اقتصاد با شعار از رکود خارج نمی‌شود/ ضرورت تقویت بازار سرمایه
کد خبر: 1434146
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

اقتصاد با شعار از رکود خارج نمی‌شود/ ضرورت تقویت بازار سرمایه

گروه اقتصاد: ندیمی، بسته دولت برای خروج از رکود را بسیار کلی دانست و اظهار کرد: یکی از ضرورت‌های خروج از رکود، تقویت بازار سرمایه است که متأسفانه امروز بازار سرمایه در کشور ما در خدمت تولید نیست.

ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره مهم‌ترین دیدگاه‌هایی که درباره خروج از رکود در کشور وجود دارد اظهار کرد: رکود دارای دلایلی است که هرکسی به دلایل بپردازد و آنها را کشف کند، می‌تواند راهکار اجرایی و عملی ارائه دهد. ابتدا بسیاری از صاحبان فعالیت‌های اقتصادی و کارآفرینان می‌گویند ما نیازمند سرمایه در گردش هستیم و سود آن را هم پرداخت می‌کنیم؛ بنابراین اگر سرمایه در گردش تأمین شود، این بهانه هم از دست کارآفرینان گرفته شده و می‌تواند راهی برای خروج از رکود باشد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: برخی می‌گویند ما نیازمند مواد اولیه، قطعات و وسایل هستیم که بخشی از اینها وارداتی است و بخشی از این واردات را هم می‌توان در داخل تولید کرد و اگر شرایطی فراهم شود که ما بتوانیم واردات را کاهش داده و به مقوله جایگزینی واردات روی بیاوریم، مشکل این بخش هم حل می‌شود.
وی افزود: برخی می‌گویند ما مشکل بازار داریم و منظورشان هم این است که ما نیازمند خریدار هستیم که قدرت خرید داشته باشد و چون اکنون این قدرت خرید کم است، دولت باید این امکان را برای  آن دسته از افرادی که قدرت خرید کمتری دارند، فراهم کند. برخی می‌گویند ما مشکل پول، مواد اولیه یا بازار نداریم بلکه مشکلات ما از نوع بهبود فضای کسب‌وکار است؛ مثلا مشکلات اجرایی اداری، مقررات و امثال اینها اگر حل شود یا مقررات‌زدایی و اصلاح مدیریت اجرایی صورت گیرد، مشکل رکود اقتصادی حل می‌شود.
ندیمی عنوان کرد: برخی دیگر می‌گویند ما وام نمی‌خواهیم بلکه خواهان مطالبات خود هستیم. ما پیمانکاریم و کاری برای دولت انجام داده‌ایم و حق خود را می‌خواهیم؛ بنابراین اگر پرداخت‌ها در حوزه مطالبات بخش خصوصی و تعاونی حل شود، مشکل رکود هم حل خواهد شد. برخی می‌گویند برای دولت سخت است که بتواند پروژه‌هایش را انجام دهد؛ مثلا اتمام هریک از پروژه‌های نیمه‌تمام دولت قبلی چند سال طول می‌کشد؛ بنابراین به جای اینکه دولت چند سال وقت خود را هدر دهد، این پروژه‌ها را در اختیار ما قرار دهد تا آن را تمام کرده و سود را به نسبت آورده تقسیم کنیم.

نماینده لاهیجان و سیاهکل در خانه ملت ادامه داد: برخی معتقدند ما نیازمند بهبود روابط خارجی با طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هستیم و در صورت حل مشکل سیاست خارجی می‌توانیم از رکود اقتصادی هم خارج شویم. اینها دیدگاه‌هایی است که وجود دارد؛ بنابراین مشاهده می‌کنیم که تنوع نظرات و مشکلات زیاد است و بنده معتقدم رکود با شعر و شعار حل نمی‌شود؛ بلکه باید هزینه کرد و موانع را برداشت، باید شراکت ایجاد کرد و باید بازار داخلی و خارجی را مدیریت کرد، در غیر اینصورت ما به هدف‌های خود نخواهیم رسید. بنابراین با چنین رویکردی به این نتیجه می‌رسیم که رکود موجود در کشور، ریشه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، مدیریتی، رسانه‌ای و تبلیغاتی دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا اگر این بسته اجرایی شود، برای خروج از رکود کافیست؟ اظهار کرد: بنده معتقدم، ما به جای ذکر عناوین کلی باید به صورت تک تک به سراغ مباحث برویم. این بسته، بسیار کلی است؛ مثلا یکی از ضرورت‌های خروج از رکود تقویت بازار سرمایه است. دراین بسته به صورت کلی به ظرفیت‌های بازار سرمایه برای خروج از رکود اشاره شده است؛ درحالیکه این بازار سرمایه که ما داریم، در خدمت تولید نیست. اگر بازار سرمایه می‌خواهد در خدمت تولید باشد، باید ایده محور هم باشد؛ یعنی اعلام کند، من کارخانه نمی‌خرم بلکه به صاحب کارخانه تضمین دهد که تو تولید کن، من برای تو مشتری پیدا می‌کنم و اینگونه، کارخانه را از اول کار اجرایی، با مردم شراکت دهد تا زمینه برای تقویت تولید و خروج از رکود هم فراهم شود.

مطالب مرتبط
captcha