نخستین پایتخت تشیع جهان اسلام؛ در تب‌و‌تاب مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 2887074
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴

نخستین پایتخت تشیع جهان اسلام؛ در تب‌و‌تاب مسابقات سراسری قرآن

گروه اندیشه: تبریز، نخستین پایتخت تشیع جهان اسلام این روزها سفره میزبانی بزرگترین رویداد معنوی یعنی برگزاری سی‌ و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم را گسترده و در آستانه برگزاری این مسابقات تب‌و‌تاب دلنشینی این دیار را دربرگرفته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، تبریز، نخستین پایتخت تشیع جهان اسلام این روزها سفره میزبانی بزرگترین رویداد معنوی یعنی برگزاری سی‌ و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم را گسترده و در آستانه برگزاری این مسابقات تب‌و‌تاب دلنشینی این دیار را دربرگرفته است.

استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز از دیرباز به عشق اهل بیت(ع)، شهره خاص و عام بوده و هستند و هنوز هم این ارادت، افتخار مردم این دیار است که به پاس خدمات ارزنده و ارادت بی‌شائبه مردم این سرزمین به اهل بیت(ع)، تبریز به‌عنوان نخستین پایتخت تشیع در جهان اسلام به ثبت میراث معنوی رسیده است.

به نظر می‌رسد، برپایی این مسابقات در شهر اولین‌ها نیز به‌نوعی یادآور احیا و باز‌آفرینى نقش و جایگاه تبریز به‌عنوان نخستین پایتخت تشیع در جهان اسلام باشد که در طول ادوار مختلف این سرزمین، پرچمدار مهد تبلیغ و ترویج  فرهنگ و افکار اسلام ناب محمدی به سراسر منطقه و جهان بوده است.

به هر حال آنچه در این خصوص مهم است اینکه، قرآن کریم کتابی الهی است که تمسک بدان در کنار عترت گرامی نبی مکرم اسلام(ص)، انسان‌ها را در صراط مستقیم حق، کمال و سعادت، نگه داشته و بدینسان در صورت چنگ زدن به این ریسمان محکم الهی است که می‌توان، مانع از بروز هرگونه انحراف و کج‌روی در جامعه اسلامی شد.

نکته حائز اهمیت اینکه، قرآن کتاب معجزه و پیام الهی است که در تمام شئون زندگی انسان‌ها، اعم از اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، علمی و... نظر دارد و هیچ مطلب کوچک و بزرگی از نظرش مخفى نمانده و در صورت تمسک و چنگ زدن به این ریسمان محکم الهی است که انسان‌ها در مسیر درست هدایت می‌شوند. متأسفانه باید یادآور شویم که این کتاب مقدس براى ما به کتابى تبدیل شده که تنها در بعضى اماکن یا مراسم چون سر سفره عقد، مراسم عزا، موقع سفر، اسباب کشى، استخاره و... استفاده مى‌شود و همچنان در مهجوریت است.

لذا به نظر می‌رسد در شرایط امروزی مهمترین مسأله، تکلیف و رسالت متولیان و فعالان عرصه دینی و مذهبی، شناسایی نقاط قوت و ضعف عملکرد فعالان قرآنی، بررسی آسیب‌‌ها و ارایه راهکارهای اجرایی برای حضور بیشتر جامعه قرآنی در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه اسلامی باشد.

بر این اساس تحقق اندیشه‌های معمار بزرگ انقلاب اسلامی و رهنمودهای مقام معظم رهبری درخصوص توسعه فرهنگ قرآنی و تقویت و گسترش انس با قرآن کریم در اقشار مختلف جامعه درگرو عزم ملی است که می‌توان با تدوین و تعیین راهکارها و راهبردها به این امر دست یافت.

همین منظور برای پیشبرد و اجرایی شدن اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای توسعه فرهنگ قرآن در سطح کلان منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی عواملی همچون زمینه‌سازی و پیگیری تحقق رهنمودها و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی، نیازسنجی در امر گسترش آموزش‌های عمومی، توجه جدی به اصل جدایی‌ناپذیری قرآن و اهل بیت(ع) در کلیه فعالیت‌های قرآنی، توسعه مشارکت حداکثری مردم در فعالیت‌های قرآنی، هدایت فرآیندهای آموزشی و پژوهشی قرآن به سمت کاربردی کردن تعالیم قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی، ارزیابی و نظارت بر فعالیت‌های قرآنی، بررسی و بازنگری مأموریت‌ها و وظایف قرآنی دستگاه‌ها و نهادها، جلب مشارکت بخش مردمی و تقویت نقش حمایتی دولت در جهت توسعه فرهنگ قرآنی، شناسایی نیازها، محدودیت‌ها و موانع توسعه فرهنگ قرآنی، تدوین اولویت‌ها و جهت‌گیری‌های کلان بودجه فعالیت‌های قرآنی، تأمین و توسعه منابع انسانی موردنیاز حوزه‌های مختلف امور قرآنی، ایجاد بستر مناسب برای رشد خلاقیت‌های قرآنی، ایجاد بانک اطلاعات قرآنی، تهیه تقویم سالیانه برنامه‌های ملی قرآنی، حمایت از طرح‌های تحقیقاتی، رسانه‌های اطلاع‌رسانی علوم قرآنی، حمایت از فعالیت‌های اشخاص حقیقی و حقوقی در تولید آثار و محصولات قرآنی، نظارت بر انتشار مکتوب و غیرمکتوب آثار قرآنی، تربیت نیروی انسانی متخصص، ساماندهی برگزاری دوره‌های آموزش قرآن، اجرای کرسی تلاوت قرآن، برگزاری همایش هم‌اندیشی حافظان و قاریان، تجلیل از برگزیدگان دوره‌های آموزشی، دوره تربیت‌مربی قرآنی و تدوین سند چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی ضروری به نظر می‌رسد.

سخن آخر اینکه سی‌ و هفتمین دوره سراسری مسابقات قرآن کریم 5 لغایت 11 اسفند‌ماه در شهر تبریز برگزار می‌شود که امیدواریم متولیان این عرصه به اهداف اصلی و تعیین شده خود برسند و موجبات تعالی فرهنگ معنوی و به‌ویژه ترویج فرهنگ سبک زندگی قرآنی در جوامع بشری را فراهم کنند؛ چراکه متأسفانه در سال‌های اخیر این مهم مورد غفلت جوامع اسلامی قرار گرفته و از همه ظرفیت‌های بلامشابه این کتاب الهی نتوانسته‌اند بهره‌ای ببرند، تا جائیکه رهبر معظم انقلاب نتیجه این بی‌مهری و بی‌توجهی به قرآن را بارها گوشزد کرده‌اند.

موسی کاظم‌زاده/ خبرنگار شعبه آذربایجان شرقی

captcha