تشکیل بانک اطلاعاتی؛ هدف مسابقات جلسات قرآن تهران
کد خبر: 2708509
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
توپچی اعلام کرد:

تشکیل بانک اطلاعاتی؛ هدف مسابقات جلسات قرآن تهران

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسئول دومین دوره مسابقات قرآن جلسات تهران گفت: تقویت و حمایت از جلسات سنتی قرآن و تشکیل بانک اطلاعات جامع و کامل اطلاعات قرآنی از اهداف برپایی این دوره از مسابقات است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی‌اکبر توپچی، مسئول برگزاری دومین دوره مسابقات قرآن جلسات تهران به بیان مراحل اجرایی دومین دوره مسابقات قرآن جلسات تهران پرداخت و گفت: اولین دوره مسابقات قرآن ویژه جلسات قرآن استان تهران پنج سال گذشته برگزار شد و بنا بر تأکید حجت‌الاسلام مرادی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، امسال دومین دوره این مسابقات برگزار می‌شود.

رئیس فرهنگ‌سرای قرآن ادامه داد: اصلی‌ترین موضوعات از مباحث قرآنی حمایت از جلسات قرآنی به ویژه جلسات سنتی قرآن است که یکی از کم نظیرترین برنامه‌های قبل و بعد انقلاب اسلامی برپایی همین جلسات سنتی قرآن کریم است.

وی عنوان کرد: رشد و شکوفایی فعالیت‌های قرآنی در سطح جامعه به تحقیق، یکی از برکات جلسات سنتی قرآن کریم بوده است و عموم قاریان زبده کشور، مولود همین جلسات سنتی هستند و این جلسات بسیار تأثیرگذار بوده است و یکی از اصلی‌ترین معیار و نکات این جلسات ارتباط استاد و شاگرد است و نکته دیگر آن استمرار این جلسات بوده است.

برخی از جلسات سنتی قرآن سابقه‌ای بیش از 40 سال دارد

مسئول دومین دوره مسابقات قرآن جلسات تهران تصریح کرد: برخی از جلسات سنتی قرآن سابقه‌ای بیش از 40 سال دارد و استمرار جلسات باعث خیر و برکات بالای آنها است که این مسابقات از سوی فرهنگ‌سرای قرآن در راستای حمایت از جلسات سنتی قرآن برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه طی این مسابقات با اساتید قرآن تماس گرفته شده است اما در واقع شاید حدود 50 درصد اینها امروزه جلسات سنتی قرآن را دایر کنند، ادامه داد: تقویت و حمایت از جلسات قرآن، تشکیل بانک اطلاعات قرآنی جامع و کامل شامل اساتید، شاگردان ممتاز جلسات، بانوان و آقایان و آدرس جلسات، شناسایی استعدادهای قرآنی از جمله اهداف مسابقات قرآن ویژه جلسات شهر تهران است.

رئیس فرهنگ‌سرای قرآن گفت: ارائه برنامه‌های متناسب با استعدادهای قرآنی و بهره‌گیری از آنها، بهره‌گیری از توانمندی اساتید قرآنی در منطقه و ارتباط و اقدامات هماهنگ قرآنی جلسات قرآن در سطح شهر تهران از دیگر اهداف برگزاری دومین دوره مسابقات است.

توپچی با اشاره به اینکه از ابتدای اجرای این مسابقات، شورای سیاست‌گذاری این مسابقات تشکیل شد، عنوان کرد: این شورا متشکل از چند نفر از اساتید قرآنی و نمایندگان برخی از نهادها بوده است که دو جلسه آن با بهره‌گیری از نقطه نظرات این اساتید در این فرهنگ‌سرا برگزار شد.

راه‌اندازی پایگاه‌ اینترنتی ویژه جلسات قرآنی

رئیس فرهنگسرای قرآن بیان کرد: دبیرخانه‌ای نیز ویژه مسابقات قرآنی جلسات و حمایت از این جلسات به طور مستمر با راه‌اندازی پایگاه‌ اینترنتی ویژه جلسات قرآنی فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی گفت: تبلیغات و ثبت نام این دوره از مسابقات از 15 آذرماه آغاز شده و این تبلیغات و ثبت نام در تمامی فرهنگ‌سراها، خانه‌های فرهنگ و کتابخانه‌های وابسته به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تا 15 دی‌ماه انجام ‌شد.

مسئول دومین دوره مسابقات قرآن جلسات تهران ادامه داد: به جهت اینکه امکان برگزاری مسابقات به صورت متمرکز سخت بود، این مسابقات به دو مرحله مقدماتی و نهایی تقسیم شد که در پنج نقطه تهران مرحله مقدماتی آن انجام می‌شود. انتخاب این پنج نقطه براساس شمال شرق، شمال غرب، جنوب غرب، جنوب شرق، مرکز بوده است و بعد از برگزاری مرحله مقدماتی اسامی منتخبان به فرهنگ‌سرای قرآن اعلام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مرحله نهایی رقابت‌ها در فرهنگسرای قرآن انجام می‌شود، افزود: مرحله مقدماتی، 18 و 19 دی‌ماه در این پنج منطقه برگزار شد و 20 تا 24 دی‌ماه اسامی منتخبان به فرهنگ‌سرای قرآن معرفی شد و دوم و سوم  بهمن ماه مرحله نهایی مسابقات انجام می‌گیرد.‌

ششم بهمن‌ماه؛ برپایی آیین اختتامیه

رئیس فرهنگ‌سرای قرآن با اشاره به اینکه آیین اختتامیه این مسابقات احتمالا ششم بهمن ماه اجرا می‌شود، بیان کرد: این مسابقات در دو بخش آقایان و بانوان(بر خلاف اولین دوره که ویژه آقایان بوده است) در دو مقطع سنی زیر 16 سال و بالایی 16 سال در سه رشته قرائت تحقیق ویژه شاگردان ممتاز جلسات، قرائت صحیح خوانی قرآن ویژه شاگردان فعال و در حال رشد جلسات و حفظ 5 جزء پیوسته قرآن برگزار می‌شود.

مسئول دومین دوره مسابقات قرآن جلسات تهران با اشاره به اینکه در مسابقات قرآن عموماً رویکرد بر این است که به سوی منتخبان می‌روند، افزود: اضافه کردن رشته جدیدی با عنوان صحیح‌خوانی قرآن با محوریت سوره مومنون و انبیاء به دلیل حضور عموم علاقه‌مندان است.

توپچی تأکید کرد: در دو مقطع جوایزی اعطا می‌شود هم در مرحله مقدماتی به نفرات اول تا سوم جوایز ویژه و چهارم تا دهم اعطا هدایای به رسم یادبود(علاوه بر اهدای بسته‌های فرهنگی) و در مرحله نهایی به منتخبان اول تا پنجم هر رشته جوایز نفیسی اعطا می‌شود.

وی اضافه کرد: 17 تا 18 هزار تراکت به مساجد و مراکز و کارشناسان قرآنی در سطح تهران توزیع شده است. همچنین تیزر تبلیغاتی مسابقات نیز در مترو، شبکه‌های سیما چون شبکه 5، 8 آموزش سیمای قرآن و رادیو قرآن پخش شده است.

رئیس فرهنگ‌سرای قرآن با توجه به اهمیت انتخاب بهترین‌ها در دومین دوره مسابقات جلسات استان تهران گفت: 50 نفر از داوران کشوری و زبده تهران در دو بخش بانوان و آقایان در این دوره از مسابقات حضور دارند. هر تیم داوری در هر یک از 5 نقطه و پهنه، یک مسئول فنی دارد که تمام ملاحظات فنی رعایت شود و حقی ضایع نشود.

توپچی یادآور شد: جریان حمایت و ارتباط با جلسات قرآنی را ادامه خواهیم داد و با اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در سطح جامعه امیدواریم فعالیت‌های مثمرثمره‌ای در این راستا انجام دهیم. ساماندهی، کمک‌ها و مساعدت‌های مختلف نتیجه این فعالیت‌ها خواهد بود و تلاش داریم برنامه‌های متعدد قرآنی را با راهبری اساتید قرآن و راه‌اندازی پایگاه اینترنتی مخصوص جلسات قرآن شهر تهران داشته باشیم.

captcha