تفسیر تکفیری از قرآن؛ مهم‌ترین چالش‌ پیش‌روی جهان اسلام
کد خبر: 1360511
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳
امام جمعه نجف عنوان کرد:

تفسیر تکفیری از قرآن؛ مهم‌ترین چالش‌ پیش‌روی جهان اسلام

گروه بین‌الملل: امام جمعه نجف اشرف ضمن سخنانی در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران تأکید کرد: جهان اسلام با چالش‌های مهمی از جمله تفسیرهای تکفیری و افراطی از قرآن کریم مواجه است و قتل و خشونت از نشانه‌های این تفسیر‌های اشتباه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی»، کمیسیون «وحدت امت اسلامی حول محور قرآن کریم؛ چالش‌ها و موانع» امروز(28 دی) در بیست‌و‌هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران برگزار شد.

این کمسیون به ریاست احمد محمود کریمه، از علمای برجسته الازهر و با حضور شیخ عبدالغفور البوسیدی، رئیس شورای عالی مسلمانان کنیا و حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید کاظم جابری، از علمای برجسته و نماینده مجمع جهانی تقریب در عراق برگزار شد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید صدر‌الدین قبانچی، امام جمعه نجف اشرف در این کمیسیون با ارائه مقاله‌ای با عنوان «قرآن کریم بین تحریف مفاهیم و تحریف نص» اظهار کرد: اکنون جهان اسلام با چالش‌های مهمی از جمله تفسیر‌های تکفیری و افراطی از قرآن کریم روبرو است و قتل، خشونت، خونریزی و تفرقه از نشانه‌های این تفسیر‌های اشتباه است.

وی با تأکید بر این‌که باید با چالش‌های تکفیری در جهان اسلام مقابله شود، افزود: چالش تکفیری یک آیین افراطی برای مقابله با اسلام واقعی است.

احمد محمود کریمه، از علمای برجسته الازهر نیز در ادامه این کمیسیون طی سخنانی با تأکید بر اینکه تفرقه حرام است، گفت: وحدت  بر همه ما واجب است و همه ما باید برای گسترش وحدت در جهان اسلام تلاش کنیم. 


نیاز به علمایی داریم که متعصب و مذهب‌گرا نباشند

این عالم برجسته الازهر تصریح کرد: نشست‌های پیرامون وحدت بسیار مفید است اما باید این نشست‌ها قابلیت اجرایی داشته باشد، ما نیاز به علمایی داریم که متعصب و مذهب‌گرا نباشند و صحابه را بر اهل بیت(ع) و اهل بیت(ع) را بر صحابه ترجیح ندهند.

احمد محمود کریمه خاطرنشان کرد: همه مسلمانان باید به اهل بیت(ع) احترام بگذارند و با استناد به گفتار پیامبر اکرم (ص) درباره احترام به خاندان آن حضرت، همه مذاهب اسلامی باید به اهل بیت(ع) احترام بگذارند.

این عالم برجسته الازهر افزود: باید تمام مشکلات و مسائل اختلافی را دور کنیم، متأسفانه برخی شبکه‌های ماهواره‌ای از کتاب‌ها نکات اختلافی را استخراج و آن را به عوام منتقل می‌کنند و باعث اختلاف می‌شوند.

موسی اشعری، رئیس دانشگاه اندونزی نیز با ارائه مقاله‌ای در کمیسیون اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) بهترین الگو برای همه مسلمانان است و این الگو باید در زندگی روزمره همه مسلمانان حاکم باشد و در نحوه اندیشه و فکر خودمان باید از آن پیروی کنیم.

وی در ادامه افزود: اقتدا‌کردن به اندیشه پیامبر(ص) یک حرکت اساسی است و مسلمانان نباید به غرب یا شرق روی بیاورند.

شیخ طالب حسین الخزرجی، رئیس مرکز اسلامی برزیل نیز در ادامه کمیسیون سخنرانی کرد و گفت: مهم‌ترین و خطرناک‌ترین مسئله‌ای که امت اسلامی با آن مواجه است، خشونت و تکفیر است.

وی افزود: راه‌های مقابله با خشونت و تکفیر دو راه یعنی بازگشت به قرآن کریم و اندیشه و ترساندن مردم از عذاب الهی است، بازگشت به خداوند مانع از انجام کارهای خطرناک و خشونت می‌شود و علما و صاحبان قلم و اندیشه باید در این زمینه نقش به‌سزایی ایفا کنند.

تکفیری‌ها نه شیعه هستند و نه سنی

رئیس مرکز اسلامی برزیل افزود: برخی نفس‌های بیمار هستند که دیگران را تکفیر می‌کنند، این‌ها دین ندارند این‌ها نه شیعه هستند و نه سنی؛ بلکه کسانی هستند که از فرهنگ اسلامی به دورند.

یوسف مشریه، از علمای الجزایر نیز طی سخنانی تأکید کرد: الجزایر بزرگ‌ترین قربانی پدیده تکفیر است، در دهه نود قرن گذشته میلادی حدود ۲۵۰ هزار نفر از مردم الجزایر به دلیل فتواهای تکفیری کشته شدند و الان نیز به خاطر همین تفکر تکفیری هزاران نفر در سوریه، لیبی و سایر نقاط جهان اسلام کشته می‌شوند.

جمال سیدبی، پژوهشگر و متفکر اسلامی مصر نیز در این کمسیون با اشاره به این که هرکس صحبت از وحدت می‌کند، از انگیزه‌های قرآن سخن به میان می‌آورد، بیان کرد: اولین چالش جهان اسلام، تفرقه‌افکنی است، قرآن در این باره می‌فرماید از هم دور نشویم و وقتی از هم دور شوید قدرتتان ضعیف می‌شود.

شیخ احمد الزین، رئیس شورای مرکزی تجمع علمای مسلمان لبنان نیز گفت: اروپاییان سال‌ها با هم جنگیدند، اما امروز می‌بینیم که با هم متحد شده‌اند، چرا ما مسلمانان با هم متحد نشویم، ما باید تفرقه را کنار بگذاریم، لازم است که ما یکپارچه شویم همانطور که قرآن ما را به وحدت دعوت می‌کند.

شیخ احمد الزین در پایان با انتقاد شدید از خشونت در جهان اسلام خاطرنشان کرد: این برادرکشی‌ها فقط به نفع اسرائیل است.

یادآور می‌شود، بیست‌و‌هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با عنوان «قرآن کریم و نقش آن در وحدت اسلامی» از دیروز(27 دی) در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران آغاز شده است و تا فردا(29 دی) ادامه دارد.

captcha