سودهای کنونی بانکی مصداق بارز رباخواری است/ امید به اسلامی‌شدن بانک‌ها با طرح مجلس
کد خبر: 3172246
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

سودهای کنونی بانکی مصداق بارز رباخواری است/ امید به اسلامی‌شدن بانک‌ها با طرح مجلس

گروه اقتصاد: جعفرزاده‌ایمن‌آبادی به تشریح دلایل ورود مجلس به موضوع سود بانکی پرداخت و اظهار کرد: سودهایی که در شرایط کنونی در نظام بانکی ما وجود دارد مصداق بارز رباخواری است.

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، درباره طرح مجلس برای تعیین سقف برای سود بانکی اظهار کرد: پائین آوردن سود بانکی متناسب با تورم است و مبنایی علمی دارد؛ بنابراین نمی‌توان به صورت دستوری اعلام کرد که می‌‌خواهیم سود بانکی را تک‌رقمی کنیم.

عواقب باز گذاشتن سقف سود بانکی

وی افزود: یکی از اشکالات دولت قبلی این بود که به صورت دستوری در اقتصاد ورود پیدا می‌‌کرد اما سقف سود را می‌توان بست؛ به دلیل اینکه باز گذاشتن سقف سود بانکی مشکلات عدیده‌ای را برای اقتصاد ایجاد می‌کند به این طریق که بنا به اظهار خود بانک‌های خصوصی در جهت جمع‌آوری منابع و اینکه آنها مشغول بنگاه‌داری هستند منابع مردم را جمع کرده و در بنگاه‌های اقتصادی خود استفاده می‌کنند.

جعفرزاده اظهار کرد: چنین وضعیتی امکان ورشکستگی برای بانک‌های دولتی را به همراه دارد و از سوی دیگر همین سود 18 و 20 درصدی کنونی را نمی‌توانیم برای مردم توجیه کنیم و مردم به شدت اعتقاد دارند که بانک‌ها مشغول رباخواری هستند و در آخر هم اعلام کردیم که علما در این زمینه فتوا داده‌اند و آنچه که در بانک‌ها رخ می‌دهد مشکلی ندارد و مسئولیت از ما ساقط است.

دلایل ورود مجلس به تعیین نرخ سود بانکی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: اگر بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که اکنون بانک‌ها با پرداخت سودهای 35 و 40 درصدی مشغول وسوسه کردن مردم هستند. شک نکنید که چنین وضعیتی مصداق بارز رباخواری است؛ بنابراین ما می‌خواهیم به چند دلیل سقف سود بانکی را کنترل کنیم . دلیل اول این است که شائبه رباخواری که در اذهان مردم ایران شکل گرفته است را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

وی افزود: دلیل دوم این است که افزایش نرخ سود، نظام بانکی را دستخوش تغییرات می‌‌کنند و آسیب می‌رسانند و اینها همان دلایلی هستند که مجلس را وادار می‌کند به این قضیه ورود پیدا کند و ای کاش در این زمینه خود بانک مرکزی با جدیت و قاطعیت بیشتری برخورد می‌کرد تا اینکه مجلس بخواهد ورود پیدا کند و متأسفانه یکی از اشکالات کار این است که آنقدر این موضوع را کش می‌دهند تا مجلس ورود پیدا کند.

استراتژی واحد بانک‌ها در صورت تعیین سقف برای سود بانکی

جعفرزاده در پاسخ به این پرسش که سقف منطقی برای سود بانکی باید چه اندازه‌ای باشد؟ اظهار کرد: هرچقدر بتوانیم سقف را پائین بیاوریم به نفع مردم است و در اینصورت تمام بانک‌ها دارای یک استراتژی می‌شوند. بانک‌ها اگر می‌خواهند رقابت کنند باید این رقابت در خدمت بیشتر به مردم و تولید باشد نه در جمع کردن پول مردم و وارد کردن آن به فعالیت‌های تجاری.

نماینده گیلان در خانه ملت ادامه داد: بانک‌ها با این اقدام خود نظام اقتصادی کشور را مختل می کنند و چنین رقابتی، رقابت خوبی برای اقتصاد کشور نیست. رقابتی مناسب است که سودش به تولید برسد و مردم بتوانند به راحتی از تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند و بانک‌ها اعلام کنند تسهیلات با بهره پائین‌تر به مشتریان خود پرداخت می‌کنیم و این مبنای رقابت شود نه این که اعلام کننند سود بیشتری به مشتریان خود پرداخت می‌کنیم تا مدام در پی جذب سپرده‌های آنان باشند.

کمک طرح مجلس به اسلامی شدن بانک‌ها

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح به اسلامی ‌شدن نظام بانکداری کشور کمک می‌کند؟ اظهار کرد: به نظرم کمک بسیاری خواهد کرد. البته برنامه‌های زیادی از جمله اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام گمرکی، اصلاح نظام مالیاتی در دستور کار داشتیم و متأسفانه اینها در دولت قبلی فقط در حد شعار بود و انتظار ما این است که دولت یازدهم به این  موارد ورود پیدا کند و اصلاح نظام بانکی را در دستور کار خود قرار دهد. ما به دلیل اینکه دولت فعلا به این قضیه ورود پیدا نکرده است به شدت دچار مشکل هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این پرسش که این طرح در چه مرحله‌ای است و کی نهایی و مصوب خواهد شد؟ عنوان کرد: بنده گمان نمی‌کنم اگر این طرح خارج از نوبت ارائه شود مورد موافقت قرار گیرد بلکه باید در کنار سایر امور کشور بررسی شود ولی با همه این اوصاف مترصدیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را انجام دهیم.

انجام مراحل کارشناسی و تدوین طرح

وی خاطرنشان کرد: مراحل تدوین این طرح انجام شده و بحث‌های کارشناسی لازم صورت گرفته است و ساعت‌ها با بانک‌ها جلسه گذاشته و استدلال‌های آنها شنیده شده است اما بنده واقعا متعجبم که چرا بانک مرکزی به این قضیه ورود پیدا نکرده است؛ چراکه بنده انتظار نداشتم ما به عنون مجلس مجبور شویم به این قضیه ورود پیدا کنیم.

نماینده گیلان در خانه ملت در پایان عنوان کرد: امضاهای لازم برای این طرح جمع شده است و عده‌ای تأکید داشتند با 50 امضاء خارج از دستور برای تصویب آن اقدام کنیم اما گمان می‌کنم از این موضوع استقبال زیادی صورت نگیرد؛ چراکه آنقدر حاد نیست که نیازمند 50 امضا باشد تا آن را در دستور کار مجلس قرار دهیم.

مطالب مرتبط
captcha