وضعیت امروز جهان اسلام ناشی از بی‌توجهی به تعلیمات قرآن است
کد خبر: 1360701
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۸
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

وضعیت امروز جهان اسلام ناشی از بی‌توجهی به تعلیمات قرآن است

گروه سیاسی: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکشنبه‌شب در اختتامیه بیست‌وهفتمین کنفرانس وحدت با اشاره به درگیری‎ها در جهان اسلام تأکید کرد: اگر دنیای اسلام تعلیمات محکم قرآن را رعایت می‌کرد، اکنون شاهد این وضعیت نبودیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکشنبه‌شب، 29 دی در مراسم اختتامیه بیست‌و‌هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت که با حضور علما و شخصیت‌های مذاهب اسلامی در سالن اجلاس سران کنفرانس اسلامی برگزار شد، گفت: ادوار پیشین هفته وحدت، هیچ‌گاه بی‌نتیجه نبوده و شبهاتی را بر طرف کرده و ان‌شاءالله در آینده بیش از این‌ها از این فرصت، استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: البته هنوز با آن نتیجه اساسی که از اول در تأسیس این نهاد مقدس در نظر بوده است، فاصله بسیار داریم و جا دارد که هم دبیرخانه و هم اعضای مجمع تقریب، تلاش مضاعفی  در این مسیر، به خرج دهند زیرا که ما نیازمند وحدت واقعی جهان اسلام هستیم و باید به این هدف نزدیک شویم.

آیت‌الله هاشمی گفت: متأسفانه الان شرایط خطرناکی بر جهان اسلام حاکم است که درست در مسیری بر ضد وحدت، دعوت پیامبر اکرم(ص) و خواست خدا به پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: اختلاف نظر در انسان‌هایی که تفکری دارند و با عقل و فکر راهی را انتخاب می‌کنند، موضوعی طبیعی است و هیج‌جا در معارف ما چنین دستوری داده نشده است که اختلاف نظر را نفی کنیم، بلکه اختلاف نظر می‌تواند مفید باشد زیرا در مباحثات ناشی از آن مطالب حقی بیرون به دست می‌آید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اجتهاد در اسلام، مکمل خاتمیت است و معلوم است که در اجتهاد، همه، یکسان نتیجه نمی‌گیرند و تفاوت‌های اساسی هم پیش می‌آید که مفید هم است.

وی اظهار کرد: از اختلاف‌نظر، اختلاف عقیده پیش می‌آید و آن هم در کتاب، سنت و عقل پذیرفته شده است، لذا باید راه آسان‌تری را در پیش بگیریم که شدنی است و آن، عدم تنازع است.

آیت‌الله هاشمی‌ گفت: آن‌چه که خطرناک است و روز به روز دارد بیشتر می شود جنگ و درگیری است که به کلی مذموم است و خیلی از موارد آن هم گناه کبیره است که تبعات بسیار سنگینی می‌تواند برای طرفین نزاع داشته باشد.

وی افزود: در این مقطع که گرفتار نزاع خونین در جهان اسلام شده‌ایم، باید همت کنیم و راهی برای این وضع بسیار خطرناک بیابیم، وضعیتی که در آن تلفاتی که داده می‌شود و خون‌بهاهایی که مطالبه می‌شود، کم کم حالت جنون و دیوانه‌وار به خودش گرفته است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تأسف از خبر دستگیری دختر هشت ساله افغانی که قصد انجام عملیات انتحاری داشت، گفت: این چه تفکری است که در میان مسلمانان پیدا شده است، در حالی که دینشان، دین اخوت، برادری و دوستی و پیامبرشان، پیامبر وحدت است.

وی با تأکید بر اینکه این مسائل اصلاً تناسب با معارف اسلام ندارد، گفت: اگر به سراغ جدی‌ترین مسائل برویم و علمای اسلام جایی دور هم بنشینند و مسائل را به طور دسته‌جمعی مطرح کنند و دولت‌های اسلامی هم وعده اجرا دهند و حمایت کنند، شاید جلوی این خودسری‌های نادرست گرفته شود.

آیت‌الله هاشمی‌ تصریح کرد: قرآن می‌گوید اطاعت خدا داشته باشید و با هم تنازع نکنید؛ فقط بحث اختلاف نیست، بلکه بحث نزاع است که در انواع رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب می‌بینیم.

وی گفت: این مسائل، حقیقتاً تأسف‌بار است؛ چرا که اگر در زمان جاهلیت رخ می‌داد، قابل تصور بود، اما امروز در عصر بیداری داریم شاهد وضع هستیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: نمی‌شود گفت عاملان حملات انتحاری نمی‌فهمند چه می‌کنند، زیرا اگر عقیده نداشتند، خود را نمی‌کشتند؛ در حقیقت، باید عقیده‌ای وجود داشته باشند که جان را در راه آن فدا کرد.

وی در ادامه گفت: این‌ها اصلاً مرضی خدا نیست و تداوم آن با این همه رسانه، کتاب، برنامه و همایش قابل قبول نیست.

آیت‌الله هاشمی‌ متذکر شد: امت اسلام، امروز یک چهارم جمعیت دنیا را دارد و 60 کشور مستقل اسلامی وجود دارد، به علاوه گروه‌ها و جمعیت‌های زیادی در کشورهای غیر اسلامی هستند؛ همچنین شاید بهترین زمین‌ها در زمین و دریا و منابع طبیعی عظیم نصیب مسلمانان شده است.

وی گفت: بسیاری از امکاناتمان یا به صورت خنثی یا راکد مانده است؛ چرا دنیای اسلام به این روز افتاده است؟ البته در همه مذاهب که با هم اختلاف می‌کنند، کار به این جا می‌رسد و در یهود و مسیحیت نیز شاهد بوده‌ایم، اما آن‌ها امروز دارند کمابیش خودشان را تطبیق می‌دهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: چگونه شیعه و سنی حق دارند خود را خونین بکنند؟ بر سر چه؟ یک مسئله داریم که تاریخی است چه کسی اولین خلیفه بوده است؟ هر کس بوده است. چه نتیجه‌ای می‌خواهیم بگیریم؛ موضوع گذشته است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام این اختلافات و نزاع‌ها را توطئه و تلاش دشمنان برای به جان هم انداختن مسلمانان بیان کرد و گفت: اکنون حرکات اختلاف‌انگیز و نزاع هیچ وجه عقلانی، شرعی و دینی ندارد. امروز می‌شود در رسانه‌های مشترک بحث‌های مشترک را که انسان‌های عالم و متقی پشت آن است برای همه فرقه‌ها و مذاهب منتشر کرد و دولت‌ها می‌توانند از آن حمایت اجرایی کنند.

وی خاطرنشان کرد: حداقل 95 درصد مسائل ما مشترک است و جزئیات فتوایی در هر مذهبی وجود دارد و این نباید منشاء اختلاف و تکفیر شود،

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به جریان بیداری اسلامی و ابراز تاسف از اینکه این حرکت‌ها در کشورهای مختلف به انحراف کشیده شده است، گفت: دو سال پیش برای بیداری اسلامی خوشحال شدیم که مردم سرنوشت خود را از دست انحصارگرهای بین‌المللی نجات داده و مستقل زندگی می‌کنند و بسیار شیرین بود که مردم یک کشور با آرامش در خیابان‌ها جمع شده‌اند و استبداد و استکبار را برکنده‌اند اما چه شد دوباره این حرکت‌ها تبدیل به نزاع داخلی شد و مردم به جان همدیگر افتادند.

وی با بیان این‌که به هدر دادن منافع و مصالح یک امت گناه بسیار بزرگی است، تصریح کرد: اگر اعمال ما مطابق مبانی محکم اسلامی باشد، می‌توانیم تفکر خود را برای همه دنیا به عنوان نمونه و الگو نشان دهیم. همانطور که پیامبر اکرم (ص) در زمان حیات خود برنامه عملیاتی در پیش گرفتند که ظرف 10 سال مدینه فاضله‌ای را ایجاد کردند و حال ما برعکس این سنت عمل می‌کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که نباید تنها به این کنفرانس‌ها و یک هفته وحدت اکتفا کنیم، افزود: باید کارهای بزرگی را توسط علمای طراز اول پیگیری کنیم که حرف آنها برای مردم حجت است تا مردم را طبق یک قانون عام اسلامی بین‌المللی راهنمایی کنیم و امیدواریم خداوند توفیق دهد از این راه نادرست برگردیم و تحقق امت واحده را هدف قرار دهیم.

captcha