اهمیت عزم دولت در کاهش سود بانکی و تحقق بانکداری بدون ربا
کد خبر: 3343260
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
عضو کمیسیون برنامه وبودجه عنوان کرد:

اهمیت عزم دولت در کاهش سود بانکی و تحقق بانکداری بدون ربا

گروه اقتصاد: هاشمی اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی در نظام بانکی ما وجود معاملات ربوی است و دولت باید تلاش کند نظام بانکی را از شک و شبهه‌ای که در سودهای ربوی وجود دارد دور کند.

سیدعبدالکریم هاشمی، عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر فراهم نبودن زمینه‌های کاهش نرخ سود بانکی اظهار کرد:‌ اولین انتظاری که مردم ما از نظام بانکی دارند، این است که به سمت بانکداری اسلامی حرکت کنیم و بانکداری اسلامی هم در پی این است که کمترین سود و کارمزد را دریافت کند.

وجود شبهه ربا در نظام بانکی

وی افزود: متأسفانه بسیاری از بانک‌ها و مؤسسات به انحا مختلف سودهای بسیار بالایی را از مردم دریافت می‌کنند که پرداخت چنین سودهایی هم در توان مردم نیست و چنین وضعیتی از نظر شرعی هم اشکال دارد؛ چراکه قوانین کشور ما براساس دستورات اسلامی نوشته شده و ما باید  نسبت به رعایت احکام الهی حساس باشیم.

عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی در نظام بانکی ما موضوع ربا و معاملات ربوی است و باید تلاش کنیم نظام بانکی خود را حتی از شک و شبهه‌ای که در سودهای ربوی وجود دارد دور کنیم.

توجیهات دولت و بانک مرکزی برای عدم کاهش سود بانکی

هاشمی تأکید کرد: اکنون مردم ما نیازند آن هستند که بانکداری خود را به سمتی ببریم که تسهیلات را با کمترین میزان کارمزد در اختیار مردم قرار دهد؛ به گونه‌ای که مردم توان بازپرداخت این تسهیلات را داشته باشند.

نماینده رودان، جاسک و میناب در خانه ملت افزود: یکی از موضوعاتی که دولت و بانک مرکزی در زمینه کاهش سود بانکی بر آن تأکید می‌کنند موضوع نرخ تورم است و اینکه نرخ سود یا کارمزد باید کمتر از نرخ تورم و به گونه‌ای نباشد که انگیزه سپرده‌گذاری را در مردم به حداقل برساند و بانک‌ها منابع مردم را از دست داده یا دچار کاهش منابع شوند.

اهمیت تلاش‌های دولت در کاهش سود بانکی

عضو کمیسیون برنامه‌و‌بودجه مجلس گفت: خصوصا در مؤسسات اعتباری و بانک‌های خصوصی که در کشور وجود دارد چنین سخنانی همواره گفته می‌شود؛ بنابراین انگیزه و تلاش دولت بسیار مهم است و باید خود را از این شرایط نجات دهیم چراکه هم از لحاظ اجتماعی و هم فردی برای ما مشکل ایجاد می‌کند.

هاشمی در پایان اظهار کرد: انشاء‌الله با بهبود وضعیت اقتصادی در سال‌های آینده و تثبیت نرخ تورم، این عزم را دولت، مؤسسات مالی و اعتباری و شورای اقتصاد ببینیم که به سمت بانکداری بدون ربا و کارمزد حداقلی حرکت کرده و شرایطی پدید بیاید که هم مردم برای سپرده‌‌گذاری ترغیب شوند و هم اینکه اقشار ضعیف همانند کارمندان بتوانند تسهیلات دریافت کرده و مشکلات اقتصادی خود را برطرف کنند و از سوی دیگر شبهات ربوی که در نظام بانکی وجود دارد نیز برطرف شود.

مطالب مرتبط
captcha