تقوای الهی در عمل ثابت می‌شود
کد خبر: 3527567
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
پای تفسير قرآن آيت‌الله شفيعی/36

تقوای الهی در عمل ثابت می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: آيت‌الله شفيعی در تفسير سوره «بينه» اظهار كرد: امروز همه می‌گویند از خداوند می‌ترسیم اما اینها در عمل باید ثابت شود؛ چنانچه انسان عمل صالح داشته باشد و از اعمال غیر صالح دوری كند، راست گفته است.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) از خوزستان، آیت‌الله سیدعلی شفیعی در سی و ششمين جلسه تفسير كه شب گذشته 13 شهريورماه برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره بینه با بيان اينكه قسمت دوم این سوره مبارکه بسيار مهم است، گفت: خداوند در ادامه اين سوره فرمود:«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ»: به درستی که کسانی که ایمان آورده‌اند و اعمال صاحل انجام داده باشند بهترین خلق هستند.

وی گفت: «جَزَاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ» پاداش اینها در نزد پروردگار بهشت‌هایی است که در آنجا مستقر شوند. امروز همه می‌گویند از خداوند می‌ترسیم اما اینها در عمل باید ثابت شود؛ چنانچه انسان عمل صالح داشته باشد و از اعمال غیر صالح دوری كند، راست گفته است.

آيت‌الله شفيعی با بيان اينكه روایاتی درباره این آیات در كتب روایی نقل شده است، گفت: مطابق اين روايات «خیر البریه» محمد و آل محمد(ص) هستند. در برخی ديگر از روایات آمده است که «خیر البریه» علی بن ابیطالب(ع) است و در برخی دیگر از روايات گفته شده است «خیر البریه» حضرت علی(ع) و شيعيان ایشان هستند.

مؤلف كتاب بيان و تبيان در علوم قرآن ادامه داد: همه اینها روایات امیدبخشی در تفسیر این سوره است که توسط کتب اهل سنت نقل شده است. در اینجا برخی از مفسران آیه‌اي از تورات نقل کرده‌ و معتقدند در تورات آیه‌ای است که تفسیرش به پیغمبر(ص) و اهل بیت(ع) ایشان بازمی‌گردد.

وی افزد: تابعیت اهل بیت(ع) تنها در قرآن و کتب شیعه و سنی نیامده؛ بلکه در دیگر کتب نیز آمده است. در انجیل نام پیامبر(ص) با لفظ پارقلیطا آمده که معنی عربی آن احمد(ص) است. در تورات یهود نيز در باب هفدهم آیه‌ای وجود دارد كه درباره پیغمبر(ص) و جانشینان ایشان است. در تورات از پیامبر(ص) با عنوان مادماد یا مودمود ياد شده که ترجمه آن به عربی محمد(ص) است. در این آیه از تورات کلمه‌ای آمده است که خوانده می‌شود و ترجمه آن 12 است که اشاره به 12 جانشین ییغمبر آخرالزمان(ص) است.

آيت‌الله شفيعی در ادامه به بيان رواياتی در تفسير «خير البريه» پرداخت و گفت: از عايشه نقل شده است كه از پيامبرخدا(ص) سؤال كرد: ای رسول خدا(ص) اکرم الخلق خدا چه کسانی هستند؟ فرمود: ای عایشه آيا این آیه را نخوانده‌ای: «الذین آمنو و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریه»؟ وقتی به روایات مراجعه می‌کنیم می‌فهمیم این «خیر البریه» چه کسانی هستند.

اين عالم دينی اظهار كرد: روایت ديگری در اين ارتباط وجود دارد كه باز از اهل سنت نقل شده است؛ ابن عساکر از جابربن عبدالله انصاری نقل می‌کند: ما در خدمت پیامبر(ص) بودیم که حضرت علی(ع) وارد شد، در این هنگام پیامبر(ص) فرمود: «قسم به خدایی که جانم به دست اوست، این شخص -حضرت علی(ع)- و پیروان او کسانی هستند که در روز قیامت به حوض و رستگاری می‌رسند». در این هنگام این آیه نازل شد: « ِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ»: کسانی که ایمان آورده و اعمال صالحه به جای آورده باشند، خیر البریه هستند.

آيت‌الله شفيعی اظهار كرد: با این فرمایش پیامبر(ص) اصحاب ايشان هنگامی که حضرت علی(ع) می‌آمد می‌گفتند: «خیرالبریه» آمد؛ چون قرآن «خیرالبریه» را معین کرده است. روایت دیگری نیز وجود دارد که از ابن سعید نقل شده است. در اين روايت پیامبر(ص) فرمود: «خیر البریه» علی بن ابیطالب(ع) است.

مؤلف كتاب بيان و تبيان در علوم قرآن در پايان گفت: بنابراین با توجه به روايات نقل شده منظور از «خیر البریه» در این آیه حضرت علی(ع) و شیعیان ایشان هستند.

مطالب مرتبط
captcha