مسئولان اعتقاد راسخی به اقتصاد مقاومتی ندارند/ نیازمند حذف قوانین دست‌وپاگیر هستیم
کد خبر: 3322234
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۷
رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی:

مسئولان اعتقاد راسخی به اقتصاد مقاومتی ندارند/ نیازمند حذف قوانین دست‌وپاگیر هستیم

گروه اقتصاد: به گفته قاضی‌پور، اولین و مهم‌ترین مانع تحقق اقتصاد مقاومتی، بی‌اعتقادی مسئولان به این امر و دومین مانع وجود برخی قوانین، دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و مصوبات هیئت‌وزیران است.

نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع کارگزاران نظام مبنی بر لزوم توجه بیشتر به اقتصاد مقاومتی، به بیان برخی از لوازم تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و اظهار کرد: ابتدا باید دانست که حتی اگر تحریم‌ها هم برداشته شود 10 درصد مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد؛ بدین معنی که تحریم‌ها فقط به میزان 10 درصد بر اقتصاد کشور تأثیرگذار است و حل بقیه مشکلات در گرو اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید داخلی است.

لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی برای غلبه بر توطئه‌های اقتصادی دشمنان

وی ادامه داد: ما حتما برای اینکه اقتصادی پویا و بدون تزلزل داشته و توطئه‌های اقتصادی دشمنان را خنثی کنیم باید اعتقاد راسخ و عملیاتی به اجرای اقتصاد مقاومتی یعنی تکیه به ظرفیت‌های اقتصادی داخلی و تولید ملی داشته باشیم و خواسته مقام معظم رهبری هم همین است و چندین سال است که بر این موضوع تأکید می‌کنند.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته با تأکید بر جهاد اقتصادی و ضرورت تحقق حماسه اقتصادی این هدف را دنبال می‌کنند که شرایطی ایجاد شود تا سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود.

موانع تحقق اقتصاد مقاومتی

قاضی‌پور در پاسخ به این پرسش که چه موانعی بر سر راه تحقق اقتصاد مقاومتی وجود دارد؟ اظهار کرد: اولین و مهم‌ترین مانع این است که مسئولان هنوز اعتقاد راسخ به تحقق اقتصاد مقاومتی ندارند و اگر چنین اعتقادی داشتند هیچکدام از آنها سوار ماشین خارجی نمی‌شدند و دومین مانع این است که برخی قوانین، دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و مصوبات هیئت‌وزیران مانع اجرای اقتصاد مقاومتی است.

نماینده ارومیه در خانه ملت ادامه داد: تحقق اقتصاد مقاومتی دارای لوازمی است و هرگاه شما مشاهده کردید که واردات کالا از دیگر کشورها کاهش پیدا کرده و صادرات افزایش یافته است بدانید که اقتصاد مقاومتی عملیاتی شده است.

لزوم فرهنگ‌سازی برای استفاده از کالاهای داخلی

وی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟ عنوان کرد: این امر در مرحله نخست نیازمند توجه به تولید داخلی است و برای تحقق اقتصاد مقاومتی ابتدا باید فرهنگ‌سازی کرد که مردم به استفاده از کالاهای تولید داخل روی بیاورند و برای این اجناس تبلیغات هم انجام دهند.

قاضی‌پور تأکید کرد: وقتی مسئولان کشور برای ملاقات با رهبر معظم انقلاب با ماشین خارجی به بیت رهبری می‌روند، ایشان این اوضاع و احوال را مشاهده می‌کنند. ایشان می‌دانند که در بهمن‌ماه مصوب شده است که فلان وزات‌خانه‌ها باید از کالاهای داخلی استفاده کنند اما در کنار آن مصوبه نوشته می‌شود که این مصوبه از یکم آذرماه قابل اجراست؛ بنابراین به راحتی کالاهای خارجی وارد کشور شده و به تولید ملی آسیب می‌زند.

لغو تحریم‌ها باعث کنار گذاشتن اقتصاد مقاومتی نمی‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این پرسش که با توجه به در جریان بودن مذاکرات هسته‌ای و احتمال رفع تحریم‌ها، آیا با پایان تحریم‌ها، نیازمند اقتصاد مقاومتی هستیم؟ تأکید کرد: همانگونه که عرض کردم لغو تحریم‌ها به معنای پایان توجه به اقتصاد مقاومتی نیست. اکنون کشوری همانند مصر، تحریم نیست اما اوضاع سیاسی و اقتصادی ما بسیار از آنها بهتر است؛ بنابراین باید به مشکلات داخلی توجه کرده و همه مشکلات اقتصادی را به تحریم‌ها پیوند نزنیم.

مطالب مرتبط
captcha