آغاز بهار با دیدار عیدانه جامعه قرآنی در ایکنا/ برپایی چندین مسابقه بین‌المللی
کد خبر: 3585058
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۹
گزارشی از اهم رویدادهای قرآنی بهار 95؛

آغاز بهار با دیدار عیدانه جامعه قرآنی در ایکنا/ برپایی چندین مسابقه بین‌المللی

گروه فعالیت‌های قرآنی: فصل بهار سالی که گذشت همراه با برنامه‌های متنوع قرآنی چون دید و بازدید عیدانه جامعه قرآنی، انتصابات جدید در دستگاه‌های مختلف، تغییر نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان و برگزاری سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران همراه بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، فصل بهار سال 1395 با برنامه‌های متنوع و متعدد قرآنی از دید و بازدید نورزی جامعه قرآنی تا برپایی چندین مسابقه بین‌المللی و انتصاب‌های جدید در برخی از دستگاه‌های قرآنی کشور همراه بود.
دیدار نوروزی جامعه قرآنی در ایکنا
اولین هفته فصل کاری و رسمی بهار طبق روال چندین ساله این خبرگزاری با دید و بازدید عیدانه جامعه قرآنی به میزبانی ایکنا همراه بود که طی آن پیشکسوتان،‌ اساتید، مدیران، هنرمندان و خادمان قرآنی کشورمان به بیان برخی از خاطرات خود طی سال‌ها فعالیت قرآنی شان پرداختند.
طی این جلسه در خصوص توجه ویژه به اولویت‌های قرآنی در سال جدید، توجه به تربیت در کنار آموزش، اهتمام به فعالیت‌های قرآنی، آثار ارتباط مداوم قرآن‌آموزان با قرآن و توجه به جلسات سنتی قرآن مطالبی ارائه شد.
انتصابات جدید سازمان دارالقرآن در نخستین هفته کاری95
یکی دیگر از مهم‌ترین رویدادهای این فصل تغییرات و جابه‌جایی مدیران و معاونت‌های سازمان دارالقرآن الکریم بود که بر این اساس «احمد حاجی شریف» که تا پیش از این معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن الکریم بوده در پست معاونت اداری و پشتیبانی با سازمان دارالقران همکاری می‌کند و «احمد زرنگار» که عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما است به عنوان سرپرست معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم معرفی شده است. این تغییرات محدود به این یک مورد نشد و شامل برخی بخش‌های دیگر نیز شد.
ابلاغ دستورالعمل اجرایی مسابقات سراسری قرآن در سال ۹۵
در ابتدای سالی که گذشت و پس از مدت‌ها انتظار متسابقان سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن بالاخره دستورالعمل اجرایی آن در سال ۹۵ ابلاغ شد که در آن علاوه بر اعلام زمانبندی برگزاری این دوره از مسابقات، جدول رشته‌ها، زمان برگزاری مسابقات در بخش بانوان و آقایان، جدول معافیت‌های مرحله‌ای رتبه‌داران و سایر موارد تشریح شده است که بر اساس این دستورالعمل اطلاع‌رسانی و تبلیغات مسابقات در سطح استان‌ها از نیمه فروردین‌ماه تا زمان برگزاری ادامه داشت و ثبت نام مرحله شهرستانی نیز از ۱۴ فروردین تا ۱۱ اردیبهشت‌ماه 95 ادامه داشت. همچنین در این دستورالعمل نحوه ثبت نام در این مسابقات نیز اطلاع‌رسانی شد که بر همین اساس ثبت نام برای حضور در این مسابقات از سه طریق سایت رسمی مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به نشانی QURANIRAN.IR،‌ مراجعه حضوری به ادارات اوقاف و امور خیریه و یا از طریق سامانه پیامکی موجود در سایت صورت گرفت.
تغییر نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان
نماینده کشورمان در اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان که تا پیش از این سعید علی‌اکبری بود تغییر کرد و «عبدالغفور جوهرچی» به‌عنوان نماینده کشورمان در این مسابقات حضور یافت. با توجه به اینکه قبل از این، این حافظ کل قرآن به‌عنوان نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه انتخاب شده بود و نیز با توجه به اینکه یک حافظ در یک سال نمی‌تواند در دو رقابت بین‌المللی حضور داشته باشد، وی از مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان انصراف داد. بر این اساس نفر دوم آزمون انتخابی که «عبدالغفور جوهرچی» بود، به‌عنوان نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان انتخاب شد که حائز رتبه برتر این مسابقات نیز شد.
«یک کتاب، یک امت»؛ شعار سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن
سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در سال 95 با شعار «یک کتاب، یک امت» از ۲۲ تا 28 اردیبهشت‌ماه برگزار شد که طی آن هفتمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی برپا شد که طبق گفته معصومه فرزانه، دبیر همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی این همایش در همین سال به شکل بین‌المللی برگزار شد.
رویکردهای شبکه قرآن سیما در سالی که گذشت
طبق اعلام حجت‌الاسلام موسوی، مدیر سابق شبکه قرآن و معارف سیما بیان شد که رویکرد این برنامه‌ها در سال 95 به گونه‌ای بود که برنامه‌های تولیدی این شبکه با مسائل مبتلا به جامعه در زمینه‌های گوناگون فکری، اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی گره خورد.
تبیین برنامه و افق پنج ساله قرآنی بسیج تهران بزرگ
طی برپایی بیست و پنجمین نشست مسئولان قرآن و عترت نواحی و اقشار تخصصی بسیج تهران بزرگ که در بهار سال 95 به میزبانی ناحیه مقاومت بسیج ابوذر تشکل شد، برنامه و افق پنج ساله قرآنی بسیج تهران بزرگ و نیز سیاست‌ها و برنامه‌هایی که در سال ۹۵ باید اجرا می‌شد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
همچنین طی این جلسه در خصوص تقسیم کارهای بین سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ، نواحی بسیج و پایگاه‌ها و نیز کارهایی که هر کدام از آنها باید به تفکیک انجام شود، بحث شد. از دیگر موارد بیان شده در این جلسه در خصوص واگذاری مسئولیت کارگروه مردمی سی‌وسومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران به بسیج تهران بزرگ بود.
برپایی مسابقات قرآن کویت و اردن
اعزام نمایندگان ایران در رشته قرائت و حفظ به مسابقات بین‌المللی قرآن کویت از دیگر رویدادهای فصل بهار 95 بود که براین اساس، ابراهیم فلاح تبسم‌ چهره به عنوان نماینده ایران در رشته قرائت و محمد محمودی به عنوان نماینده ایران در رشته حفظ به کویت اعزام شدند. همچنین سما بابایی، حافظ کل قرآن نیز به کشور اردن اعزام شد و رتبه اول را کسب کرد.
برگزاری مرحله استانی سی و چهارمین مسابقات دانش‌آموزی
مرحله استانی سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران در بخش دختران و پسران طی اواخر فروردین‌ماه و اوایل اردیبهشت‌ماه 95 در رشته‌های قرائت، ترتيل، حفظ عمومي، اذان، مداحی، نهج‌البلاغه، صحيفه سجاديه، مفاهيم و تفسير، احكام، انشای نماز برگزار شد.
همچنین مرحله کشوری سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی تابستان ۹۵ به میزبانی شهرهای مشهد و همدان برگزار شد.
امضای تفاهم‌نامه قرآنی بین دو دستگاه
همچنین طی اواخر فروردین‌ماه تفاهم‌نامه همکاری سازمان دارالقرآن الکریم و دانشگاه پیام نور امضا شد. مشارکت در توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه دانشگاهیان دانشگاه پیام نور با طراحی و اجرای فعالیت‌های «آموزشی»، «تبلیغی»، «پژوهشی» و «قرآنی» توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی و آموزه‌های انسان‌ساز آن با رویکردهای «آموزشی- تربیتی»، «تبلیغی- ترویجی» و «علمی- پژوهشی» و شناسایی و پرورش استعدادهای قرآنی در بین جامعه دانشگاهیان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور از جمله مهم‌ترین مفاد این تفاهم‌نامه بود. متن این تفاهم‌نامه را می‌توانید اینجا بخوانید.
تغییرات مدیریتی در شبکه قرآن طی سال 95
طی مراسمی که با حضور مدیران شبکه قرآن سیما برگزار شد، احکامی از سوی حجت‌الاسلام موسوی، مدیر سابق شبکه قرآن، مدیران جدید گروه‌های آموزش و محافل - مسابقات شبکه قرآن سیما منصوب شدند. بر همین اساس احکام جدید سرپرستی گروه‌های برنامه‌ساز آموزش و محافل- مسابقات این شبکه به آقایان ضیاءآذری و باقرزاده ابلاغ شد.
برپایی دومین نشت همدلی مدیران قرآنی کشور/ تأکید بر ایجاد شعب رادیو قرآن در دنیا
دومین نشست همدلی مدیران قرآنی کشور،۲۹ فروردین‌ماه 95 با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن‌ الکریم، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، مجتبی ایزدی، قائم مقام شبکه قرآن سیما و برخی دیگر مدیران و چهره‌های قرآنی کشور از جمله احمد حاجی‌شریف، محمد‌مهدی بحرالعلوم، محمد انجم‌شعاع، رحیم خاکی، احمد ابوالقاسمی، عرفانی‌نسب و ... به میزبانی رادیو قرآن برگزار شد.
طی آن ضمن تشریح عملکرد این شبکه رادیویی، بر ایجاد شعب آن در ۵۰ نقطه جهان تأکید شد. حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این نشست گفت: شایسته است شبکه رادیویی قرآن در ۵۰ نقطه جهان شعبه داشته باشد، چرا که کشورهای مختلف آسیایی و آفریقایی به چنین شبکه‌ای احتیاج دارند و رادیو قرآن باید تجربه انباشته شده خود را در اختیار دیگر نقاط جهان قرار دهد و برنامه‌های خود را به زبان‌های مختلف منتقل کند؛ چرا که آنها مشتاقانه منتظر صدای قرآنی هستند.
اعلام جزئیات طرح «شوق تلاوت 2» دربهار ۹۵
براساس اعلام حسین مقدم‌کیا، دبیر اجرایی طرح تلاوت قرآن، گفت: زمان اجرای شوق تلاوت ۲ با همفکری مجریان و ستاد مقرر شد ستاد رقابت‌های شوق تلاوت از خردادماه سال جاری تشکیل شود و از ۱۸ خردادماه تا یکم مردادماه زمان ثبت نام و تبلیغات این طرح انجام شد و همچنین ۱۰ تا ۳۱ شهریورماه مرحله مقدماتی و از تاریخ ۱۰ تا ۲۰ آبان‌ماه مرحله نیمه نهایی و ۱۰ تا ۱۵ بهمن‌ماه مرحله نهایی در شوق تلاوت ۲ برنامه‌ریزی و انجام شد.
رد یک پیشنهاد قرآنی در مجلس
در ابتدای سال 95 و در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۵، هیئت رئیسه مجلس از طرح پیشنهاد اختصاص نیم‌درصد از اعتبارات شرکت‌ها و مؤسسات دولتی غیر زیان‌ده به طرح تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم به دلیل مخالفت با اصل ۴۷ قانون اساسی ممانعت کرد. مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی پیشنهادات مربوط به لایحه بودجه ۱۳۹۵ پیشنهاد لاله افتخاری، رئیس سابق فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در رابطه با اختصاص اعتبار برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم را مورد بررسی قرار داد که در نهایت این پیشنهاد رد شد.
برگزاری المپیاد قرآنی دانشگاه علوم و معارف
روز ۳۰ فروردین‌ماه 95 مرحله نهایی بخش کتبی چهاردهمین المپیاد قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به صورت همزمان در دانشکده‌های علوم قرآنی سراسر کشور برگزار شد. بنابر این گزارش در این آزمون هزار و 100 دانشجوی دانشکده‌های علوم قرآنی سراسر کشور حضور یافتند و در هر رشته به ۳۰ سؤال چهارگزینه‌ای و همچنین ۲ سوال تشریحی در نظر گرفته شده پاسخ دادند.
برگزاری مرحله کشوری بخش شفاهی چهاردهمین المپیاد قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم از ۱۲ تا 16 اردیبهشت‌ماه در شهر قم برگزار شد.این مسابقات در بخش شفاهی شامل حفظ کل قرآن کریم، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ پنج جزء، حفظ سه جزء، قرائت تحقیق و قرائت ترتیل در سه بخش دانشجویان، کارکنان در سالن همایش مجتمع آموزشی امامزاده سیدعلی(ع) شهر قم برگزار شد.
نتایج نمایندگان ایران در مسابقات قرآن کویت
«ابراهیم فلاح تبسم‌چهره»، نماینده ایران در رشته قرائت هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن «جایزه کویت»، رتبه سوم این رشته از رقابت‌ها را کسب کرد. نمایندگان بیش از ۵۵ کشور اسلامی و نیز کشورهایی که دارای اقلیت‌ مسلمان هستند، در این رقابت‌ها حضور داشتند. این مسابقات که از ۲۵ فروردین‌ماه آغاز شد تا اول اردیبهشت‌ماه ادامه داشت، نفرات برتر با حضور «صباح احمد جابر صباح»، امیر کویت تجلیل شدند. همچنین «محمد محمودی»، نماینده کشورمان در رشته حفظ کل قرآن به روایت حفص از عاصم این مسابقات نتوانست رتبه‌ای را کسب کند.
تجلیل از برترین دستگاه های قرآنی
طی هفته‌ای که گذشت، محمد انجم‌شعاع، رئیس هیئت پایش از دستگاه‌های قرآنی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به ماهیت و اینکه پایش سال ۹۴ هفته‌های اخیر به پایان رسیده است، اعلام کرد که دستگاه‌های برگزیده طی ماه مبارک رمضان تکریم می‌شوند.
وی با تأکید بر اینکه ادامه پایش‌ها در سال ۹۴ در هفته‌های اخیر پایان یافته است، افزود: در سال ۹۴ بر اساس شاخص‌های توافق شده خبرگان و کارشناسان امر، کار پایش را انجام داد‌یم،‌ بنابراین در سال ۹۵ نیز قبل از ورود به پایش، شاخص‌های نظارت و ارزیابی را تقدیم شورای توسعه خواهیم کرد تا مورد بررسی قرار بگیرد. بنابراین در سال ۹۵ تمامی فراگردهای نظارت و پایش پس از تصویب شاخص‌های نظارت و ارزیابی در شورا صورت خواهد گرفت.
مسابقات قرآن مالزی
پنجاه و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی از دیگر مهم‌ترین رویدادهای قرآنی فصل بهار بود که طی آن سیدمصطفی حسینی، به عنوان نماینده ایران در رشته قرائت این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی حضور داشت که رتبه نخست این دوره از مسابقات را کسب کرد.
اختتامیه بیستمین دوره مسابقات مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن
مراسم اختتامیه بیستمین دوره مسابقات مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم از دیگر رویدادهای قرآنی بهاری که گذشت بود که مراسم اختتامیه این مسابقات به منظور تجلیل از مبتهلان و گروه‌های تواشیح این دوره در دو بخش بانوان و آقایان برگزار شد.
برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن در مصلای امام خمینی(ره)
طی بهار 95 و تصمیم مأخوذه از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقرر شد بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «نهضت فهم قرآن» از هفتم تا ۲۲ ماه مبارک رمضان در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.
آیین افتتاحیه این نمایشگاه با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت، نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و جمعی از فعالان و مدیران قرآنی کشورمان در مصلی امام خمینی(ره) همراه بود که در بخشی از این برنامه علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز می‌توان ادعا کرد بزرگ‌ترین خلأ جامعه مسلمان مهجور ماندن آموزه‌های انسان‌ساز قرآن کریم است، گفت: باید بدانیم که آموزه‌های عملی قرآن در جامعه کم‌رنگ شده، توصیه‌های قرآنی بیشتر رنگ تزیینی به خود گرفته و در عمل نهادینه نشده‌اند.
برپایی سی و سومین مسابقات بین‌المللی قرآن و نخستین مسابقات روشندلان
سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با حضور ۵۷ قاری، ۵۷ حافظ به همراه نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان با حضور ۱۶ حافظ کل روشندل از پنج قاره جهان به صورت همزمان در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.
که طی سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران حامد ولیزاده، از جمهوری اسلامی ایران رتبه اول رشته قرائت، مجتبی فردفانی از جمهوری اسلامی ایران رتبه اول رشته حفظ و عبدالغفور جوهرچی نیز از کشورمان، رتبه اول رشته حفظ کل مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان را به دست آوردند.
مراسم اختتامیه سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن سه‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت‌ماه در شبستان مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد که در این مراسم از رتبه‌های اول تا پنجم در رشته‌های قرائت و حفظ کل تجلیل شد.
دیدار متسابقین، داوران و دست‌اندرکاران مسابقات قرآن با رهبر معظم انقلاب
متسابقین سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن و نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان به همراه داوران، اساتید و دست‌اندرکاران این دوره از مسابقات با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند که طی آن نفرات اول این مسابقات به تلاوت در محضر رهبر معظم انقلاب پرداختند.
تجلیل از ۲۱ بانوی فعال قرآنی ایران و جهان
در هفتمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی که اردیبهشت ماه، در مصلای امام خمینی(ره) و در حاشیه سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار شد از ۲۱ بانوی فعال قرآنی ایرانی و و ۹ بانوی فعال قرآنی جهان اسلام در رشته‌های مختلف تجلیل به عمل آمد.
این همایش با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، شهین دخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور، معصومه فرزانه، مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه و برخی مسئولان امور بانوان برگزار شد.
برگزاری مسابقات مشترک حفظ قرآن ارتش‌های ایران و عمان
همزمان با برگزاری سی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن و نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان، هفتمین دوره مسابقات مشترک حفظ قرآن کریم ارتش‌های ایران و عمان نیز در تهران برگزار شد. در این دوره از مسابقات که به میزبانی ناجا  برپا شد، ۳۲ نفر از حافظان قرآن حضور داشتند که ۱۶ حافظ از کشور عمان و ۱۶ حافظ از منتخبان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بودند. این تعداد شرکت‌کننده از ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هستند.
یادآور می‌شود، این مسابقات در رشته‌های حفظ 6، 10 و 18 جزء و حفظ کل قرآن کریم با حضور داوران امیر آقایی، محمدرضا پورزرگری، رحیم خاکی، علی‌اکبر ملک‌شاهی و محمد خواجوی برپا شد.
اظهار معاون رئیس جمهور در مورد بودجه تحصیل حفاظ قرآن
مهم ترین رویدادهای اولین هفته خردادماه سال ۹۵ با اظهارات سخنگوی دولت در مورد بودجه حمایت از تحصیل رایگان حافظان قرآن کریم همراه بود. در این روز محمدباقر نوبخت، معاون ریئس جمهور در پاسخ به برخی سؤالات خبرنگار ایکنا در مورد این بودجه، گفت: با توجه به اهمیت موضوع، می‌توانیم از ردیف‌های مختلف، کمک‌هایی در این زمینه داشته باشیم.
اعلام نتایج مسابقات قرآن شوق تلاوت
نتایج نخستین مسابقات شوق تلاوت که در اسفند‌ماه سال ۹۴ به مدت یک هفته در کربلای معلی برگزار شده بود، در آخرین ماه فصل بهار 95 اعلام شد و بر اساس آن نفرات برگزیده چهار رشته این مسابقات اعلام شد، در رشته استاد منشاوی، رضا گلستانی رتبه اول را به دست آورد، در رشته استاد شحات، علیرضا جاوید، در رشته استاد مصطفی اسماعیل، ابوالفضل زاهد مقدم و در رشته استاد عبدالباسط نیز سیدمحمدجواد هاشمی حائز رتبه های اول شدند که مقرر شد برگزیدگان این مسابقات قبل از ماه مبارک رمضان برای اجرای برنامه به هندوستان اعزام شوند که این امر محقق نشد. برای اطلاع از نتایج اینجا کلیک کنید.
برپایی گردهمایی سه روزه مسئولان دارالقرآن های آموزش و پرورش
روزهای پنجم و ششم خردادماه گردهمایی مدیران مراکز دارالقرآن‌‌های آموزش و پرورش کشور با حضور علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، سیدعلی سرابی، مهدی قره‌شیخلو، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، از مسئولان قرآنی کشور برگزار شد.
که در حاشیه این گردهمایی، نشست تخصصی مسئولان قرآنی کشور برگزار شد. در بخشی از این نشست، مهدی قره شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، در سخنانی گفت: مقام معظم رهبری بر روی بحث فرهنگ خیلی تاکید دارند و اخیرا نیز بحث جهاد کبیر را مطرح کردندکه ما نیز در حوزه قرآنی نیاز به جهاد داریم و باید جهادگونه کار کنیم و بتوانیم استفاده حداکثری از امکانات را داشته باشیم.
همچنین سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن نیز در این نشست طی سخنانی با اشاره به اینکه این شورا به دنبال تربیت و استفاده از ظرفیت نخبگان قرآنی آموزش و پرورش است، اظهار کرد: ظرفیت آموزش و پرورش بزرگ‎ترین، مهم‎ترین و حساس‎ترین ظرفیت کشور است و فعالیت‌های علمی، مهارتی و تربیتی که در آموزش و پرورش پیگیری می‌شود از مهم‎ترین بخش فعالیت‌های کشور به شمار می‌آیند.
برگزاری مسابقات قرآن شرکت ملی گاز
نهمین دوره مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه شرکت ملی گاز ایران با حضور ۲۱۰ نفر در ساختمان مرکزی این شرکت برگزار شد. این مسابقات در رشته‌های مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه، حفظ تخصصی، موضوعی، قرائت تحقیق و ترتیل، ترجمه، صحیح‌خوانی، اذان ویژه کارکنان مرد به صورت کتبی و شفاهی با حضور ۲۱۰ متسابق برپا شد.
ظهر دلنشین استاد علیمردانی در ایکنا
ظهر دلنشین استاد یحیی علیمردانی، استاد و پیشکسوت قرآنی طی دهه دوم خردادماه به میزانی خبرگزاری ایکنا برگزار شد.  در ظهر دلنشین استاد یحیی علیمردانی، عباس سلیمی، هادی فروزان، محسن مظاهری از اساتید و پیشکسوتان قرآنی، همسر، فرزندان، خانواده و شاگردان فعلی و قدیمی استاد علیمردانی حضور داشتند و در این جلسه که منظور بزرگداشت استاد علیمردانی برگزار شده بود یاد و خاطره مرحوم استاد مولایی نیز گرامی داشته شد.  
عباس سلیمی، استاد و پیشکسوت قرآنی که استاد علیمردانی را نخستین استاد قرآن خود می‌داند در بخشی از این نشست اظهار کرد: کسانی که طی این سال‌ها در مسابقات کشوری و بین‌المللی قرآن رتبه‌هایی را به دست آورده‌اند با واسطه یا بی‌واسطه از محضر استاد علیمردانی استفاده کرده‌اند.
همچنین، هادی فروزان، پیشکسوت قرآنی و از شاگردان استاد علیمردانی در این نشست اظهار کرد: از زمانی که به استاد علیمردانی ارادت پیدا کردم و به خدمت ایشان رسیدم در چهره ایشان فقط معنویت دیدم و معنویت ایشان در ذهن من از تلاوتشان بیشتر بود. برخی اساتید آن وجهه لازم را ندارند یا اگر دارند ضعیف است اما این وجهه معنویت در استاد علیمردانی به صورت قوی، شاخص و شفاف احساس می‌شود.
یحیی علیمردانی، استاد و پیشکسوت قرآنی نیز در این جلسه اظهار کرد: از سال ۱۳۲۵ در خدمت قرآن بوده‌ام و هدفم این بود که قرآن را قرائت کنم و مفاهیم و معانی قرآن را یاد بگیرم؛ اگر حدیثی را می‌شنیدم سعی می‌کردم خود را با آن وفق دهم و هیچگاه قصد خودنمایی نداشته‌ام بلکه تمامی این کارها برای خدا بوده است.
مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.
برگزاری محفل انس با قرآن در محضر مقام معظم رهبری
در روز که مصادف با طلیعه ما مبارک رمضان نیز شده بود، جامعه قرآنی کشورمان با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) محفل انس با قرآن را در محضر مقام معظم رهبری برگزار کردند. در این محفل نورانی که آکنده از عطر و معنویت قرآن بود، هشت نفر از حافظان، قاریان و اساتید قرآنی از سراسر کشور آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کردند و گروه‌های جمع خوانی نیز اجرای برنامه داشتند.
مقام معظم رهبری نیز در پایان این محفل نورانی طی سخنانی تأکید کردند: اگر معانی بلند قرآن با زبان روز، برای انسان‌ها بیان شود، قطعاً تاثیرگذاری بالایی خواهد داشت و زمینه‌ساز پیشرفت واقعی بشریت خواهد شد، زیرا عزت، قدرت، رفاه مادی، تعالی معنوی، گسترش فکر و عقیده، و شادی و آرامش روحی درگرو عمل به قرآن است.
سومین دوره مسابقات قرآن سازمان بازنشستگی
آغاز سومین دوره مسابقات قرآن ویژه بازنشستگان و کارکنان سازمان بازنشستگی و شرکت‌های تابعه و خانواده‌های آنها در دو بخش بانوان و آقایان نیز اواخر خردادماه در سالن پیامبر اعظم(ص) برگزار شد. این مسابقات با حضور هزار و ۶۰۰ متسابق در بخش‌های شفاهی، کتبی، هنری و ادبی و فضای مجازی و در رشته‌های مختلف قرآنی برپا شد. همچنین مراسم اختتامیه آن نیز اول تیرماه همزمان با نیمه ماه مبارک رمضان و ولادت امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد.
انتخاب برترین قاریان در طرح «تلاوت محبوب»
آغاز طرح «تلاوت محبوب» از سوی خبرگزاری ایکنا از خردادماه 95  از دیگر رویدادهای قرآنی فصل بهار است که این طرح همزمان با ماه مبارک رمضان در راستای ترویج فرهنگ استماع تلاوت قرآن کریم در میان اقشار مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان کشورمان و نیز توجه به تحقق مطالبات مقام معظم رهبری به ویژه در آخرین دیدارشان با جامعه قرآنی مبنی بر تشکیل جلساتی صرفا برای استماع قرآن، همچنین با توجه به بُعد بین‌المللی این خبرگزاری اجرا شد.
این طرح در دور اول اجرا، پنج تلاوت از برترین تلاوت‌های پنج قاری بین‌المللی کشورمان را برگزیده است که شامل تلاوت‌های احمد ابوالقاسمی، محمدرضا پورزرگری‌، حمید شاکرنژاد و منصور قصری‌زاده بود. علاقه‌مندان پس از شنیدن این تلاوت‌ها، می‌توانستند تلاوت محبوب خود را انتخاب کنند. طرح تلاوت محبوب از ۲۵ خردادماه آغاز شده است.
این طرح در پنج دوره بین ۲۵ قاری بین‌المللی کشورمان اجرا ‌شد و در دور نهایی بین پنج راه یافته به فینال، رقابت شکل گرفته و به منتخب برتر، تندیس تلاوت محبوب از سوی خبرگزاری ایکنا اهدا خواهد شد. این رقابت در میان مخاطبان ایکنا در سراسر جهان و در ۱۶ زبان زنده دنیا برگزار می‌شود.
حضور نمایندگان ایران در مسابقات قرآن ترکیه
مهدی غلام‌نژاد، قاری و سعید علی‌اکبری، روشندل حافظ کل قرآن کریم، نمایندگان اعزامی جمهوری اسلامی ایران به مسابقات بین‌المللی قرآن ترکیه بودند که طی آن «مهدی غلام‌نژاد» رتبه چهارم رشته قرائت مسابقات بین‌المللی ترکیه را کسب کرد.
captcha