سبک زندگی امروزه به هیچ‌وجه پاسخگوی نیاز ما نیست/ به جلسات قرآن و هیئات خانگی توجه شود
کد خبر: 2771322
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵
شهاب مرادی:

سبک زندگی امروزه به هیچ‌وجه پاسخگوی نیاز ما نیست/ به جلسات قرآن و هیئات خانگی توجه شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران با اشاره به ضرورت حمایت و تقویت جلسات خانگی، گفت: کنترل اجتماعی و هویت افراد در جلسات قرآن و هیئت‌های خانگی شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام شهاب مرادی، رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در آیین اختتامیه دومین دوره مسابقات قرآن ویژه جلسات قرآن شهر تهران روزگذشته، هفتم بهمن‌ماه در تالار شهید آوینی فرهنگ‌سرای بهمن برگزار شد به سخنرانی پرداخت.
وی با تأکید بر اینکه رشد مشکلات و معضلات جامعه بیشتر از رشد جمعیت است، بیان کرد: مثلا یکی از مهم‌ترین معضلات جامعه، اعتیاد است که نگران‌کننده نیز است، چنانکه رشد طلاق از رشد ازدواج پیشی گرفته است و همچنین سایر مشکلات در حوزه‌های رفتاری و خلقی با یک شیب خزنده‌ای ایجاد نگرانی می‌کند.
رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه هر فرد خردمند و عاقلی می‌داند که به موازات این مشکلات خانواده در تهدید و خطر است، عنوان کرد: زیرا این معضلات در کنار مشکلاتی که ایجاد می‌کند خود تولید نگرانی می‌کند.

معضلات اجتماعی مخفی‌پذیر نیست
وی افزود: این معضلات اجتماعی جدی است و قابل فراموش کردن و مخفی کردن نیست و ما با آن آشنا هستیم، چون انسان فرهیخته و مطلع و دارای درد اجتماعی هستیم.
مرادی با تأکید بر اینکه اولین چیزی که با این معضلات آسیب می‌بیند دین و رفتار عبادی است، اظهار کرد: سبک زندگی متناسب با امروز نیست و سبک زندگی امروزه نیاز امروز ما را پاسخ نمی‌دهد و اگر اساتید و علما تدبیر نکنند و اقدامات لازم را انجام ندهند دیگران با الگوهای خودشان راه‌حل درست ایجاد می‌کنند.
رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران با توجه به اینکه حل مشکلات و معضلات دنیای امروز ضروری است، اضافه کرد: هنگامی که این‌ها حل نشود، افراد می‌گویند دین سخت است و سراغ دین نمی‌آیند. چنانکه در جاهای مختلف دنیا به دنبال عرفان و دینی بدون تکلیف هستند.
وی با تأکید بر اینکه رشد آسیب‌ها از رشد جمعیت بیشتر است، عنوان کرد: این به معنای این است که ما نفراتی را از دست می‌دهیم. شاید مهم‌ترین سنگر برای حفظ اجتماع از مشکلات اجتماعی، فروپاشی خانواده و برهم خوردن ضوابط اجتماعی که این جامعه را سراپا می‌‌تواند نگه دارد مسجد، توسل به آل بیت و پرورش علاقه نسبت به دین به معنای عمومی و کلی‌اش است.
مرادی تأکید کرد: خانه‌ها بیشترین کارکرد را دارند و این مسابقات به عنوان گام اول است و طی جلساتی که با هیئت داوران این دوره از مسابقات و سایر اساتید قرآنی داشتیم، مواردی که بیان می کنند و چه آنکه در بیانیه این هیئت داوران بیان شده است را پس از بررسی، عملیاتی کنیم و باید به توسعه فعالیت‌های قرآنی براساس اساسنامه این سازمان دست بزنیم.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های زیادی در این باره وجود دارد، گفت: ما حتی فضاهای آموزشی بسیاری داریم چنانکه 800 هزار متر مربع برای این امر در اختیار داریم و اساسنامه مهمترین فعالیت‌های سازمان ما را فعالیت‌های دینی قرار داده است که حمایت از هنر و فرهنگ دینی است.
رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران اظهار کرد: من در مورد هیئت‌های مذهبی احساس خطر می کنم که وقتی شهری کوچک با کمک فرمانداری می‌آیند و هیئتی بزرگ راه می‌اندازند درست است که آن کارکرد خودش را دارد، اما هیچ وقت ویژگی‌های هیئت خانگی را ندارد، چون آدم‌ها در هیئت خانگی همدیگر را می‌شناسند.

هویت افراد در جلسات قرآن و هیئت‌های خانگی شکل می‌گیرد
وی ادامه داد: کنترل اجتماعی و هویت افراد در جلسات قرآن و هیئت‌های خانگی شکل می‌گیرد و برای جمهوری اسلامی ایران جلسات خانگی و هیئت‌های خانگی و گاهی اوقات نیز تلفیق آن دو با هم، دارای اهمیت زیادی است.
مرادی با اشاره به غسل شب عاشورای مرحوم استاد مولایی هنگامی که در بیمارستان بستری بودند، تصریح کرد: در جلسات خانگی استاد و شاگرد هر دو تربیت می‌شوند. استمرار این جلسات خانگی و این جلسه در مسجد هم استاد و هم شاگرد را عاقبت بخیر می‌کند و انسان را مقیم قرآن می‌کند.
رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران با اشاره به رواج نکته فرهنگی نادرست و آن اینکه برای برخی، قرآن برای بالای سر مرده، بالای طاقچه و برای گرفتن بالای سر مسافر است، تصریح کرد: این نیازمند توجه است چون قرآن برای تمام اینها است؛ چرا که قرآن دارای اثر است و هنگامی که مضطرب هستیم و آن را بر روی سینه می‌گذاریم آرامش پیدا می‌کنیم و چنانکه به خطوط قرآن نگاه کنید ثواب دارد.
مرادی با اشاره به اینکه قرآن باید در کنار سجاده نماز باشد تا فرزندانتان آن را یاد بگیرند، ادامه داد: اگر کودکان به قرآن دست زد آن را نترسانید و تصویر خداوند رئوف، رحیم، غفور و حلیم و ... را در ذهن آنان به خدایی لجباز و تلافی کار تبدیل نکنید.
وی با تأکید بر اینکه ریشه‌های قرآن باید در توده مردم باشد و باید قرآن برای عموم مردم در دسترس باشد اضافه کرد: فرهنگ قرآن از زندگی افراد دور شده است و حال آنکه قرآن باید در زندگی افراد باشد تا با آن انس گرفته و فرزندان با آن مأنوس شوند.
مرادی ادامه داد: جلسات قرآن مهم‌ترین پایگاه است که انسان برای سالم ماندن به آن نیاز دارد و جلسات خانگی قرآن تقوا را برای شاگردان و استاد ذخیره می‌کند.
وی در پایان یادآور شد: امیدوارم به آن فرمایش مقام معظم رهبری(دامت برکاته) مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن نایل شویم و سازمان ما هم به سهم خود برای گام نهادن در این راه و رسیدن به این فرمان تلاش می‌کند.

مطالب مرتبط
captcha