نشست هماهنگی شورای روز ملی ستایشگری بوشهر برگزار شد
کد خبر: 4192596
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰

نشست هماهنگی شورای روز ملی ستایشگری بوشهر برگزار شد

نشست هماهنگی شورای روز ملی ستایشگری استان بوشهر با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد.

جلسه شورای ملی ستایشگری

به گزارش ایکنا از بوشهر، نشست استانی هماهنگی شورای روز ملی ستایشگری، امروز ۱۷ دی‌ماه در محل دفتر امام جمعه بوشهر واقع در محله ایثار منطقه یک این شهر برگزار شد.

آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر نیز در این جلسه هم‌اندیشی با بیان اینکه استان بوشهر دارای ویژگی‌های بسیاری است، گفت: استان بوشهر از جهت جامعه‌شناسی و روان‌شناسی دو پایه احیا تمدن دارد که یکی حوزه مقاومت و دیگری فرهنگ بر پایه دین است و برای احیای این دو بسیار تلاش شد که این معنا حاصل شود و نتیجه آن پیشرفت و توجهات ملی و بین‌المللی بود.

وی با بیان این مطلب که بوشهر در فضای بالا دستی به‌عنوان معدود استان‌های الهام‌بخش مطرح است، گفت: بوشهر به‌عنوان استانی که فوق‌العاده به غیر از اقتصاد، در پیشینه فرهنگ در همه ابعاد نقش‌آفرین است. یکی از ابعاد فرهنگی که ریشه اصیل و اصالت دارد و مایه رشد فرهنگی و تسهیلات شگرف در جغرافیای محیط پیرامون داشته، حوزه ستایشگری و مدح و مرثیه است.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر اضافه کرد: این استان در مدح و مرثیه و سبکی که در عزاداری و موالید و مناسبت‌های فرهنگ دینی و مذهبی دارد، منحصر به فرد است و این نیاز به احیا دارد که هم تاریخ فرهنگ مدح و مرثیه با آن جغرافیایی که دارد احیا شود و هم تجلی پیدا کند و هم تأثیرگذاری در استان و فضای جغرافیای ملی به‌ویژه در جنوب و حوزه خلیج فارس و حتی در حوزه بین‌المللی صورت گیرد.

وی پیشنهاد تعیین روزی را برای گرامیداشت روز نوحه و مرثیه‌سرایی در استان بوشهر مطرح کرد و گفت: این روز باید فرهنگ مدح و مرثیه مناطق شیعه و اهل تسنن استان بوشهر را احیا کند و روحیه امیدواری برای متولیان این امر باشد. همچنین مسئولان همواره کوشش کنند راهکارهایی برای کمک به احیا این فرهنگ پیدا کنند و در برنامه‌ها کوشش شود تاریخ مدح استان و ارزش‌های این مدل عزاداری بیان شود تا به فراموشی نرود.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری با تأکید بر حفظ کتاب‌های مدح و مرثیه، اظهار کرد: نگذارید نوحه‌ها و مولودی‌های قدیمی همچون پامنبری از بین برود، باید آئین‌های مذهبی را ضبط کرد و انسجام به آن داده شود.

وی خواستار طراحی موزه مدح و مرثیه در استان بوشهر شد و گفت: آثار بسیاری از مداحان و مرثیه‌سرایان استان وجود دارد، اینها شناسنامه هویتی ما هستند و نیز بهترین سند مطالعاتی و راهبردی برای نسل آینده است و باید قدردان آنها باشیم.

طاها لَک 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha