اکران فیلم‌ها در سینما منوط به داشتن گرایش‌های سیاسی/ مسئولان علاقه‌ای به فیلمسازی درباره قهرمانان زنده ندارند
کد خبر: 3760171
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
نگاه سینمای دفاع مقدس به خاطر سرخ لاله‌ها/ 15

اکران فیلم‌ها در سینما منوط به داشتن گرایش‌های سیاسی/ مسئولان علاقه‌ای به فیلمسازی درباره قهرمانان زنده ندارند

گروه هنر ــ حمید زرگرنژاد، کارگردان سینمای دفاع مقدس، گفت: متأسفانه در سینمای ایران برای اینکه فیلمتان اکران خوبی داشته باشد نیاز است گرایش خاصی را در اثر خود در نظر بگیرید.

حمید زرگرنژاد، کارگردان فیلم سینمایی «ماهورا»، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره اکران فیلمش اظهار کرد: اکران در سینمای ما شرایط خاص خود را دارد که به نظرم منطق حاکم بر آن چندان به نفع فیلم‌هایی نظیر ماهورا نیست. زمانی که مدیران سینمایی از داستان این اثر مطلع شدند با قاطعیت اعلام کردند که به ساختار فیلم کاری ندارند، چون پیامی که در ماهورا نهفته به حدی برایشان ارزشمند است که حمایت از این اثر را برای آن‌ها تبدیل به وظیفه کرده است، اما مذاکرات متعدد با مدیران سینمایی نکاتی جدیدی را در مورد فرهنگ حاکم در سینما به ما آموخت.

وی افزود: این دوستان از بازیگر چهره به عنوان «کله» یاد می‌کنند؛ این ادبیات نشان می‌دهد که چه نگاهی به هنر و هنرمند داریم! نکته‌ای دیگری که اعجاب مرا برانگیخت این بود که وقتی نزد یکی از مدیران سینما رفتم، توقعمان این بود از فیلممان حمایت شود، اما او با بیان اینکه این روزها چنین آثاری فروش ندارد و فاقد چهر‌های بزرگ است و نمایش آن به صرفه نیست، فیلم دفاع مقدسی ماهورا در مظلومیت کامل اکران قرار گرفت.

این فیلمساز با بیان اینکه عدم حمایت از اکران ماهورا معمایی است که جوابی برای آن ندارد، گفت: جالب است بدانید من با چندین سینمادار که صحبت کردم از نمایش فیلم راضی بودند و ماهورا را اثری خوب توصیف می‌کردند که تماشاگر در زمان پخش آن از سالن خارج نمی‌شود، ولی درباره جریان اکران واقعاً توجیه و پاسخی ندارم. البته مدعی نیستم ماهورا کاری چند میلیاردی است که به واسطه نمایش نامناسب دیده نشده است، اما با توجه به ظرفیت و معنا می‌شد انتظار داشت این اثر بهتر دیده شود، به ویژه اینکه فیلم از بازیگرانی چون ساعد سهیلی، داریوش ارجمند، میترا حجار و بهاره کیان افشار بهره گرفته بود، حتی در هنگام انتخاب عوامل پشت صحنه هم سعی کردیم تیم مناسبی را تدارک ببینیم، برای مثال  ستار اورکی به عنوان آهنگساز در این اثر حضور داشت ولی متأسفانه هیچ‌یک از این تلاش‌ها آنچنان که باید و شاید دیده نشد و بدتر از همه اینکه سینماداران از ما انتظار داشتند که خودمان برای فروش بلیط اقدام کنیم، زیرا به ما می‌گفتند با چه سازمان‌هایی مذاکره کرده‌اید تا بیایند و کارتان را مشاهده کنند. همچنین توقع داشتند گروه بخشی از بلیط‌ها را هم خریداری کند و این نکته بسیار جالبی است که هم فیلم بسازیم و هم بلیط آن را بخریم.

اکران فیلم‌ها در سینما منوط به داشتن گرایش‌های سیاسی است

این سینماگر درباره نگرش‌های سیاسی حاکم بر اکران گفت: یکی دیگر از اتفاقات عجیب در بحث اکران این است که حتماً باید در فیلمتان از جریان سیاسی خاصی حمایت کنید تا کارتان مشمول عنایات آقایان شود، اما سؤال من این است که آیا پرداخت به بحث وحدت ملی و ایثاری که اعراب ایرانی برای دفاع از کشورمان در طول هشت سال جنگ تحمیلی انجام دادند، کمتر از گرایش به جناح‌های سیاسی ارزش دارد؟ در ضمن این ایراد را هم از من می‌گرفتند که قهرمان ماهورا وجاهت لازم را ندارد چون در حال حاضر در قید حیات است و در گذشته کارهای خلاف قانون هم انجام داده است ولی در این میان که 27 نفر از اعضای خانواده‌اش شهید شده‌اند اهمیتی ندارد؛ دوستانی که چنین اشکالاتی مطرح می‌کنند دقت لازم را ندارند که قهرمان ماهورا با وجود اینکه عراقی‌ها با او هم‌زبان بودند تنها اصالت ایرانی‌اش را در نظر گرفت و خانواده‌اش را فدای آرمان‌ها و ملی گرایی‌اش کرد.

زرگرنژاد اضافه کرد: نکته‌ای را باید بیان کنم که شاید برای بسیاری خوشایند نباشد آن‌هم اینکه برخی اکراه دارند اذعان کنند که همه اقشار جامعه در دفاع از این سرزمین نقش داشتند. البته وقتی اعتراضات خود را به اکران ماهورا ابراز کردیم. سینماداران دولتی اعلام کردند که 6 سالن را در اختیار ماهورا قرار داده‌اند، اما نمی‌گویند این سینماها چه ساعتی را برای پخش این اثر اختصاص داده‌اند. در برخی از این ساعات افراد برای کارهای خود هم از منزل خارج نمی‌شوند چه برسد به سینما رفتن.

امکان تبلیغات شهری نداشتیم

وی ادامه داد: اگر مسئولان برای عدم حمایت از اکران ایرداتی را به خود اثر وارد می‌کردند خرده نمی‌گرفتم، چون می‌گفتم فیلم شرایط فیلم خوب و حرفه‌ای را ندارد، اما بسنده کردن به این امر که چنین فیلم‌هایی فروش ندارد، برایم جای سؤال است، چون سازمان‌های مربوط از دولت بودجه دریافت می‌کند. پس چگونه با چنین بهانه‌هایی فیلم‌های ارزشی را به حاشیه می‌رانند. بی‌توجهی به فیلم‌های دفاع مقدس تنها به اکران خلاصه نمی‌شود، بلکه در حوزه تبلیغات هم حتی یکی از سازمان‌هایی که ادعای حمایت از موضوعات دفاع مقدسی را دارد، حاضر نشد یک بیلبورد در سطح شهر به ماهورا اختصاص دهد. مشکل بعدی من به امر تولید مربوط می‌شود، برای ساخت فیلم امکان تهیه بسیاری از ملزومات را نداشتیم، به‌ نحوی که برای تهیه کلاشینکف هم با مشکل مواجه بودیم و با همین اشاره شما حدیث مفصل بخوانید از این مجمل.

کارگردان ماهورا در پاسخ به این سؤال که چرا نهادهایی چون وزارت ارشاد و حوزه هنری با وجود دولتی بودن و اینکه‌ فلسفه وجودی‌شان حمایت از چنین فیلم‌هایی است، نسبت به این فیلم برخورد مناسب نداشتند؟ چنین توضیح داد: به نظرم آسیب جدی در این حوزه از سوی مدیران میانی رخ می‌دهد، چون سیاست‌های کلی نهاد و شعارهای مدیران بالادستی را نادیده می‌گیرند.

وی در پایان تأکید کرد: شایسته است در این میان از چند سینمادار بخش خصوصی تشکر کنم که با سیاست‌های خاصی که اتخاذ کردند به فروش بهتر این اثر کمک کردند.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha