حوادث امسال مکه بی‌توجهی آل سعود به اداره امور حج را نشان داد
کد خبر: 3377456
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵
امام جمعه اهل سنت کویته در گفت‌و‌گو با ایکنا:

حوادث امسال مکه بی‌توجهی آل سعود به اداره امور حج را نشان داد

شعب خارجی: مولانا عطاء الرحمن گفت: بروز حوادث پی در پی در مراسم مناسک حج امسال نشان داد که مقامات عربستان توجه جدی به اداره حج ندارند.

مولانا عطاء الرحمن، امام جمعه اهل سنت کویته پاکستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه تاکنون حادثه‌ای مانند حادثه تلخ و تأسف‌بار منا سابقه نداشته است، گفت: حادثه منا برای امت اسلام مصیبت عظیم و دلخراشی بود و دل هر انسانی اعم از زن و مرد و پیر و جوان را به درد آورد و اندوهناک کرد.

وی افزود: «شهر مقدس مکه و مقامات مقدسه مربوط به ملت خاصی نیست؛ چنانچه در صدر اسلام خلیفه دوم حضرت عمر(رضی‌الله عنه) تأکید می‌کرد که کسی در مکه دیوار بلند نسازد تا مهاجران اگر شب هنگام آمدند بتوانند در صحن منزل آنها استراحت و سکونت کنند».

اندیشمند معروف پاکستانی اظهار کرد: متأسفانه مشاهده می‌شود که در عربستان نیز مانند بعضی دیگر از کشورهای اسلامی، فقط شهروندان آمریکایی و اروپایی ارزش دارند و فقط از آن‌ها صیانت می‌شود و شهروندان دیگر کشورها مورد اهانت قرار می‌گیرند.

تحلیلگر امور سیاسی پاکستان بیان کرد: متأسفانه با وجود بهره‌مندی از امکانات و تکنولوژی‌های پیشرفته برای اداره امور حج، بروز حوادث پی در پی در مراسم مناسک حج امسال بیانگر آن است که مقامات عربستان توجه جدی به اداره حج ندارند.

عطاء الرحمن بیان کرد: امیدوارم که حادثه منا، درسی باشد و مسلمانان برای اداره حرمین شریفین فکری اساسی کنند و در نهایت این مکان مقدس مکان امن واقعی باشد.

وی با بیان اینکه باید به حفظ جان حجاج اهمیت داده شود، افزود : این عذر قابل قبول نیست که در این حادثه دلخراش، اوامر طبیعی را مقصر بدانیم و مثلا بگویم که به‌علت طوفان جرثقیل روی حجاج افتاد و این مسئله امری اتفاقی بود.

برگزاری سمینار بین‌المللی با حضور کشور‌های اسلامی برای اداره امور حج

امام جمعه اهل سنت کویته پاکستان گفت: این حادثه غم‌انگیز پیام دیگری نیز دارد و آن این است که باید برای اداره امور حج سمینار بین‌المللی در عربستان یا ایران برگزار شود و در آن  نظرات و پیشنهادات اندیشمندان اسلامی خواسته شود تا در آینده شاهد این‌گونه حوادث نباشیم.

وی ضمن درخواست همکاری از کشورهای اسلامی برای برگزاری هرچه بهتر مراسم مناسک حج و جلوگیری از بروز چنین حوادثی، اظهار کرد: دولت عربستان باید از همکاری کشورهای اسلامی استقبال کند و آن را بپذیرد.

تحلیلگر امور سیاسی پاکستان با اشاره به حملات دولت عربستان به کشور یمن، عنوان کرد: بمباران یک کشور اسلامی توسط کشور اسلامی دیگر قابل قبول نیست و بدون تردید این جنگ با توطئه و فشار صھیونیست‌ها صورت گرفته است که برای حل این موضوع باید کشوری مانند ایران پیش‌قدم شود و با نقشی که در مسائل جهان اسلام دارد موجب مستحکم‌تر شدن روابط و برادری کشور‌های اسلامی و شکست دشمنان اسلام شود.

امام جمعه اهل سنت کویته در ادامه با تقدیر و تمجید از بصیرت سیاسی آیت‌الله‌العظمی علی خامنه‌ای(مدظله العالی)، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و با اشاره به نقش ایشان در جهان اسلام، گفت: بدون شک ایشان از کسانی هستند که در مسائل اسلامی حرف اول را می‌زنند.

مطالب مرتبط
captcha