اساتید قرآنی مباحث روانشناسی را مدنظر قرار دهند+ صوت و عکس
کد خبر: 3544176
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲

اساتید قرآنی مباحث روانشناسی را مدنظر قرار دهند+ صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: کامران زمان‌نامیان، قاری ممتاز و حافظ کل قرآن کریم با بیان اینکه حفظ قرآن به دو بخش «حفظ» و «قرآن» تقسیم می‌شود، اظهار کرد: حفظ، بخشی است که به رشته‌های پزشکی و روانشناسی مرتبط است و کسی که می‌خواهد در این مقوله نظر بدهد و حافظان را هدایت کند، باید به مسائل آناتومی و فیزیولوژی مغز آشنایی داشته باشد.

استاد حفظ قرآن، متفاوت از استاد قرآن+صوت و عکس

به گزارش  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،  جلسه قرآن کامران زمان‌نامیان، قاری ممتاز و حافظ کل قرآن کریم و دارای دکترای تخصصی روانشناسی، شب گذشته 16 آبان‌ماه، از ساعت 19 تا 21 در مسجد جامع نارمک واقع در میدان هفت حوض، خیابان سمنگان برگزار شد.

این جلسه قرآن که به مدت 7 سال است در این مسجد، برگزار می‌شود، با تلاوت کامران زمان‌نامیان آغاز شد. زمان نامیان، که از شاگردان رئوف، حجت‌الاسلام والمسلمین سعدی و جوادی، از اساتید مشهد است، با وجود کسالت(سرماخوردگی)، آیاتی از ادامه درس جلسه را تلاوت کرد.

در ادامه، اعضای جلسه به تلاوت آیات ادامه درس جلسه و ارائه تلاوت‌های تقلیدی پرداختند.

زمان‌نامیان، در تحلیل تلاوت یکی از اعضای جلسه به مبحث انواع صوت اشاره کرد و گفت: اغلب صداهای ما، باریتون(توسط) است؛ صدای بعضی قاریان، چپ کوک است که پرده‌های بالا و زیر را راحت‌تر می‌خوانند و صدای بعضی قاریان، راست کوک است که پرده‌های پائین و بم را راحت‌تر می‌توانند اجرا کنند.

 استاد حفظ قرآن، متفاوت از استاد قرآن+صوت و عکس

همچنین، زمان‌نامیان که خود حافظ کل قرآن کریم است، در تحلیل ارائه حفظ یکی از اعضای جلسه گفت: مهمترین بخش حفظ قرآن، حسن حفظ است. بعضی اوقات، حسن حفظ حافظ، خیلی خوب است و در شرایط مطلوبی است؛ اما خود حافظ، گاهی حسن حفظ را به مخاطره می‌اندازد. مثلاً صدا را بالا می‌اندازد و در طول تلاوت، بیشتر حواسش به اینست که مبادا صدا خارج شود و یا دچار فالش شود و این کار، بخشی از ذهن ما را درگیر می‌کند.

زمان‌نامیان در ادامه تصریح کرد: حفظ قرآن به دوبخش تقسیم می‌شود: 1- بخش حفظ 2- بخش قرآن. حفظ، بخشی است که به رشته‌های پزشکی و روانشناسی مرتبط است. کسی که می‌خواهد، در این مقوله نظر بدهد و حافظان را هدایت کند، باید به مسائل آناتومی و فیزیولوژی مغز آشنایی داشته باشد؛ کارکرد‌های مختلف لوب‌های مغز را بشناسد، که کدام لوب‌ها در تثبیت تصاویر و اصوات نقش دارند.

وی در ادامه بیان کرد: به همین دلیل چون اساتید قرآن با این مسائل آشنایی ندارند، نسخه‌هایی که می‌دهند، به بخشی از حافظه حافظ، آسیب می‌زند.

استاد حفظ قرآن، متفاوت از استاد قرآن+صوت و عکس

زمان‌نامیان در ادامه به اصطلاحی از روان‌شناسان، در تقویت جوانان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: روانشناسان، اصطلاحی بنام تقویت دارند، که هرجا باشد، انسان را رشد می‌دهد. اما متأسفانه، ما بیشتر از تنبیه استفاده می‌کنیم.

این حافظ قرآن به بیان نظرات اساتید درباره تلاوت قرآن کریم پرداخت و گفت: در میان اساتید قرآن کریم، درباره تلاوت قرآن دو نظر وجود دارد: برخی معتقدند که تلاوت قاری، باید کاملاً شناسنامه‌دار باشد بعضی از اساتید معتقدند که نیازی به شناسنامه نیست و تلاوت قرآن، باید متناسب با فضای آیات در نغمه خاص خود باشد.

استاد حفظ قرآن، متفاوت از استاد قرآن+صوت و عکس

حسن ختام این جلسه قرآن، تلاوت امیر برخورداری، قاری ممتاز کشوری بود که آیاتی از کلام الله مجید را به سبک استاد راغب مصطفی غلوش تلاوت کرد و مورد تشویق زمان‌نامیان و حاضران در جلسه قرار گرفت.

استاد حفظ قرآن، متفاوت از استاد قرآن+صوت و عکس

زمان‌نامیان در پایان جلسه، در مصاحبه با خبرنگار ایکنا به سایت www.zarzyabi.ir خود اشاره کرد و گفت: در این سایت خدمات روانشناسی و قرآنی ارائه می‌شود و تاکنون بسیاری از قاریان ممتاز و کشوری از این سایت، بهره برده‌اند.

در پایان، تلاوت کامران زمان‌نامیان و امیر برخورداری در این جلسه قرآن ارائه می‌شود.

 کامران زمان‌نامیان

کد

دریافت

امیربرخورداری

کد

دریافت

مطالب مرتبط
captcha