اقباشاوی: تلویزیون ظرفیت مناسبی برای اشاعه فرهنگ دفاع مقدس دارد/ ورود اسپانسر تیشه به ریشه معنا
کد خبر: 3751365
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۶
نگاه سینمای دفاع مقدس به خاطر سرخ لاله‌ها/ 7

اقباشاوی: تلویزیون ظرفیت مناسبی برای اشاعه فرهنگ دفاع مقدس دارد/ ورود اسپانسر تیشه به ریشه معنا

گروه هنر ــ کارگردان فیلم سینمایی «تاج محل» گفت: به دلیل ظرفیت‌هایی که تلویزیون نسبت به سینما دارد من این رسانه را برای پرداختن به موضوعات دفاع مقدس مناسب‌تر می‌دانم.

دانش اقباشاوی، کارگردان سینما و تلویزیون، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه تلویزیون ظرفیت بالاتری برای پرداختن به موضوعات دفاع مقدس دارد اظهار کرد: بعد از فیلم سینمایی «هیهات» تلویزیون را برای ادامه کارم انتخاب کردم، زیرا مخاطبی که این رسانه دارد به هیچ وجه قابل مقایسه با سینما نیست.  برای همین سریالی شش قسمتی با عنوان «نامه آخر» را جلوی دوربین بردم. محوریت این کار صبر و ایثار مادران شهداست. خوشبختانه این مجموعه با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شد به‌ نحوی که در پخش اول شبکه یک آن را پخش کرد و در بازپخش شبکه سه آن را روی آنتن فرستاد.

وی افزود: درباره ظرفیت‌های تلویزیون دو دیدگاه را می‌توان در نظر گرفت. نکته اول اینکه که تلویزیون ذاتاً از مخاطب گسترده‌تری برخوردار است. این ویژگی منحصر به تلویزیون ایران نیست و در عموم کشورها مخاطبان تلویزیون بیشترند، این در حالی است که در بسیاری از شهرها هنوز سالن‌های سینمایی وجود ندارد. پس مخاطب سینما فقط محدود به شهرهایی خاص است، در صورتی‌ که در دورافتاده‌ترین مناطق هم تلویزیون وجود دارد.

این کارگردان ادامه داد:  نکته دوم به امکانات و تجربه‌ای مربوط می‌شود که سیما در اختیار دارد. این امر باعث شده که تلویزیون قدرت بیشتری برای را ورود به موضوعات گوناگون داشته باشد، در حالی که در هنر هفتم تولیدکنندگان بخش خصوصی مجبورند برای بازگشت سرمایه خود به تولید آثار کمدی یا اجتماعی دست بزنند تا سرمایه آن‌ها بازگردد، ولی در تلویزیون این دغدغه وجود ندارد.

کارگردان فیلم «تاج محل» درباره محدودیت‌هایی که خطوط قرمز ایجاد می‌کند اظهار کرد: در تلویزیون برخی پرداخت‌های ارزشی ظاهر شعاری به خود گرفته، اما این مزیت را تماماً منوط به شرایط موجود نمی‌دانم، بلکه درصدی از مشکل به این امر برمی‌گردد که نویسندگان و سازندگان چندان اهل جدل کردن نیستند تا برای اثری که می‌خواهند تولید کنند بهترین کیفیت را برگزینند، برای همین ساده‌ترین مسیر را، که همان نگاه ساکن است، در اثر خود به کار می‌بندند تا بدون دردسر کاری را که به آن‌ها محول شده انجام دهند.

اقباشاوی اضافه کرد: معضل دیگری که باعث می‌شود کارهای تلویزیون گاه سطحی شود به ظرفیت‌های این رسانه بازمی‌گردد. منظور اینکه از داشتن مخاطب وسیع این رسانه به عنوان امتیاز نام بردیم، اما این پتانسیل برای مدیران نتایج منفی به همراه دارد، زیرا مخاطب گسترده آن‌ها را محافظه‌کار می‌کند. در واقع این وضعیت باعث می‌شود برای راضی نگاه داشتن تمامی طیف‌ها مدیر مجبور باشد خنثی‌ترین کار را سفارش دهد تا با عکس‌العمل منفی فرد و یا گروهی مواجه نشود!

کارگردان سریال «نامه آخر» با بیان اینکه برای رضایت تمام طیف‌ها راه حل‌های بهتری نیز وجود دارد، گفت: خنثی یا متوسط عمل کردن مدیران تلویزیون در شرایطی است که می‌شود با حربه‌های گوناگون تمامی اقشار جامعه را راضی نگه داشت. برای مثال در همه آثار تلویزیونی فقط اصل، ورای محتوا، بر کشش و جذابیت درام استوار است. نکته‌ای که شهید آوینی نیز بر آن تأکید داشت. با این توضیح اگر بتوانیم درام‌های جذاب را با محتوا دفاع مقدس به خوبی تلفیق کنیم، مطمئناً به دستاوردهای خوبی خواهیم رسید. این امر فقط با گفت‌وگوی مدیران و فیلمسازان به ثمر می‌رسد.

وی با بیان اینکه سطحی‌نگری در درازمدت دوری تماشاگران را در پی خواهد داشت، متذکر شد: تنبلی مدیران و سازندگان در ساخت آثار نمایشی در حوزه سینمای دفاع مقدس سبب شده تا مخاطب از این آثار دور شود، چون در شرایط فعلی آن‌ها مجبور نیستند که به ناچار هر کاری را دنبال کنند. راهکاری که برای از بین بردن این معضل وجود دارد استفاده از ادبیات داستانی و رمان‌هایی است که در حوزه دفاع مقدس تولید می‌شود. اگر سینما و تلویزیون قادر باشد از متون خوبی استفاده کند، مسلماً روزهای بهتری در انتظارش خواهد بود.

این سینماگر اعتماد را شاخص دیگر موفقیت سینمای دفاع مقدس دانست و یادآور شد: پیشنهاد دیگر من به مدیران سینما و تلویزیون این است که به سینماگران اعتماد بیشتری داشته باشند، زیرا وقتی می‌دانند سینماگر از ظرفیت کیفی لازم بهره‌مند است. همچنین به لحاظ اعتقادی به موضوعات باور دارد، باید اجازه دهند تا کارش را به نحوی‌ که می‌خواهد انجام دهد. برای مثال سازمان فرهنگی‌–‌هنری اوج به‌عنوان نهاد قدرتمندی از فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» حمایت کرد. نتیجه این پشتیبانی و اعتماد آن شد که امروز فیلمی را روی پرده می‌بینیم که برای سینمای دفاع مقدس آبرو محسوب می‌شود و سطح این ژانر را ارتقا داده است.

اقباشاوی در پایان درباره ورود اسپانسر به سینمای دفاع مقدس گفت: در سراسر دنیا فیلم‌های جنگی جزء آثار گران سینما محسوب می‌شوند. برای همین اگر بخواهیم اسپانسر بخش خصوصی را وارد این حوزه کنیم، به نظرم معنا را از بین برده‌ایم، چون سرمایه‌گذار در نهایت می‌خواهد محصول تجاری خود را تبلیغ کند و این اتفاق در کارهای دفاع مقدس ممکن نیست. در تولید آثار در زمینه دفاع مقدس بهتر است سرمایه‌گذاری‌های دولتی و یا مؤسسات ارزشی مرتبط با این موضوعات وارد عمل شوند تا آفت ورود اسپانسر در این حوزه از میان برود.

 گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha