سینمای دفاع مقدس آینده روشنی ندارد/ عموم مخاطبان را از سینماها رانده‌ایم
کد خبر: 3758879
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
نگاه سینمای دفاع مقدس به خاطر سرخ لاله‌ها/ 13

سینمای دفاع مقدس آینده روشنی ندارد/ عموم مخاطبان را از سینماها رانده‌ایم

گروه هنر ــ یک تهیه‌کننده سینما گفت: متأسفانه سینمای ما به سمتی حرکت می‌کند که در آینده‌ای نزدیک تنها فیلم‌های کمدی یکه‌تاز هنر هفتم هستند و برای دیگر ژانر‌های سینمایی به خصوص آثار دفاع مقدس نمی‌توان آینده روشنی تصور کرد.

محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا  اظهار کرد: در ابتدا به سینما علاقه‌ای نداشتم و تصور اینکه بخواهم در سینما فعالیت کنم هم به ذهنم خطور نمی‌کرد، اما پس از آشنایی‌ام با دکتر چمران در دوران دفاع مقدس به اتفاق دوستان متوجه شدم در سینما کاستی‌هایی وجود دارد که باید به همت نیرو‌های انقلابی پر شود. از این رو در حوزه هنری گرد هم آمدیم تا با وجود اینکه در این حوزه آگاهی لازم را نداشتیم، زمینه سازوکار‌های ارزشی را فراهم کنیم.
وی افزود: با تشکیل این گروه فیلم‌های خوبی در حوزه هنری تولید شد. برای مثال فیلم «بلمی به سوی ساحل» به کارگردانی زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور یکی از این آثار است. فیلمی که هنوز بعد از سال‌ها دیدن آن خالی از لطف نیست، اما با گذشت سال‌ها متأسفانه فیلم‌های دفاع مقدسی کم‌فروغ شده‌اند و دلیل آن هم از نگاه من صرفاً به بی‌توجهی دولت‌ها بازمی‌گردد.
رونق سینما مستلزم تنوع ژانر است
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «کتاب قانون» در پاسخ به این سؤال که آیا حمایت دولتی از فیلم‌های دفاع مقدسی به معنی نادیده گرفتن دیگر گونه‌های سینمایی است؟ گفت: به هیچ وجه چنین نظری ندارم، زیرا باورم این است که در هنر هفتم باید جذابیت ایجاد کنیم. برای رسیدن به این خواسته هم باید بتوانیم در ژانر‌های مختلف کار‌های مناسبی تولید کنیم.
وی افزود: در همه جای دنیا سعی می‌شود متخصصان سینما حفظ شوند، ولی در کشور ما این اتفاق رخ نمی‌دهد. برای همین هم فیلمساز دفاع مقدس مجبور می‌شود فیلم طنز بی‌کیفیتی بسازد. این قبیل سینماگران سعی می‌کنند از افرادی تقلید کنند که سینما را نمی‌شناسند. برای همین نتیجه آن می‌شود که نمی‌توانند فیلمی را که ساخته‌اند همراه با خانواده‌ایشان ببینند! در سینما باید امکان تولید و اکران به تناسب برای همه فیلم‌ها مهیا باشد. برای مثال یک فیلم دفاع مقدسی این موقعیت را داشته باشد تا همانند یک اثر کمدی در سینما به نمایش در‌آید، اما آنچه در عمل شاهدش هستیم این است که فیلم‌های ارزشی ساخته می‌شود، اما به واسطه اکران‌های بسیار بد دیده نمی‌شوند و در نهایت کارگردانان  این قبیل آثار از ادامه فعالیت در این حوزه سرخورده می‌شوند.
آینده سینمای دفاع مقدس روشن نیست
علی‌اکبری در پاسخ به این سؤال که وی با توجه به شرایط موجود چه آینده‌ای را برای سینمای دفاع مقدس متصور است؟ گفت: ارزیابی من این است که در آینده نه چندان دور دیگر غیر از فیلم‌های کمدی، دیگر گونه‌های سینما فرصت دیده شدن را از دست خواهند داد. این وضعیت ناخواسته رخ نداده است، بلکه معتقدم دولتمردان نیز با عملکرد خود به ایجاد چنین فضایی در سینما بیشتر دامن می‌زنند. این بی‌توجهی در شرایطی است که مقام معظم رهبری بار‌ها در سخنان خود به این امر تأکید کرده‌اند که به گونه‌های ارزشی به خصوص سینمای دفاع مقدس توجه ویژه شود.
تهیه‌کننده فیلم قرآنی «یاسین» با بیان اینکه تک‌ژانری شدن سینما در نهایت این هنر را از بین خواهد برد، تصریح کرد: شاید سؤال شود چرا باید مقابل مردم ایستاد؟ زیرا اگر آن‌ها فیلم کمدی می‌خواهند بهتر است به نیازشان پاسخ داده شود، اما این توجیه خردمندانه نیست، بلکه برداشتی سطحی از وضعیت موجود است، چون شاید مردم در زمان حال به دلیل مشکلات اقتصادی از فیلم‌هایی کمدی استقبال کنند، زیرا می‌خواهند برای ساعاتی مسائل خود را فراموش کنند، اما مطمئن باشید این روند در درازمدت مسیری جز نابودی سینمای ایران را در پی ندارد. در حقیقت تک‌ژانری شدن این اجازه را از تماشاگر می‌گیرد که از بین چند کار بتواند انتخاب کند. پس به مرور وقتی تنها یک محصول را در سینما می‌بیند از آن اشباع شده و سینما را کنار خواهد گذاشت.
مخاطب این روز‌های سینما فقط بخشی از مردم هستند
این تهیه‌کننده متذکر شد: باید به این نکته توجه کرد مخاطب امروز سینما فقط بخشی از مردم هستند، چراکه قسمت عمده مردم سینما را کنار گذاشته‌اند و هنر هفتم را به دست فراموشی سپرده‌اند. درصورتی‌که سینما قادر است با پوشش سلایق گوناگون تماشاگران بسیاری را جذب این حوزه کند. به عنوان مثال فیلم «مریم مقدس» یک فیلم قرآنی بود که در زمان خودش جزء پرفروش‌های سال هم شد. این فیلم را اگر به واسطه تعداد تماشاگر ارزیابی کنیم متوجه خواهیم شد به قیمت بلیط امروز فروشی ۳۰ میلیارد تومانی داشته است. با همین سیاست هم قادریم تماشاگر را راضی کنیم و هم اینکه کار‌های ارزشی را روانه اکران کرده‌ایم. فقط  کافی است در این میان آثار خوبی ارائه شود.
وی در پایان درباره فعالیت‌های اخیرش اظهار کرد: یک مجموعه تلویزیونی به کارگردانی مرجان اشرافی‌زاده در دست تولید دارم که هم‌اکنون کارگردان آن در حال نگارش فیلم‌نامه این اثر است. این سریال تلویزیونی «الف دزفول» نام دارد که در آن به چگونگی دفاع مردم این شهر در طول هشت سال جنگ تحمیلی اشاره شده است. این کار تلویزیونی محصول شبکه یک سیماست که با تأمین سرمایه از سال آینده جلوی دوربین خواهد رفت.
گفت‌و‌گو از داود کنشلو
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha