خداوندِ صمد، عماد همه انسان‌ها است
کد خبر: 3517823
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
پای تفسير آيت‌الله شفيعی/ 12

خداوندِ صمد، عماد همه انسان‌ها است

گروه فعالیت‌های قرآنی: آیت‌الله شفیعی در جلسه تفسیر سوره توحید گفت: كلمه صمد به معنای بی‌نیازی است كه به معنای پناه و عماد همه انسان‌ها است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، آیت‌الله سیدعلی شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در جلسه دوازدهم سومین دوره تفسیر قرآن كه شامگاه گذشته 4 مردادماه تشكیل شد در ادامه تفسیر سوره توحید گفت: در جلسه گذشته درباره آيه «قل هوالله احد» بيان شد، با توجه به اينكه اين سوره در پاسخ به پرسش يهود از نسب و صفات خداوند نازل شد، با «قل» آغاز شده است؛ چراكه خداوند متعال در قرآن كريم با یهود و نصارا به طور مستقیم سخن نمی‌گوید.

آيت​الله شفيعی ادامه داد: در معنای احد نيز گفته شد خداوند احد است؛ یعنی هیچ کس در کنار خداوند وجود ندارد. «الله الصمد» نيز به اين معنا است كه خداوند تکیه‌گاه همه است؛ صمد كسی است كه معتمد و پشتوانه تمام عالم و آدم است.

مؤلف كتاب بيان و تبيان در علوم قرآن در بيان ادامه تفسير سوره با اشاره به آيه «لَمْ یلِدْ و لم يولد»، اظهار كرد: «لَمْ یلِدْ» یعنی خداوند متولد نشده چون با ذات قدیم سازگاری ندارد و تولد برای موجودات مادی است خدا ماده نیست. «وَلَمْ یولَدْ» خداوند از هیچ‌کس متولد نشده است.

وی بیان كرد: «كُفُوًا أَحَدٌ» هیچ مثل و مانندی برای خداوند وجود ندارد؛ برخی تفسیر عامیانه کرده‌اند که خداوند چون کسی را تولد نمی‌کند یعنی همسر ندارد و کفوا را هم تفسیر کرده‌اند که این درست نیست؛ علامه طباطبایی می‌فرماید: «این تفسیر معنایی سست و بی‌پایه است.»

آیت‌الله شفیعی عنوان كرد: فلاسفه گفته‌اند خاصیت زاییدن تجزیه است؛ فرزندی که از مادر متولد می‌شود تجزیه می‌شود و خداوند اهل تجزیه و جزء جزء شدن نیست اما چون مردم آن روز این مفاهیم را نمی‌فهمیدند خداوند با بیانی صحبت می‌کنند که بفهمند.


مطالب مرتبط
captcha