بنگاه‌داری بانک‌ها ناشی از بهره‌های بالای بانکی است/ قصور بانک مرکزی
کد خبر: 3307562
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

بنگاه‌داری بانک‌ها ناشی از بهره‌های بالای بانکی است/ قصور بانک مرکزی

گروه اقتصاد: به گفته منصوری بیدکانی، اگر نرخ بهره به‌گونه‌ای باشد که تسهیلات با نرخ پائین ارائه شود در نتیجه بانک‌ها مجبور می‌شوند این تسهیلات را در اختیار بخش‌های دیگر قرار دهند که آنها فعالیت‌های اقتصادی را انجام دهند.

مجید منصوری بیدکانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به این پرسش که با توجه به تصویب کلیات طرح عملیات بانکداری بدون ربا در جلسه دیروز کمیسیون اقتصادی مجلس، چگونه می‌توان به بنگاه‌داری بانک‌ها در دوران اجرای قانون جدید پایان داد؟ اظهار کرد: اگر قرار باشد بانک‌ها به بنگاه‌داری ادامه ندهند باید موظف شوند که فقط تسهیلات ارائه کنند یا نهایتا در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت کنند اما امروزه مشاهده می‌کنیم که بانک‌ها رأسا وارد حوزه‌های صنعت و معدن و .. شده و با سرمایه مردم برای خود فعالیت اقتصادی انجام می‌د‌هند.

راهکار خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری

وی ادامه داد: به نظرم چنین اقداماتی از جانب بانک‌ها دارای اشکال است و دلیل آن هم به نرخ بهره مربوط است و اگر نرخ بهره به گونه‌ای باشد که تسهیلات با نرخ پائین ارائه شود و بانک‌ها سرمایه‌گذاری هم انجام ندهند، در نتیجه مجبور می‌شوند این تسهیلات را در اختیار بخش‌های دیگر قرار دهند که آنها فعالیت‌های اقتصادی را انجام دهند.

منصوری تأکید کرد: بنابراین باید نرخ بهره را پائین بیاوریم تا این مشکلات رفع شود و نرخ بهره بالا برای خود بانک‌ها هم می‌تواند مشکل ایجاد کند؛ چراکه ممکن است افراد توان پرداخت آن نرخ را هم نداشته باشد، بنابراین باید نرخ بهره‌های بانکی زیر 10 درصد باشد.

فواید خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: با وجود انجام فعالیت تجاری و اقتصادی از جانب بانک‌ها نمی‌توان به رونق تولید امیدوار بود اما در صورتی که این اتفاق رخ دهد، بانک‌ها هم می‌توانند جوابگوی ارباب رجوع خود باشند و هم نیازهای بخش تولید را برآورده کنند.

منصوری در پاسخ به این پرسش که آیا اساسا امکان‌پذیر است که بانک‌ها، بنگاه‌داری و فعالیت تجاری انجام ندهند؟ عنوان کرد: بله امکان‌پذیر است و اکنون در دیگر کشورهای دنیا شرایط به گونه‌ای است که بانک‌ها فعالیت تجاری و بنگاه‌داری انجام نمی‌هند بلکه به انجام فعالیت‌های بانکی مشغولند و در ایران هم تا مدتی قبل وضعیت به همین گونه بود.

قصور بانک مرکزی در برخورد با بنگاه‌داری بانک‌ها

نماینده لنجان در خانه ملت تصریح کرد: زمانی بانک‌های تخصصی همانند بانک صادرات، خود فعالیت‌های مربوط به صادرات را انجام نمی‌دادند و بانک‌های تخصصی دیگر هم به همین شکل عمل می‌کردند اما چند صباحی است که وارد فعالیت‌های تجاری شده‌اند.

منصوری در پایان تأکید کرد: البته این موضوع  تقصیر بانک مرکزی بود که باید از این کار بانک‌ها ممانعت می‌کرد و این کار را انجام نداد ولی اکنون هم این امکان را دارد که نه در کوتاه‌مدت بلکه در بلند‌مدت به بنگاه‌داری بانک‌ها خاتمه دهد.

مطالب مرتبط
captcha