مطالبه عمومی برای بانکداری اسلامی وجود ندارد/ ضرورت توسعه بانکداری الکترونیک
کد خبر: 1392798
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۰
کارشناس پژوهشکده پولی و بانکی:

مطالبه عمومی برای بانکداری اسلامی وجود ندارد/ ضرورت توسعه بانکداری الکترونیک

گروه اقتصاد: وهاب قلیچ مهم‌ترین مانع تحقق بانکداری اسلامی در کشور را فقدان مطالبه عمومی برای این نوع بانکداری دانست و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های مقاوم‌سازی نظام بانکی کشور در مقابل عوامل مخرب، حرکت به سمت بانکداری الکترونیک است.

وهاب قلیچ، کارشناس پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بحث درباره موانع تحقق بانکداری اسلامی در کشور و مزایای بانکداری الکترونیک پرداخت و در پاسخ به پرسشی درباره دلایل نرسیدن به الگویی مناسب از بانکداری اسلامی اظهار کرد: یکی از دلایل، تغییر اولویت‌ها در اقتصاد کشور است. در دوره‌ای ما دچار جنگ و تحریم‌های اقتصادی شدیم و این موضوعات باعث شد تا متاسفانه دغدغه‌ها و اولویت‌بندی‌های مسئولین کشور تغییر پیدا کرده و بانکداری اسلامی در اولویت تصمیم‌گیری‌ها قرار نگیرد.

نبود عزم جدی برای بانکداری اسلامی

کارشناس پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی، دلیل دیگر را نبود اعتقاد و عزم جدی برای تحقق بانکداری اسلامی دانست و اظهار کرد: متاسفانه در کشور، عزمی جدی برای تحقق بانکداری اسلامی وجود ندارد و مهم‌ترین نمود آن هم این است که بهای زیادی به کارهای پژوهشی در این زمینه داده نشده و هنگامی که کاری پشتوانه علمی و پژوهشی دقیق، مدون و عینی نداشته باشد کمتر می‌توانیم به اجرایی شدن آن امیدوار باشیم.

نبود مطالبه عمومی برای بانکداری اسلامی

قلیچ یکی دیگر از بزرگترین موانع تحقق بانکداری اسلامی را نبود مطالبه و تقاضای عمومی برای این امر، هم از بخش حاکمه و هم از بخش رسانه‌ای کشور دانست و تاکید کرد: اگر مردم، رسانه‌ها و بخش حاکمیتی و قوای کشور یک انگیزه جدی و مطالبه‌گری قوی برای تحقق بانکداری در کشور داشتند، مسلما ما ‌می‌توانستیم شاهد تحقق موضوع در کشور باشیم. بانکداری اسلامی از حقوق اساسی مردم است.

وی به مطالبه عمومی برای انرژی هسته‌ای در کشور اشاره کرد و گفت: هنگامیکه این مسئله برای مردم تبیین شد که این انرژی از حقوق حقه آنان است، یک حمایت ملی از این موضوع پیش آمد و چه پیشرفت‌های خوبی هم در این دانش داشتیم. مسلما اطلاع‌رسانی به مردم و ترویج این فکر که بانکداری اسلامی نه تنها حق مردم بلکه نیاز جامعه است می‌تواند باعث ایجاد موجی در کشور شود برای اینکه الگوهایی که برای بانکداری اسلامی وجود دارد را در کشور پیاده کنیم.

کارشناس پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی تاکید کرد: بیشترین مسایل و مشکلات، در عرصه اجرایی و زیرساخت‌های بانکداری اسلامی و غیرربوی است و با توجه به توسعه بانکداری الکترونیک و شکل‌گیری نیازهای جدید باید به سمت تدوین و تعریف ابزارهای جدید و خدمات نوین در حوزه بانکداری اسلامی حرکت کنیم.

ضرورت بانکداری الکترونیک

قلیچ در پاسخ به پرسشی درباره مزایای بانکداری الکترونیک برای اقتصاد کشور اظهار کرد: اگر عاملی از سوی دشمنان یا عوامل درونی، برای نظام بانکی کشور خللی ایجاد کند باعث شکست و شوک عظیمی خواهد شد؛ اما هنگامی که نظام بانکی به سمت بانکداری الکترونیک حرکت ‌کند، توان مقابله با این عوامل تخریبی را خواهد داشت. در عین حال، هنگامی باید نظام الکترونیکی را در سیستم بانکی پیاده کنیم که بنیان‌های امنیتی آن هم قوی باشد.

وی در پایان، بومی‌سازی دانش بانکداری الکترونیک را از ضرورت‌های تقویت‌ بنیان‌های‌ امنیتی نظام بانکی دانست و گفت: برای اینکه بنیان‌های امنیتی نظام بانکی تقویت شود، بومی‌سازی دانش بانکداری الکترونیک ضرورت دارد و ما نباید فقط وارد کننده دانش بانکداری الکترونیک باشیم، بلکه باید آن را بومی و تقویت کنیم که اگر زمانی دشمن خواست در پی ایجاد مشکلاتی برای نظام بانکی ما باشد این سیستم از این حیث بسیار قوی باشد و خدشه‌ای به آن وارد نشود.

مطالب مرتبط
captcha