تک‌روی مهم‌ترین آفت تبلیغ دین است/ مبلغان دچار توهم «من می‌توانم» شده‌اند
کد خبر: 3580429
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
روش‌های تبلیغ دین توسط پیامبر(ص)/5

تک‌روی مهم‌ترین آفت تبلیغ دین است/ مبلغان دچار توهم «من می‌توانم» شده‌اند

گروه معارف: یک محقق و پژوهشگر قرآنی، تک‌روی را مهم‌ترین آفت در راه تبلیغ دین عنوان کرد و گفت: علت اینکه پیامبر(ص) توانست چنان تحول عظیمی ایجاد کند، آن بود که گروه تشکیل داد اما غالب مبلغان امروزی دنبال کار جمعی نیستند و به‌صورت فردی اقدام می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به دنبال طرح موضوع بررسی روش‌های تبلیغ دین توسط پیامبر(ص)، خبرگزاری ایکنا گفت‌وگوهایی را با محمود یزدانی، ‌پژوهشگر و محقق قرآنی انجام داد.
به گفته وی، پیامبر(ص) برای تبلیغ دین ۱۰ اقدام انجام می‌دادند که امروزه ما فقط یک مورد آن را انجام می‌دهیم؛ همین دوری از سبک تبلیغی پیامبر(ص) باعث شده که نتوانیم در امر تبلیغ دین موفق باشیم.
در نوشتار اول به بیان اولین تفاوت کار تبلیغ توسط پیامبر(ص) با مبلغان امروزی پرداختیم و گفته شد: پیامبر(ص) به دنبال اقامه دین بود اما غالب مبلغان امروزی، صرفاً دنبال بیان معارف دینی هستند.
در نوشتار دوم گفتیم که پیامبر(ص) برای اقامه دین، یکی از اقداماتی که انجام می‌داد این بود که خودش سراغ مردم می‌رفت درحالیکه غالب مبلغان امروزی در مسجد و پای منبر، مطالبی را برای مردم بیان می‌کنند و کاری به آن‌ها که پای منبر نیستند ندارند.
در نوشتار سوم، اینکه پیامبر(ص) با مردم ارتباط صمیمانه برقرار می کردند، از اصلی‌ترین دلایل موفقیت پیامبر(ص) در امر تبلیغ دین عنوان شد  و در نوشتار چهارم گفتیم، پیامبر نه تنها خودش با مردم ارتباط صمیمی برقرار می‌کرد بلکه مردم را هم با صمیمی می‌کرد.
در این نوشتار، یکی دیگر از تفاو‌ت‌های کار پیامبر(ص) با مبلغان امروزی را بیان می‌کنیم.

محمود یزدانی، محقق و پژوهشگر قرآنی، با بیان اینکه غالب مبلغان امروزی دنبال کار جمعی نیستند و به صورت فردی اقدام می‌کنند، گفت: بسیاری از مبلغان ما دچار توهم «من می‌توانم» شده‌اند در حالی که پیامبر ما این توهم را نداشت و چون می‌دانست به تنهایی نمی‌تواند کار تبلیغ دین را انجام دهد به دنبال تشکیل گروه و امت واحده بود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در جامعه ما ربا، مفاسد اجتماعی و بی حجابی زیاد شده است، افزود: سخنرانان و مبلغان، مدام سخنرانی می‌کنند و مفاسد را گوشزد می‌کنند اما باز هم این آسیب‌ها ادامه دارد و سخنرانی‌ها تقریبا بی نتیجه است این بدان جهت است که ما هیچ‌وقت به تنهایی نمی‌توانیم با مفاسد مقابله کنیم اما با تشکیل گروه می‌توانیم این کار را انجام دهیم، هر فردی هم که نگرشش، اقامه دین باشد، به این نتیجه می‌رسد که به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) تشکیل امت واحده می‌داد که توانست در امر تبلیغ دین موفق باشد، اظهار کرد: امت واحده کل افراد یک شهر و یا روستا نیستند بلکه همان افراد در دسترس را امت واحده می‌گوییم علاوه بر این در امت واحده، کمیت مهم نیست بلکه هماهنگی اعضا با یکدیگر، کیفیت و خروجی تبلیغ مهم است.
پروژه هر مسلمان یک مبلغ را شروع کنیم
مؤلف کتاب «مثل پیامبر تبلیغ کنیم» علت اینکه مبلغان دنبال کار جمعی نیستند را خوش‌بینی زیاد نسبت به توانمندی خود و بدبینی زیاد نسبت به توانمندی دیگران عنوان کرد و ادامه داد: پیامبر(ص) در تبلیغ دین هر مسلمان را یک مبلغ می‌دید اما این نگاه در نهادهای تبلیغی ما نیست؛ ما نهایتا هر روحانی را یک مبلغ می‌دانیم و اصلا در اینکه آیا هر مسلمان می‌تواند یک مبلغ باشد، شک داریم.
یزدانی با تاکید بر اینکه ما باید همانند پروژه مبارزه با بی‌سوادی، پروژه هر مسلمان یک مبلغ را شروع کنیم، گفت: وقتی در تبلیغ دین، هر روحانی را یک مبلغ می‌بینیم در واقع پروژه را خیلی کوچک دیده‌ایم چرا که هر مسلمان می‌تواند یک مبلغ باشد.
وی با اشاره به آیه 61 سوره توبه «وَمِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَيَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَرَحْمَةٌ لِلَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ؛ و از ايشان كسانى هستند كه پيامبر را آزار مى‏‌دهند و مى‏‌گويند او زودباور است بگو گوش خوبى براى شماست به خدا ايمان دارد و [سخن] مؤمنان را باور مى‌كند و براى كسانى از شما كه ايمان آورده‏‌اند رحمتى است و كسانى كه پيامبر خدا را آزار مى ‏رسانند عذابى پر درد [در پيش] خواهند داشت» گفت: خداوند در این آیه دو ویژگی يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ را در مورد پیامبر بیان می‌کند یعنی می‌گوید پیامبر کسی است که هم ایمان به خدا دارد و هم به توانمندی مومنین اعتقاد دارد و در آخر از رَحْمَةٌ لِلَّذِينَ آمَنُوا سخن می‌گوید.
یزدانی ادامه داد: پیامبر چون به توانمندی مومنین اعتقاد داشت آن‌ها را درگیر کار می‌کرد یعنی جدا از اینکه پشتش به خدا گرم بود به مردم هم اعتقاد داشت اما در حال حاضر می‌بینیم که مبلغان ما یومن بالله هستند اما یومن للمومنین نیستند.
«يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ» بودن؛ علت موفقیت پیامبر(ص) و امام خمینی(ره)
وی افزود: وقتی از شهید مطهری در مورد امام پرسیدند، مطهری گفت: در امام خمینی(ره) چهار ویژگی را دیدم؛ «آمن به هدفه»، «آمن به سبیله»، «آمن بقومه»، «آمن بربّه» یعنی امام را دیدم در حالی که به هدفش ایمان داشت به راهش و به ربش هم ایمان داشت و مسئله بعدی اینکه به مردم کوچه و خیابان هم ایمان داشت و معتقد بود با همین مردم می‌تواند حکومت را عوض کنند.
وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) پروژه هر ایرانی یک انقلابی را باور داشت لذا حتی سربازان شاه را هم باور داشت اما بسیاری از روحانیان و مبلغان ما پروژه هر مسلمان یک مبلغ را باور ندارند.
مؤلف کتاب «مثل پیامبر تبلیغ کنیم» به ذکر خاطره‌ای از یک فرد بهائی مسلمان شده پرداخت و با بیان اینکه این فرد معتقد بود، مسلمانان در تبلیغ دین کوتاهی می‌کنند، اذعان کرد: اگر می‌شد پروژه تبلیغ دین را به صهیونیست‌ها، بهائیت یا ژاپن بسپاریم، ظرف 5 سال تعداد شیعیان را چندین برابر می‌کردند اما خودمان در این مسیر کوتاهی می‌کنیم و قابلیت‌هایی که داریم را نادیده می‌گیریم.
وی افزود: ما هیچ‌وقت فکر نمی‌کنیم یک فرد مسجدی عادی می‌تواند یک مبلغ باشد علتش هم این است که یومن للمومنین نیستیم در حالی که ادیان دیگر این کار را انجام می‌دهند.
این محقق و پژوهشگر قرآنی تصریح کرد: در حال حاضر با یک تهاجم فرهنگی روبه‌رو هستیم و نوعی ناامیدی یا خودباختگی در نیروهای انقلابی رخ داده است؛ عده‌ای تقریبا به استیصال رسیده‌اند و می‌پرسند آیا واقعا می‌توانیم در برابر این تهاجمات ایستادگی کنیم. 
قدرت اعجازآمیز «گروه»
یزدانی در پاسخ به این استیصال، به گروه 40 نفره‌ای که سیدجمال‌الدین اسدآبادی در مصر تشکیل داد، اشاره کرد و گفت: این 40 نفر، 17 ماده برای خودشان گذاشتند و خود را ملزم کردند که در طول یک ماه تمام این 17 کار را انجام دهند از جمله این 17 اقدامات، تلاوت قرآن، اقامه نماز جماعت، امر به معروف و نهی از منکر، دعوت غیر مسلمانان به اسلام، کمک به فقرا، صله رحم، کمک به درماندگان، گذشت، خوش‌خلقی و ... بود، بعد از یک ماه اینقدر نتیجه کار این گروه گسترده و وسیع بود و چنان در تبلیغ و گسترش اسلام موفق بودند که مستشار مالی انگلیس در مصر گزارشی به لندن داد و گفت: اعلام خطر می‌کنم؛ اگر یک سال انجمن وطنی مصر به ریاست سید جمال‌الدین اسدآبادی ادامه پیدا کند برای ما تهدید جدی خواهد بود و این گروه بهترین شاهد است بر توانایی محیر العقول مسلمانان که در 13 قرن قبل در مدت کوتاهی بر ثلث کشورهای جهان تسلط یافتند.
وی با بیان اینکه اگر مفهوم گروه به معنی واقعی را درک کنیم آن وقت متوجه می‌شویم که تغییر دنیا با 313 نفر  امکانپذیر خواهد بود، افزود: گروه به معنی واقعی کلمه، قدرت اعجاز آمیزی دارد.
وی، تک‌روی را مهمترین آفت دین ما عنوان کرد و گفت: اینکه مساجد ما هیچ ارتباطی با هم ندارند یک آفت بزرگ است و علت اینکه پیامبر توانست در آن دوران، تحول عظیمی را ایجاد کند این بود که گروه تشکیل داد.
captcha