نگرش اشتباه مردم به بانکداری اسلامی/ سود بانکی به‌معنای ربا نیست
کد خبر: 3383777
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
معصومی‌نیا عنوان کرد:

نگرش اشتباه مردم به بانکداری اسلامی/ سود بانکی به‌معنای ربا نیست

گروه اقتصاد: عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود باید بانکداری اسلامی تبدیل به مطالبه عمومی شود، این مطالبه وجود دارد اما اگر منظور این است که نگرش اشتباه عمومی به بانکداری اسلامی باید اصلاح شود هم کاملا درست است.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‌نیا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به سخنان اخیر رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر لزوم تبدیل بانکداری اسلامی به مطالبه عمومی اظهار کرد: بنده معتقدم این مطالبه در بین مردم وجود دارد؛ بدین معنا که مردم مسلمان هستند و حذف ربا از نظام بانکی و تحقق بانکداری اسلامی یکی از خواسته‌های اصلی آنان است.

سوءبرداشت در مورد سود بانکی

وی ادامه داد: همه می‌دانند که باید ربا از نظام بانکی و از همه اقتصاد کشور حذف شود بنابراین اگر مراد از مطالبه عمومی، همه مردم است طبیعتا مردم مدام اعلام می‌کنند که با توجه به وجود نظام اسلامی در کشور، باید بانکداری اسلامی هم محقق شود و به همین دلیل است که اکنون بسیاری از مردم به نظام بانکی بدبین هستند.

معصومی‌نیا تأکید کرد: البته مردم هم در بسیاری از مواقع دچار اشتباهاتی می‌شوند، از جمله اینکه سود بانکی را مترادف با ربا می‌دانند، در حالی‌که بانک هم باید سودی را عاید کند و ربا هم محسوب نمی‌شود.

لزوم اصلاح نگرش‌ها به بانکداری اسلامی

عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی تأکید کرد: قطعا این تلقی برخی از مردم که هرگونه کسب سود از طریق سرمایه، ربا محسوب می‌شود اشتباه است و عموم مردم درک می‌کنند که وجود سود امر ناحقی نیست اما مردم معتقدند این سود باید مشروع باشد و مردم در این زمینه اشتباه نمی‌کنند.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که بنده اعتقاد دارم اینکه گفته می‌شود باید بانکداری اسلامی تبدیل به مطالبه عمومی شود، این مطالبه وجود دارد اما اگر منظور این است که نگرش اشتباه عمومی به بانکداری اسلامی باید اصلاح شود هم کاملا درست است.

نگرش منفی مردم به نظام بانکی

معصومی‌نیا افزود: البته این خود جای بحث است که آیا در نظام اسلامی باید بانک را پذییرم یا نه اما اگر پذیرفتیم، باید به مردم توضیح دهیم که ماهیت این بانک و معنای سود مشروع چیست و آیا منافاتی با تعالیم اسلامی ندارد؟ بعد از این اتفاقات، مطلالبه عمومی برای اجرای ضوابط بانکداری اسلامی هم افزایش پیدا خواهد کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی تأکید کرد: بنده مدام مشاهده می‌کنم که بسیاری از مردم سیستم بانکی را ربوی می‌دانند و حتی برخی اعلام می‌کنند که رؤسای بانک‌ها هم دستورات شرعی را رعایت نمی‌کنند و اقدامات اقتصادی نامشروع انجام می‌دهند و مردم هم این موضوعات را درک می‌کنند.

بدبینی مردم نسبت به نظام بانکی را پایان دهیم

وی افزود: اگر محتوای بانکداری اسلامی را به خوبی برای مردم توزیع دهیم قطعا آنان هم مطالبه خواهند کرد و اینکه جناب آقای سیف اعلام کردند باید بانکداری اسلامی تبدیل به مطالبه عمومی شود کاملا متین بوده و ضروری هم هست اما اگر قصد تحقق بانکداری اسلامی را داریم باید به بدبینی مردم نسبت به سوء عملکرد نظام بانکی پایان دهیم.

معصومی‌نیا در پایان گفت: این بدبینی‌ها طی سال‌های اخیر به دلایل نقایص موجود در سیستم بانکی باعث شده است تا مردم به شدت به سیستم بانکی بدبین شوند و اگر شما تحقیق میدانی در این زمینه انجام دهید متوجه خواهد شد که مردم با تعجب به وضعیت عملکرد نظام بانکی نگاه می‌کنند اما از سوی دیگر مجبورند که با این سیستم کار کنند.

مطالب مرتبط
captcha