عبادت خدا، نماز و زکات؛ سه اصل اساسی دین قَیِم
کد خبر: 3527233
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
پای تفسیر قرآن آیت‌الله شفیعی/35

عبادت خدا، نماز و زکات؛ سه اصل اساسی دین قَیِم

گروه فعالیت‌های قرآنی: آیت‌الله شفیعی ظهار کرد: بنابر آیات سوره «بینه»، دین قیم دینی است که سه اصل داشته باشد؛ یکی عبادت خدا که اصل و اساس دین است؛ یکی دیگر برپای داشتن نماز و دیگری پرداخت زکات است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، آیت‌الله سید علی شفیعی، در سی و پنجمین جلسه تفسیر خود که شب گذشته 12 شهریورماه برگزار شد، با اشاره به فرا رسیدن ماه ذی الحجه گفت: امشب شب اول ماه ذی‌الحجه است که یکی از ماه‌های حرام است. در دهه اول شب‌ها بین نماز مغرب و عشاء نماز «و واعدنا» خوانده می‌شود که در روایت آمده کسی که در این ده شب این نماز را بخواند، در ثواب حج با حجاج شریک خواهد شد.

وی اظهار کرد: بنابراین برای ما که دستمان از حج کوتاه است؛ مخصوصاً امسال که شرارت عربستان سعودی وهابی راه را بر حجاج ایران بستند، خواندن این نماز بسیار ارزش دارد. همچنین روز اول از ماه ذی‌الحجه سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه(س) در سال دوم هجری است؛ از این جهت متبرک است.

آیت‌الله شفیعی در ادامه سخنان خود به بیان تفسبر سوره «بینه» پرداخت و گفت: این سوره، سوره نود و هشتم قرآن کریم است و فرموده‌اند به حسب نزول، سوره صدم نازل شده بر پیغمبر(ص) است. سوره «بینه» دارای 8 آیه، 95 کلمه و 435 حرف است. این سوره در قرآن پس از سوره قدر قرار گرفته است.

مؤلف کتاب بیان و تبیان در علوم قرآن ادامه داد: با توجه به اینکه در این سوره از اهل کتاب(یهود و نصارا) سخن گفته است، گفته‌اند این سوره مدنی به شمار می‌رود چون اهل کتاب و مسائل یهود و نصارا مربوط به زمانی است که پیامبر(ص) به مدینه آمدند.

وی با اشاره به آیه نخست سوره؛ «لَمْ يَكُنِ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ مُنْفَكِّينَ حَتَّى تَأْتِيَهُمُ الْبَيِّنَةُ» گفت: آیه می‌فرماید: اهل کتاب و مشرکین از شرک و کفر خود جدا نبودند تا وقتی که «بینه» آمد. آن‌گاه که بینه آمد از شرک و کفر خود فاصله گرفتند اما وارد اسلام نشدند؛ بلکه به گونه‌ای دیگر سیاست‌های ضد اسلام خود را آغاز کردند.

آیت‌الله شفیعی ادامه داد: حال مقصود از «بینه» چیست؟ همه مفسران چه شیعی و چه سنی نوشته‌اند مقصود از «بینه» وجود اقدس پیغمبر خدا(ص) است؛ خود خداوند در آیه دوم این کلمه را تفسیر کرده است: «رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ يَتْلُو صُحُفًا مُطَهَّرَةً » پیامبری از سوی خدا آمد و قرآنی آورد که شامل صحف قبلی می‌شود؛ یعنی حقایق تورات و انجیل را نیز در برمی‌گیرد. بنابراین اهل کتاب و مشرکان باید ایمان بیاورند اما از کفر خود جدا نشدند.

این عالم دینی گفت: فرمود:‌ «فِيهَا كُتُبٌ قَيِّمَةٌ » در این صحف مطهره که همه در قرآن گنجانیده شده است نوشته‌های ارزشمند و احکام قطعی و مسلمی وجود دارد. در ادامه فرمود: «وَمَا تَفَرَّقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَةُ » اهل کتاب متفرق و پراکنده نشدند، مگر بعد از آنکه «بینه» خداوندی آمد. بایستی همه آنها زیر سایه این بینه که وجود مقدس پیغمبر(ص) است؛ جمع می‌شدند؛ اما بنای اختلاف و دشمنی گذاشتند.

آیت‌الله شفیعی افزود: «وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ» یهود و نصاراو مشرکان مأموریت نیافتند مگر اینکه خدا را عبادت کنند؛ عبادت خدا در فطرت همگان است؛ بنابراین پیامبر خدا(ص) آمد تا موجودیت فطری آنها را آشکار کند و اینها به عبادت خدا بپردازند: «مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ» دین را برای خدا خالص کنند و به حق و حقیقت متمایل شوند، و نماز را برپا می‌دارند و زکات بپردازند. دین قیم این است.

مؤلف کتاب بیان و تبیان در علوم قرآن اظهار کرد: بنابر آیات این سوره، دین قیم دینی است که سه اصل داشته باشد؛ یکی عبادت خدا که اصل و اساس دین است؛ یکی دیگر برپای داشتن نماز و دیگری پرداخت زکات است.

وی در پایان گفت: یهود و نصارا و مشرکان با وجود این مخالفت کردند و اسلام فطری و اصیل انسانی را نپذیرفتند. از این رو سوره در ادامه می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أُولَئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ» کفار و مشرکان در آتش جهنم هستند چون فطرت و غریزه‌های اصیل بشری را نپذیرفتند.

مطالب مرتبط
captcha