دو پیش‌نیاز افزایش سرمایه بانک‌ها
کد خبر: 3309119
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد:

دو پیش‌نیاز افزایش سرمایه بانک‌ها

گروه اقتصاد: موسوی ‌لارگانی اظهار کرد: بدون پایان دادن به بنگاه‌داری بانک‌ها و دریافت معوقات بانکی، افزایش سرمایه بانک‌ها نتیجه مثبتی برای اقتصاد کشور در پی نخواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی‌ لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به صحبت‌های اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر لزوم افزایش سرمایه بانک‌ها اظهار کرد: به نظر بنده قبل از اینکه ما افزایش سرمایه بانک‌ها را در دستور کار قرار دهیم باید دو کار را انجام دهیم تا این موضوع بتواند کارساز و نتیجه‌بخش باشد.

رسالت بانک‌ها بنگاه‌داری نیست

وی افزود: نکته اول این است که مصوبه مجلس که بانک‌ها را از بنگاه‌داری منع کرده است عملیاتی شود و اگر قرار باشد هزاران میلیارد دیگر هم به سرمایه بانک‌ها اضافه شود و این سرمایه صرف بنگاه‌داری بانک‌ها شود سودی برای تولید و صنعت کشور ندارد؛ چراکه این پول باید در اختیار سرمایه‌گذاران و صنعتگران واقعی قرار بگیرد تا چرخه تولید به حرکت دربیاید.

موسوی لارگانی ادامه داد:  کسی‌که توان اداره یک مجموعه صنعتی و تولیدی را ندارد نباید در این زمینه ورود پیدا کند. رسالت بانک‌های ما، شرکت‌داری و بنگاه‌داری نیست بلکه بانکداری است. پس باید اول این موضوع حل شود تا مردم مطمئن شوند بانک‌ها رسالت بانکداری خود را انجام می‌دهند.

لزوم توجه به حل معضل معوقات بانکی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: نکته دوم این است که مقداری در بحث اخذ معوقات بانکی کوتاهی شده است؛ بدین معنی که اگر این معوقات را دریافت کنند سرمایه عظیمی در اختیار بانک‌ها قرار گرفته و همین امر منجر به افزایش سرمایه آنها می‌شود و می‌توانند سرمایه‌های لازم را در اختیار واحدهای تولیدی و صنعتی قرار دهند.

وی افزود: نباید شرایط به گونه‌ای باشد که این سرمایه به جای اینکه تولید را احیا کرده و منجر به چرخه پول در اقتصاد شود در در موقعیت‌هایی خرج شوند که مدام به معوقات بانکی افزوده شود. زمانی‌که بنده در مجلس هفتم حضور داشتم میزان معوقات 50 هزار میلیارد ریال بود اما اکنون به 105 هزار میلیارد رسیده است و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و معوقات هم مدام اضافه شود هر اقدامی هم برای افزایش سرمایه بانک‌ها انجام دهند نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

مقابله با تحریم‌ها نیازمند افزایش تولید ملی است

نماینده فلاورجان در خانه ملت ادامه داد: اگر این دو اقدام توسط مسئولان مربوطه انجام شد، آنگاه موافقت دولت و مجلس برای افزایش سرمایه بانک‌ها اقدامی مناسب و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری است که مدام بر تحقق اقتصاد مقاومتی تأکید می‌کنند.

موسوی لارگانی خاطرنشان کرد: اکنون در کشور ما 30 در صد چرخه تولیدی فعال است و هنگامی‌‌که چرخه تولید به حرکت دربیاید و مثلا به 80 درصد برسد قطعا علاوه بر رفع نیازهای داخلی، توان صادرات غیرنفتی ما هم بالا می‌رود و به گونه‌ای تحریم‌ها را هم دور می‌زنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: در چنین شرایطی دشمنان، دیگر نمی‌توانند از لحاظ اقتصادی ما را تهدید کنند اما اکنون کشور باید بسیاری از نیازهای خود را از طریق واردات تأمین کنیم و در اینصورت قطعا می‌توانند به ما فشار بیاورند اما اگر تولید ملی افزایش پیدا کند بسیاری از این مشکلات هم برطرف می‌شود.

مطالب مرتبط
captcha