بزرگداشتی کوچک برای پدر شعر انقلاب
کد خبر: 3904291
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶

بزرگداشتی کوچک برای پدر شعر انقلاب

مراسم بزرگداشت چهارمین سالروز درگذشت پدر شعر انقلاب در حالی در جوار مزار وی در سبزوار برگزار شد که رئیس اداره ارشاد سبزوار از گلایه مردم و مسئولان برای به سرانجام نرسیدن ساخت المان مزار این استاد فقید و تخریب خانه قدیمی حمید سبزواری سخن گفت.

بزرگداشتی کوچک در روزهای کرونایی برای پدر شعر انقلاب

به گزارش خبرنگار ایکنا از خراسان رضوی، در حالی در روزهای کرونایی و در 22 خردادماه برای پدر شعر انقلاب در جوار مزار آن استاد فرزانه، بزرگداشت کوچکی در سبزوار با حضور مسئولان شهرستانی برگزار شد که بعد از گذشت چندین سال از رحلت آن شاعر انقلابی، ساخت المان بر مزار و بازسازی بخش‌های زیادی از خانه قدیمی استاد سبزواری برخلاف وعده‌هایی که از سوی مسئولان مطرح شد، در بارندگی‌های سال جدید و بنا به گفته برخی به علت شکایت همسایگان از سوی شهرداری دیوار حیاط منزل استاد فقید تخریب شد.

مراسمی کوچک بدون حضور خانواده سبزواری

در این مراسم کوچک 30 نفره که در فضایی باز و بدون رعایت فاصله اجتماعی در چیدن صندلی‌ها برگزار شد، خانواده استاد سبزواری نیز حضور نداشتند.

رضا شجاع، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار با بیان اینکه در چهارمین سالروز درگذشت پدر شعر انقلاب برخی از مردم و مسئولان درباره به سرانجام نرسیدن ساخت المان و تخریب منزل آن شاعر انقلابی گلایه دارند، گفت: با موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد در صورت واگذاری منزل آن مرحوم در سبزوار برای انجام کارهای فرهنگی و ساخت موزه، منزل پدر شعر انقلاب با بودجه‌ای که از سوی وزیر ارشاد تعیین شده، مرمت خواهد شد.

وی با اشاره به درخواست بودجه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انجمن‌های شعر و مرمت خانه استاد اظهار کرد: در حال رایزنی با فرزند وی هستیم تا بلکه بتوانیم تفاهم‌نامه‌ای را امضا و مرمت خانه را آغاز کنیم تا فضایی را در اختیار انجمن‌های شعر و هنری قرار دهیم.

شجاع درباره روز ملی شعر انقلاب تصریح کرد: از سوی شورای فرهنگ عمومی شهرستان سبزوار و استان، مصوبه مربوطه را دریافت کرده‌ایم، اما در بخش کشوری اعلام شد به دلیل وجود روز فرهنگ و ادب فارسی که روز بزرگداشت استاد شهریار است و محدودیت‌هایی که در تقویم رسمی کشوری است، این امکان وجود ندارد. درخواستی از وزیر ارشاد در بحث برگزاری جشنواره ملی سرود و موسیقی حماسی داشتیم که به علت شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد.

در ادامه این مراسم عباس محمدیان، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری با بیان اینکه باید به پدر شعر انقلاب از چند زاویه نگاه کرد با اشاره به آیه 24 سوره شعرا از کلام‌الله مجید که خداوند می‌فرماید: «قَالَ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا ۖ إِنْ كُنْتُمْ مُوقِنِينَ»، برخی از شاعران را گمراه‌کننده مردم توصیف کرده و بعضی دیگر را که با عمل صالح در اشعارشان خدا را بسیار یاد می‌کنند، تصریح کرد: شاعرانی نظیر حمید سبزواری از دسته شاعران خدایی بودند که باعث تحول در جامعه و بیداری مردم شدند.

شعر دوران انقلاب شعر زر و زور نیست

وی خاطرنشان کرد: اولین شعر استاد حمید سبزواری قبل از انقلاب درباره حضرت علی اصغر(ع) سروده شده است و در زمان انقلاب با سرودن شعر «خمینی ای امام» به شهرت زیادی رسید. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب با حضور در مجالس شعر پدر شعر انقلاب در بخشی از نوشته خودشان در حاشیه کتاب سرود درد، مربوط به استاد حمید سبزواری، نوشته‌اند: «شعر دوران انقلاب در میان همه مقاطع تاریخ طولانی، این ویژگی را دارد که تقریبا یکدست و کامل در جهت آرمان‌ها و هدف‌های والا و سخنگوی احساسات و افکار و جهت‌گیری‌های ملتی است که شاعر از دل آن برخاسته و بدان وابسته است. شعر دوران انقلاب، شعر زر و زور نیست. شعر احساسات سطحی و فردی و متوجه به آرزوها و امیال حقیر بشری نیست. زبان یک ملت و شرح حال یک امت است. انعکاسی از روح بزرگ جامعه‌ای است که یک‌پارچه در جهت هدف‌ها و آرمان‌های الهی و انسانی گام برداشته و فداکاری کرده است. شعر هدف‌دار و سازنده مردمی است. شعر دربارها و میخانه‌ها و عشرت‌کدها نیست. شعر صحنه عظیم جهاد، سیاست، انقلاب و جهان‌نگری است.»

انتهای پیام
captcha