در هر دوراني و در هر زماني بايد يك شهيد داشته باشيم و نمي‌توانیم چند شهيد و چند امام و چند ناظر داشته باشيم. فقط يك ناظر از جانب خداوند منصوب است علاوه برآن اين  شهيد بايد معصوم باشد وگرنه خودش نيازمند يك شهيد وگواه ديگر است.

فلسفه امام حاضر و ناظر/ قرآن چه می‌گوید؟

ابوالقاسمی تصريح كرد: بزرگان عارف مثل عزيز نسفی و امثالهم اين مسئله را که «يك ناظر از جانب خداوند است» به نوع ديگري معنا كرده‌اند. در كتاب «انسان كامل» عزیر نسفی از علمای مشهور قرن چهارم و پنجم هم آمده است كه در هر زماني جامعه مثل يك انسان مي‌ماند؛ همانگونه كه انسان بايد داراي عقل باشد، جامعه هم بايد داراي عقل باشد. و همانگونه كه يك عقل بايد بر يك انسان حاكم باشد، در جامعه هم يك عقل در كل بايد وجود داشته ‌باشد كه اين عقل كل به اسامی مختلف قطب، خليفه، امام زمان و.. تعبیر می‌شود. بنابراین ما نمي‌توانيم زمانی را بدون حضور امام و يك عقل كل تصور كنيم. حتما يك عقل كل در يك زماني بايد وجود داشته باشد و ايشان تفسير مي‌كنند بله در زمان خود پيامبر اكرم‌(ص) همان شخص شهید خود پيامبر است همان شهيد و همان حي است.

حدیث متواتر شیعه و سنی

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه سخنان خود حدیت متواتر و مشهور بين اهل سنت و شيعه كه در بسياري از كتاب ها يافت مي شود و از پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله وسلم است، روایت کرد: «من مات ولم يعرف إمام زمانه مات ميتة جاهلية» كسي كه بميرد و امام زمان خودش و شاهد زمان خودش را نشناسد و به او عشق نورزد و اسوه و الگو و شهيد خودش را پيدا نكند؛ مانند انسان‌هاي جاهل مرده‌ است؛ پس وجود نازنين امام زمان و وجود نازنين يك شخصيتي به عنوان قطب عالم بشريت و به عنوان شاهد و شهيد و ناظر مورد اختلاف هيچ كسي نيست.

فلسفه امام حاضر و ناظر/ قرآن چه می‌گوید؟

وی با اشاره به تفسیر فخر رازی از آیه 89 سوره نحل افزود: شهید در هر زماني بايد حی و حاضر باشد؛ يعني در جمع ما بايد باشد و بايد حضور فيزيكي داشته باشد. پيامبر اكرم (ص) در زمان خودش شهيد و ناظر بود و در حال حاضر که ما زندگی می کنیم یک شهید و گواه حتما باید باشد و چون اين شهيد از جانب خدا است الزاماً بايد معصوم باشد و از عصمت برخوردار  باشد. چون اگر معصوم نباشد يك ناظر ديگر بايد مواظب او باشد و او هم يك ناظر ديگري باید داشته باشد تا بالاخره به يك معصوم برسد؛ چون اگر به عصمت كشيده نشود كار با مشكل مواجه مي شود. بنابرين در اين مسئله جای هیچ ترديد نيست و مورد تاكيد همه مسلمانان است.

وی ادامه داد: نه تنها مسلمانان حتی زرتشتي‌ها، يهوديان، مسيحيان و همه و همه مي گويند كه در آخر زمان خبرهايي خواهد بود. اما اختلاف نظر بين آنها فراوان هست اما در اين مكتب مشخصاً مشخص شده‌ است كه آن شخص كيست؟ و تمام ويژگي‌ها او برشمرده‌ شده است. تا اینکه دنيا دچار پراكندگي در مذهب نشود. و گر نه هر كسي از هر جايي بلند مي‌شود و ادعای شهید بودن می کند؛ ولي در اين مذهب و در اين مكتب تمام ويژگي‌ها و مشخصات امام مهدي (ع) ذكر شده‌است و بدین علت امر مذهب به ويژه مذهب اماميه توانسته‌ است ثابت قدم بماند و كمتر دچار اختلاف و دستخوش تغییرات باشد.

فلسفه امام حاضر و ناظر/ قرآن چه می‌گوید؟

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha