بانکداری اسلامی در تعیین نرخ سود بر واقعیت معامله تکیه دارد
کد خبر: 1420275
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۴
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

بانکداری اسلامی در تعیین نرخ سود بر واقعیت معامله تکیه دارد

گروه اقتصاد: یوسفیان‌ملا، بانکداری اسلامی را بانکداری واقعیت‌ها دانست و گفت: بانکداری اسلامی به واقعیت معامله توجه می‌کند و در این بانکداری، نرخ سود از قبل تعین نمی‎شود، بلکه هر اندازه که از آن وجه، سود حاصل شد، تقسیم می‌شود.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به بحث درباره مزایا و مضرات کاهش نرخ سود بانکی و تاثیر آن بر بانکداری اسلامی پرداخت و اظهار کرد: اگر نرخ سود بانکی، پائین باشد برخی عواقب ناگوار را برای اقتصاد به دنبال دارد و اگر بالا باشد هم چندان برای اقتصاد مناسب نیست؛ بنابراین بین دو ضرر، باید ضرر کوچکتر را انتخاب کرد.
وی افزود: وقتی نرخ سود بانکی، پائین باشد، دیگر مردم پول‌ها را در بانک سپرده‌گذاری نکرده و به دنبال خرید سکه و ارز و دلالی خواهند رفت و واقعا یکی از زیان‌آورترین مسیرهای اقتصادی در کشور ما همین اتفاقاتی است که در حال رخ دادن است و همانند ملخی است که هر روز یک مزرعه‌ای را ویران می‌کند. این ملخ، روزی به مزرعه سکه می‌رود و بعد از چند روز مشاهده می‌کنیم که قیمت سکه بالا می‌رود و روزی دیگر به بازار مسکن می‌رود و بعد مشاهده می‌کنیم که قیمت زمین و مسکن هم بسیار زیاد می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت با کاهش نرخ سود بانکی، پول به ملخ اقتصادی تبدیل می‌شود.
یوسفیان‌ملا ادامه داد: اما اگر بانک‌ها برای سپرده‌ها، سود بالا پرداخت کنند این پول‌ها در بانک جمع می‌شوند ولی دیگر نباید منتظر رونق بازار بورس و سرمایه‌گذاری آنچنانی و توسعه تولید باشیم. بنابراین هردو آسیب‌زاست اما بین این دو، باید آنکه زیان کمتری دارد را انتخاب کرد که البته در این فاصله‌ای که دارای مشکلات اقتصادی هستیم باید اینگونه عمل کنیم؛ چون در همه جای دنیا وضعیت نرخ سود بانکی اینگونه نیست.
وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت نرخ سود بانکی در سایر کشورها اظهار کرد: در بیشتر کشورهای دنیا سعی بر این است که سود وجوه نقدی را پائین آورده تا هیچ‌گاه سپرده‌گذاری در بانک‌ها برای بهره گرفتن نباشد و پول وارد تولید شود. اکنون در برخی کشورها نرخ سود بانکی را به صفر رسانده‌اند و حتی در برخی  کشورها برای گذاشتن سپرده در بانک، پولی را هم به خاطر نگهداری آن از شما دریافت می‌کنند؛ مثلا در ژاپن، سود سپرده‌ها نهایتا چهار درصد است.
نماینده آمل در خانه ملت ادامه داد: چون ما نتوانستیم این شرایط را در کشور ایجاد کنیم به این مخمصه افتادیم که اگر سود بالا پرداخت نکنیم، سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های ضد تولید و ضد اشتغال خواهند رفت و اگر سود بالا پرداخت کنیم مشکلاتی همانند تعطیلی صنعت و بازار بورس اتفاق می‌افتد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره منظور از حد وسطی که در شرایط اقتصادی کنونی اقتصادی کشور باید انتخاب کنیم اظهار کرد: باید چنان رفتار و برنامه‌ریزی کنیم که هم افراد راغب شوند وجه خود را در بانک بگذارند و هم اینکه منتظر سودهای آنچنانی نباشند. پرداخت سود 30 درصدی اصلا معقول نیست. ما باید برای سپرده‌گذاری امتیازات دیگری غیر از سود قائل شویم؛ مثلا بگوئیم اگر شخص، فلان مدت معین سپرده‌گذاری کند، برای درمان او، این مقدار وام پرداخت می‌کنیم و... یعنی سود را عددی و ریالی نکنیم؛ چون وقتی که سود بالا پرداخت می‌کنیم، کسی که وام می‌گیرد هم باید سود بالا پرداخت کند.
یوسفیان‌ملا در پاسخ به پرسشی درباره نگاه بانکداری اسلامی به نرخ سود عنوان کرد: در بانکداری اسلامی، نگاه بر این است که پولی که مردم در بانک می‌گذارند باید به سمت تولید، صنعت و تجارت برود و آنچه که تجارتی شده است برگردد؛ نه اینکه یک عدد ثابت به عنوان سود به صاحب سرمایه برسد. بانکداری اسلامی به واقعیت معامله توجه می‌کند و در این بانکداری، نه نرخ سود از قبل تعین شده، بلکه هر اندازه که از آن وجه، سود حاصل شد تقسیم می‌شود؛ بنابراین بانکداری اسلامی بانکداری واقعیت‌هاست.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این پرسشی درباره تاثیر مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی بر تحقق یا فاصله گرفتن از بانکداری اسلامی اظهار کرد: ما اکنون فقط اسمی از بانکداری اسلامی را داریم و این اقداماتی هم که انجام می‌شود ممکن است ما را به بانکداری اسلامی نزدیک کند اما واقعا باعث تحقق بانکدرای اسلامی نمی‌شود.

captcha