بیانیه هیئت داوران دومین دوره مسابقات جلسات قرآن شهر تهران
کد خبر: 2771321
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۲

بیانیه هیئت داوران دومین دوره مسابقات جلسات قرآن شهر تهران

گروه فعالیت های قرآنی: بیانیه هیئت داوران دومین دوره مسابقات جلسات قرآن شهر تهران در آئین اختتامیه این دوره از مسابقات توسط محمدرضا پورزرگری قرائت شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،  بیانیه هیئت داوران دومین دوره مسابقات قرآن ویژه جلسات قرآن شهر تهران، عصر امروز در مراسم اختتامیه این جلسات توسط محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی کشورمان قرائت شد.

در این بیانیه آمده است: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَذَا وَمَا کُنَّا لِنَهْتَدِیَ لَوْلا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ لَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ
سپاس وافر خداوندی را سزاست که با ارسال رسولان حق به ویژه اشرف و خاتم آنها وجود نازنین حضرت ختمی مرتبت رحمت عالمین محمد مصطفی(ص) بر آدمیان منت نهاد تا اهل ایمان را با آیات نورانی قرآن کریم کرامتی جاودانه بخشد و از ضلالت به نور رهنمون سازد.
لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ
هیئت داوران این مسابقات ضمن تقدیر و سپاس فراوان از سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران و فرهنگ‌سرای قرآن به دلیل آغاز حمایت از جلسات قرآن به عنوان اصیل‌ترین و محوری‌ترین و با سابقه‌ترین رکن آموزش و پرورش قرآنیان در کلان شهر تهران، نکاتی را پیرامون این حرکت مهم و مؤثر اعلام می‌دارد.
هیئت داروان با تکیه بر حدیث متواتر ثقلین قرآن کریم را به عنوان محور اندیشه و عمل جامعه اسلامی و تنها نسخه حیات‌بخش بشریت دانسته و همراهی با تعالیم هادیان و مبینان راستین کلام وحی حضرت معصومین(ع) را ضروری می‌داند.
با توجه به اهمیت جلسات سنتی و هفتگی آموزش قرآن که خاستگاه بی‌بدیل رشد و پرورش قاریان و حافظان و اساتید قرآنی شهر تهران از گذشته تا حال بوده است این مسابقات به عنوان گام اول در حمایت و توجه به این حلقات مقدس و نورانی بوده است و تداوم آن قطعا مورد توقع و مطالبه قرآنیان تهران خواهد بود.
تداوم این حرکت پر برکت با طراحی دقیق، برنامه‌ریزی منسجم وبهره‌گیری از نظرات اساتید پیشکسوت و صاحب‌نظر و خادمان جلسات قرآن با اعتبارات مالی مناسب تحت نظارت یک مجموعه تخصصی مانند فرهنگ‌سرای قران مورد امعان نظر و از درخواست‌های هیئت داوران است.
هیئت داوران بر این باورند که نگاه حمایتی و توجه به جلسات قرآنی باید از باب مساعدت و پشتیبانی برای پویایی و جذابیت بیشتر آنها باشد و نه تصدی‌گری و دخالت در مدیریت و روند آموزشی و اجرایی جلسات، چراکه شاخصه و اهمیت فوق‌العاده این حلقات معنوی همانا مردمی  و غیر وابسته بودن آنها است.
هرچند رشد روزافزون و شتاب باورنکردنی و معجزه‌آسای فعالیت‌های قرآنی از جمله افزایش خارق‌العاده جلسات سنتی قرآنی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به رهبری قائد عظیم الشأن حضرت امام خمینی(ره) و در پی آن با رهبری داهیانه پرچم‌دار حمایت از قرآنیان سرافزار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(دامت برکاته) با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست ولی هیئت داوران اذعان دارند که هنوز از تمام ظرفیت‌های لازم و تخصصی اساتید برای دایر نمودن جلسات قرآن استفاده نشده است و هنوز بسیاری از مساجد بنابر آن روایت «بنی مساجد للقرآن» باید محلی برای آموزش قرآن باشند از این مهم بی‌بهره هستند و هنوز بسیاری از مسئولان ذیربط نسبت به دایر نمودن جلسات قرآن، کمک به جلسات موجود و بالا بردن ظرفیت‌های آنان برای جذب مخاطب بیشتر طرح و برنامه‌ای ندارند، لذا امیداوریم این سازمان با همکاری نهاد‌های دیگر زمینه‌های لازم را برای استفاده از این ظرفیت‌ها فراهم کند.
هیئت داوران در پایان پیشنهاد می‌دهد تا به منظور ساماندهی و اجرای بهینه طرح و برنامه‌های مصوب در راستای حمایت از جلسات قرآنی شهر تهران باتوجه به اراده مدیرت سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران دبیرخانه دائمی این حرکت معنوی و مؤثر در فرهنگ‌سرای قرآن تشکیل و امور مربوطه را ساماندهی بنماید.»

مطالب مرتبط
captcha