قانون بانکداری بدون ربا ابزاری برای کاسب‌کاری شده است/ لیزینگ‌ها؛ حیاط خلوت نظام بانکی
کد خبر: 3307815
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
ندیمی:

قانون بانکداری بدون ربا ابزاری برای کاسب‌کاری شده است/ لیزینگ‌ها؛ حیاط خلوت نظام بانکی

گروه اقتصاد: ندیمی اظهار کرد: هرآنچه به عنوان عملیات بانکی بدون ربا، قرض‌الحسنه، مشارکت و مانند آن مطرح است، بیشتر شکلی است و محتوایش کسب و کار است؛ کما اینکه اکنون بانک‌ها، بیمه و لیزینگ هم دارند.

ابوذر ندیمی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، درباره حذف جایزه‌های قرعه‌کشی در قانون جدید بانکداری بدون ربا اظهار کرد: ما سال‌ها با این مشکل مواجه بودیم که پول‌هایی از مردم گرفته می‌شد و بانک تحت عناوینی از آن استفاده و سود حاصل می‌کرد اما چیزی به صاحب سپرده باز نمی‌گشت.

سودهای میلیاردی سپرده‌های قرض‌الحسنه

وی ادامه داد:‌ با این اوصاف خلاف و خطایی در نظام بانکی پدید آمد و میلیاردها تومان از پول مردم وارد جیب نظام بانکی شد. پس قرض‌الحسنه کارایی نداشت و سپرده‌های بسیاری از مردم در نزد بانک و در حساب عادی بود و به همین دلیل تصمیم گرفتند برای جذب  سپرده‌های مردم جایزه تعیین کنند که البته به نظر من این جایزه هم جامع نبود؛ چراکه بازهم استفاده‌های بسیار بیشتری برده و یک ماشین هم به عنوان جایزه پرداخت می‌کردند.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: در نتیجه تصمیم گرفتند برای مسائلی همانند وام ازدواج و... هم از سپرده‌‌های قرض‌الحسنه استفاده کنند؛ پس راه‌های مختلف برای استفاده از این پول بدون سود و بدون سپرده‌گذاری مشخص تعریف کردیم.

سوء‌استفاده از عقود بانکی

وی ادامه داد: درباره اینکه در زمینه عملیات بانکی بدون ربا در کجای کار هستیم باید بگویم که بنده چند هفته پیش با آقای طیب‌نیا مطرح کردم که اسم عملیات بانکی بدون ربا را به میان نیاورید؛ چراکه این نظام بانکی ربوی است و بعد از سال‌ها بلایی بر سر این سیستم آمده است که عقود به تله‌ای برای گیرنده تسهیلات تبدیل شده است.

ندیمی افزود: حال بنا شده است این قانون اصلاح شود و در بیست ماه اخیر مدام در مورد اصلاح سخن گفته می‌شود که هنوز نتیجه مشخصی حاصل نشده است و حقیقت این است که هرآنچه به عنوان عملیات بانکی بدون ربا، قرض‌الحسنه، مشارکت و مانند آن مطرح است، بیشتر شکلی است و محتوایش کسب و کار است؛ کما اینکه اکنون بانک‌ها، بیمه و لیزینگ هم دارند.

لیزینگ‌ها؛ حیات خلوت نظام بانکی

وی افزود: امروزه میلیاردها تومان سرمایه به عنوان جریمه بیمه از افراد دریافت می‌کنند و بعد به جای اینکه این پول‌ها لااقل به خزانه واریز شود به شرکت بیمه می‌رود، شرکت بیمه هم خدماتی ارائه نداده و نمی‌دهد و ایرادی که بنده گرفتم این بود که لااقل این پول‌ها در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد که با آن بتواند آمبولانس تهیه کند.
نماینده سیاهکل و لاهیجان در خانه ملت ادامه داد: لیزینگ اگر محلی برای تأمین مالی است که نباید پول بنده به آنجا برود و تبدیل به حیات خلوت بانک شود. اینها خطاهایی است که با آن مواجه هستیم و حتما باید اصلاح شود.

جوایز بانکی حرکتی رفرمیستی است

ندیمی تأکید کرد: بنابراین عده‌ای به نام اسلام و عملیات بانکی بدون ربا در حال خالی کردن جیب مردم هستند و این موضوعات تبدیل به یک بازی شده است که ما هم نشسته و تماشا می‌کنیم.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان عنوان کرد: به این دلایل بنده معتقدم جوایز بانکی دردی را دوا نمی‌کرد و یک حرکت رفرمیستی است که باید جلویش گرفته شود و حرکتی که در این‌باره شروع شده است اقدامی مناسب است؛ چراکه حیف است به نام این انقلاب و این دین چنین اقداماتی انجام شود.

مطالب مرتبط
captcha