سازمان بین‌المللی اداره حرمین شریفین تشکیل شود
کد خبر: 3374050
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
رهبر جنبش شیعیان نیجریه در واکنش به حادثه منا؛

سازمان بین‌المللی اداره حرمین شریفین تشکیل شود

شعب خارجی: شیخ ابراهیم زکزاکی بر خروج تولیت حج از دست حکام سعودی و تشکیل سازمانی بین‌المللی متشکل از کشورهای اسلامی برای اداره حرمین شریفین تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از رایزنی فرهنگی کشورمان در نیجریه، در پی حادثه منا رسانه‌ها و شخصیت‌های دینی و فرهنگی نیجریه واکنش‌های متفاوتی نسبت به این حادثه نشان دادند، در ذیل نگاهی به این واکنش‌ها خواهیم داشت.

تا روز یکشنبه، پنجم مهرماه فقط خبر فوت سه تن از حجاج نیجریه (رهبر شناخته شده دینی‌، روزنامه‌نگار ارشد نیجریه و پزشک امدادرسان کمیسیون حج) در مطبوعات این کشور درج شد و هیچ خبری از تعداد فوت‌شدگان مخابره نشد.

روزنامه‌های نیجریه روز دوشنبه، ششم مهرماه، تعداد کشته‌شدگان در حادثه منا را 56 نفر و مصدومان را 65 نفر اعلام کرده و مفقودین را نیز به ده‌ها نفر تخمین زدند.

محمد بوهاری، رئیس‌جمهور نیجریه روز دوشنبه با صدور فرمانی به سفیر کشورش در عربستان و کمیسیون ملی حج نیجریه و بخش پلیس مهاجرت، خواهان رسیدگی فوری به وضعیت حجاج نیجریایی شد.

شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش شیعیان نیجریه نیز با حضور در منزل خانواده مرحومه بلقیس یوسف که در منا فوت شده است، ضمن تسلیت به خانواده این روزنامه‌نگار شهیر، نکات مهمی را به خبرنگاران یادآور شد.

از جمله تأکیدات وی خروج تولیت حج از دست حکام سعودی و تشکیل سازمانی بین‌المللی متشکل از کشورهای مسلمان برای اداره حرمین شریفین بود.

وی اظهار کرده است که بی‌کفایتی خاندان سعود در حج امسال و سال‌های قبل برای همه کشورهای اسلامی محرز است.

عبداللطیف سلیمان از نیروهای فعال فرهنگی نزدیک به شیعه و از علاقه‌مندان انقلاب اسلامی روز دوشنبه با حضور در برنامه زنده تلویزیون ای آی تی نیجریه (تلویزیون مستقل آفریقا) به بحث و بررسی حادثه منا پرداخت. وی در این برنامه، آل سعود را عامل به‌وجود آمدن حادثه غمناک منا معرفی کرد و از رهبران مسلمانان جهان خواست برای جلوگیری از تکرار حوادثی که ناشی از بی‌کفایتی دولت عربستان است طرح و برنامه‌ای ارائه دهند.

بسیاری از برنامه‌های رادیویی روز دوشنبه اختصاص به موضوع منا داشته و مخاطبان با ابراز همدردی با بازماندگان خواهان پاسخ‌گویی دولت عربستان به این حادثه شده‌اند.

مطالب مرتبط
captcha